Nu sluis passages worden vermeld, hierbij mijn bijdrage.
Ik zie het nog steeds niet als een eenzijdige fout van mijn kant maar een "evenement" door omstandigheden waarbij ik zeker fouten heb gemaakt.
2016, bijna thuis na een fijne vakantie in Friesland en Groningen.
Vanaf Wildervank gingen we via het Kielsterdiep naar het Zuidlaardermeer om dezelfde dag Hoogezand te bereiken.
In de eerste sluis (vanaf Bareveld) ging het fout, tijdens het afschutten bleek dat er een schuif aan de hoge kant volledig open bleef staan wat een enorme stroming in de kolk veroorzaakte.
De motor was gestopt (wat ik nu dus niet meer automatisch doe in een sluis) en ik had vergeten het roer midscheeps te zetten. Omdat de boot geen middenbolder had hield ik, zoals altijd, de boot vast met een meertouw in de hand vanuit de ingang.
Door de enorme stroming met het roer op maximale uitslag kon ik de boot niet houden en een bolder om de landvast slippend te beleggen was er dus niet. Voorop vochten mijn partner en één van de brugwachters om de kop bij te houden.
Tot overmaat van ramp besloot de sluismeester om de druk op de openstaande schuif (hoge kant) de verlichten door de deuren aan de lage kant een klein stukje te openen, dit veroorzaakte een immense stroming door de sluis (ik heb tot nu toe de redenatie niet begrepen).
Omdat ik de kont niet kon houden was ik als de dood om met de enorme stroming dwars in de sluis te komen te liggen.
Ik heb nog nooit zo snel de motor gestart
, Met één sprong vanaf de ingang naar de stuurstand, sleutel omgedraaid en tegelijkertijd de startknop ingedrukt, letterlijk in een "split second" !
Onze honden moeten gevoeld hebben dat er iets fout ging want normaal staan ze tot vervelends toe in de weg tijdens het manoeuvreren, nu lagen ze bij de dinnette op de grond!
Roer midscheeps gezeten, vol achteruit en de boegschroef vol naar wal zijde....... en proberen de boot tegen de stroming in achteruit te manoeuvreren en bij de kant te houden.
De sluiswachter probeerde de deur tegen de stroming in weer te sluiten maar dat ging niet.
Uiteindelijk lukte het om de schuif aan de hoge kant te sluiten en naar mate de sluis verder leeg liep kwam het water in de sluis tot bedaring.
Geschrokken als we waren kwam mijn partner binnen, liep naar de koelkast en kwam met een pilsje naar me toe, ik heb alleen gezegd: Dankje, sterke koffie, daarna zien we wel
.
De eerste gelegenheid na de sluis hebben we aangelegd en samen met de brugwachters de (veel te sterke
) koffie gedronken en alles besproken.
Thuis zijn we die dag niet gekomen, na de laatste brug hebben we op een steenworp afstand van ons huis overnacht, we waren allebei aangeslagen door wat er een paar uur eerder was gebeurd.
Nadien zijn we deze sluis nog een aantal keren gepasseerd, zowel op- als af schuttend. Alles ging goed maar ik blijf bij deze sluis gemengde gevoelens houden en de motor blijft draaien met de schroef in de vrijloop stand.
Ook heb ik een roerstand-aanwijzer ingebouwd en staat het roer zeker midscheeps in een sluis.
De landvasten worden nu standaard slippend op een bolder belegt als we schutten en onze "nieuwe" boot heeft een bolder naast de stuurstand
.
Gewoonte maakt blind, tot dit evenement hadden we de touwen gewoon in de hand en ging alles altijd zoals iedereen verwacht
(gelukkig geen toekijkers gehad
)
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten