hulp bij elektra gezocht

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor gewoonmich » 25 Jan 2018, 19:29

Je kan nu toch het schema van Wolf1 gebruiken. Deze is volledige uitgevoerd incl aansluitnummers. Zoals wolf al aangaf, je hoeft nu alleen nog maar R1 te gebruiken. Aardlek aansluiten zoals in schema.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 25 Jan 2018, 20:19

op de relais van schneider staan andere nummerkes dan op het schema vandaar!
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Sambeek » 25 Jan 2018, 21:38

Hoi,

Maakt eigenlijk niet uit welk merk je neemt.
Betreft een 5.5KW schakelvermogen, 2 maak en 2 breekcontacten,
spoelspanning 230V. (om je relais al dan niet te bekrachtigen.)
Op de nummers moet je je niet blind staren. Als je een duspol of multimeter hebt,
kun je zo nameten welke nummers maak en welke nummers breek zijn.

Schema is in 2006 gemaakt. Inmiddels zijn de nummers waarschijnlijk iets anders vandaar.
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Wolf1 » 25 Jan 2018, 22:16

aatv schreef:dank je wolf, moet ik ook nog aardlek schakelaars monteren? had dacht ik ergens gelezen dat je voor en na de trafo
een aardlek moest monteren. zo ja welke moet ik daarvan hebben? staan er ook tientallen verschillende van.

ik ga de relais van schneider bestellen zoals jij hebt aangegeven. kun jij me eens een schema maken hoe ik straks
alles op dat relais van schneider moet aansluiten welke draden op welke nummertjes. toch mooi dat ik hier best veel
bij leer!!! ben er super blij mee.

Weet niet wat jij allemaal leest, maar niet wat je lezen moet !
In het schema staat 1 aardlek en die is voor jouw schip, en als je iets van elektriciteit begreep had je dus allang geweten dat een aardlek voor de trafo complete onzin is.
Een aardlek is persoonlijke veiligheid een zekering beveiligd je installatie of onderdelen hiervan !
In het schema is gebruik gemaakt van een combi aardlek/zekering automaat en had nog 30mA bij moeten staan.
Het relais is uitgevoerd met 2 spoelcontacten en 2 hulpcontacten die je in dit geval niet nodig hebt.
De 4 hoofd contacten zijn de binnenste de breek contacten voor de omvormer en de buitenste maakcontacten voor de scheidingstrafo
Denk dat het zo toch wel moet lukken, anders vraag ik me af wie je gat afveegt
Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Amersfow » 26 Jan 2018, 08:44

Even voor mijn begrip; een ALS checkt voortdurend of het aantal amperes dat heen gaat hetzelfde is als terugkomt. Als er > 30 mA "verdwijnt" (dus een lekstroom) verbreekt hij de verbinding. Daar doet een aarde draad toch helemaal niets aan toe of af? Een aarde draad is weer een andere beveiliging. Als er een lekstroom komt wordt dat afgevoerd naar de aarde ipv menselijk lichaam. Dus volgens mij kan een ALS functioneren in een 2-aderig systeem (na een omvormer bijvoorbeeld). Of heb ik het mis?

Een scheidingstrafo bied geen persoonlijke beveiliging; die zorgt er voor dat er geen potentiaal verschil tussen een stalen romp en een stalen kade kan ontstaan. Die is m.i. alleen nodig en zinvol als je boot continu aan het infuus ligt. In mijn situatie waar alleen tijdens gebruik af en toe een paar uur aan de walstroom wordt gelegen een beetje overbodig en een redementsverlager.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 26 Jan 2018, 08:51

wolf ik vraag het maar he, beter tien keer iets vragen dan 1 x verkeerd aansluiten. veiligheid noemen ze dat.
maar goed heb nog ff hulp nodig met mijn gat af vegen :lol: waar sluit ik in dit verhaal mijn lader aan?
want die moet wel uitschakelen als de omvormer het overneemt dus bij uitschakelen van de walstroom
met een relais ertussen? plaats je die voor de R1 zit je weer met de aarding of niet? pfff leuke materie
dat elektra gedoe haha ooit leer ik het wel hoop ik.
Laatst gewijzigd door aatv op 26 Jan 2018, 09:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 26 Jan 2018, 08:58

amersfow, misschien overbodig in jou ogen maar als je net als ik een boot restaureerd en alle elektra
nieuw moet maken is mijn mening dat je er beter mee verlegen dan om verlegen kan zitten en zover ik
info lees wordt zo n ding toch sterk aangeraden. bijkomstig is dat ik vanwege het gewicht van dat ding
ook minder ballast nodig heb haha.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor henkvd » 26 Jan 2018, 09:15

Je lader sluit je dan aan voor de relais, zodat deze alleen op walstroom kan draaien.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 26 Jan 2018, 09:48

hoi henk, dat dacht ik dus ook al, maar van de wal komt geen aarde dus hoe zit hetdan met de aarding
van de lader die kun ja dan wel weer op het aardpunt maken maar dan zit je weer buiten de trafo om.
of laten we dat ding zonder aarding ik snap er ff geen donder meer van haha
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor henkvd » 26 Jan 2018, 09:54

Walstroom, aardlek, scheidingstrafo, dan lader en door naar de relais. Zo draait de lader op de walstroom op de scheidingstrafo en de gebruikers ook indien aan de walspanning. De uitgang van de omvormer is al gescheiden en komt dus niet op de trafo.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten