stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Daxiepaks » 25 Jan 2018, 15:56

Hallo,
Ik heb vandaag een stommiteit begaan :-(
Ik een bootje met een gesloten koelsysteem voor de motor zelf EN een buitenwater gekoelde keerkoppeling/uitlaat ? : (die koelleidingen lopen ook naar de uitlaat en gaat dan terug naar een “wateruitlaat” aan bakboord zijde, waar dus normaal water moet uitkomen als alles goed is.)

Vermits dit deel van de koeling buitenwater is, had ik voor de winter de invoerkraan afgesloten tegen de vorst…en nu vergeten open te zetten..
Ik heb de motor vandaag een klein uur, licht belast, laten lopen...op mijn temp meters zie ik enkel de olie en koelwater temp en die bleven goed.. Maar dan zag ik dat er geen water uit de wateruitlaat kwam aan bakboord , maar wel witte rook …..

Ik heb direct de motor afgezet, die kraan opengedraaid en terug gestart…er kwam niets uit die wateruitlaat (geen water / geen rook) , maar ik heb dit slechts 30 seconden laten lopen..geen risico..

Van een vorige keer weet ik dat die impellor smelt als er geen koelwater aan komt… Dat zal al zeker nu het geval zijn.. minstens ..?
Ik zou dus een nieuwe impellor moeten kopen, maar weet niet welk type dat is, en ook niet waar ik dit moet vinden ? Ik weet niet waar die steekt…
Zou ik die zelf kunnen vervangen, of op zijn minst het type nummer achterhalen ? Ik kan eventueel fotos posten zodat iemand me kan helpen ?

mvg
Geert
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor pascall » 25 Jan 2018, 19:04

Impeller is zo gevonden als je motortype op geeft, impeller zal wel om zeep zijn na een uur droog draaien.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor stefan » 25 Jan 2018, 21:57

Pascal, volgens mij gaat het om een extra waterpomp waaraan een watergekoelde uitlaat en of een olie koeler zit.
Zal dus een zelfgemaakt systeem zijn.

Daxie, als je wat foto’s post van de uitlaat, met name waar de koelwaterslangen in een pomp overgaan, wellicht met een v snaar aangedreven, kunnen we zien om wat voor pomp het gaat.
Impeller zal zeker gesmolten zijn na een uur...
stefan
 
Berichten: 620
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Ivoisrood » 25 Jan 2018, 23:10

Daarom controleer ik na het starten altijd ff of er daadwerkelijk koelwater uit de uitlaat komt, kleine moeite en voorkomt een hoop gedoe indien er iets mis is!
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Roelof » 25 Jan 2018, 23:19

Merk en type nummer zou in het dekseltje van de impellerpomp moeten staan.

Afbeelding

Als het geschilderd is: Voorzichtig de verf verwijderen en kijken of er iets tevoorschijn komt.
Misschien kan info van de motorgegevens ook een indicatie voor andere forumleden zijn om een gericht advies te geven.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Daxiepaks » 26 Jan 2018, 13:13

stefan schreef:Pascal, volgens mij gaat het om een extra waterpomp waaraan een watergekoelde uitlaat en of een olie koeler zit.
Zal dus een zelfgemaakt systeem zijn.

Daxie, als je wat foto’s post van de uitlaat, met name waar de koelwaterslangen in een pomp overgaan, wellicht met een v snaar aangedreven, kunnen we zien om wat voor pomp het gaat.
Impeller zal zeker gesmolten zijn na een uur...



Klop !
Foto's plaatsen hier kan enkel als ik ze ergens "host" niet ?

Ik heb al wat extra info gevonden : er is een oliekoeler waar dit koelsysteem doorloopt (KK olie) en ik heb 1 jabsco impellerpomp gevonden.. Type impeller is ook gevonden.
De motor is een BMC 5.1 Sealord uit 1968 , maar deze heeft een eigen, gesloten koelsysteem ... Ik eet enkel niet of die jabsco impellerpomp voor het gesloten BMC systeem is, of voor de KK koeling...
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor henkvd » 26 Jan 2018, 13:17

Daxiepaks schreef:
Foto's plaatsen hier kan enkel als ik ze ergens "host" niet ?


Klopt, zie
viewtopic.php?f=35&t=1112&start=10
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4463
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Yep » 26 Jan 2018, 14:13

Misschien nog een tip: Kijk eens op viewtopic.php?f=4&t=3007.
En verder zou ik de impeller elk jaar vervangen.
Beter te vroeg dan te laat.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3161
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Jan 2018, 14:30

Daxiepaks schreef:Ik weet enkel niet of die jabsco impellerpomp voor het gesloten BMC systeem is, of voor de KK koeling...

Een Jabsco impellerpomp wordt gebruikt voor externe koeling,en niet voor de interne koeling van een motor.
Deze pompen worden aangebracht door een bedrijf dat de motoren "mariniseert",dus die een automotor geschikt maakt voor in een boot.
De interne koeling van het motorblok zelf,daar zal ,m.i. British Motor Corporation(BMC) zelf wel een oplossing voor bedacht hebben zeker?
Die pomp zit in een heet water circuit,en de Jabsco niet.
Deze dient enkel voor het oppompen van het buitenwater,dat dan door een warmtewisselaar gaat,om het hete koelwater van de motor,te doen afkoelen door er koud water van buiten bij langs te laten geleiden.
Of je keerkoppeling ook watergekoeld is,kan ik van hieruit net bepalen.Deze kan namelijk ook oliegekoeld zijn.
Foto's zeggen vaak meer dan woorden. :idea: :!:
Noordvaarder
 

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Daxiepaks » 26 Jan 2018, 15:13

Foto's komen eraan,

Maar : Het gesloten koelsysteem van de BMC wordt gekoeld door een buisjesysteem onder de kiel.. toch ?
Volgens mij heeft die niets te maken met de jabsco.. Die zuigt buitenwater aan voor de oliekoeler die de olie van KK koelt, en gaat dan nar de uitlaat, verlaat deze weer een goede meter later om dan naar een wateruitlaat te gaan bakboord zijde.
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten