opruimen oude boten

algemene discussies

Re: opruimen oude boten

Berichtdoor varg » 14 Jan 2018, 08:59

Amsterdam heeft het liggen in zijn/haar binnenwater 'vergunningplichtig' gemaakt.
Boten die er slecht of vies uitzien worden met rust gelaten, maar als ze hun drijfvermogen verliezen dan vallen ze onder de Wrakkenwet van 1934:
Vaartuigen, overblijfselen van vaartuigen en alle andere voorwerpen in openbare wateren gestrand, gezonken of aan den grond geraakt, of vastgeraakt op of in waterkeeringen of andere waterstaatswerken, kunnen door den beheerder van het water of dien van het waterstaatswerk worden opgeruimd […].
Daarna komt er een bekendmaking https://www.waternet.nl/actueel/kennisgevingen/ en wordt de boot afgesleept of anderszins verwijderd. Je kunt je boot dan 'terugkopen' als je de flinke sleepkosten en de ligkosten in de berghaven betaald. Doe je dit niet dan wordt de boot verbeurd verklaart en vernietigd of verkocht!
De kosten worden betaald uit de liggelden (de vergunningsgelden voor het liggen in Amsterdam). Deze liggelden zijn inderdaad flink gestegen een jaar of wat geleden. Tot die tijd was Amsterdam de goedkoopste jachthaven van Nederland en was het onmogelijk bij al het drijvend spul een eigenaar te vinden. De vergunningsplicht werd gehandhaafd door het aflezen van een sticker, elk jaar een andere. Nu wordt er een soort chipkaart op de boot geplakt en kan de code hiervan met een handscanner op korte afstand worden afgelezen.
Het is overigens nog steeds een rommeltje in de stad, op sommige routes is het te triest voor woorden wat je daar allemaal voor meuk ziet drijven of aan de kade hangen. Alles staat of valt met de handhaving natuurlijk.
Ene Dirk heeft een kaartje gemaakt van de jaarlijkse 'ruiming': Afbeelding
Voor een wrak op de wal biedt de wrakkenwet geen soelaas, ze moeten in het water 'liggen'. Maar de vaarwegbeheerder kan dus met de wet in de hand het vaartuig verwijderen:
1.2. Artikel 1 lid 1 Wrakkenwet luidt:

"Vaartuigen, overblijfselen van vaartuigen en alle andere voorwerpen in openbare wateren gestrand, gezonken of aan den grond geraakt, of vastgeraakt op of in waterkeeringen of andere waterstaatswerken, kunnen door den beheerder van het water of dien van het waterstaatswerk worden opgeruimd, zonder dat deze door belanghebbenden bij het vaartuig, of het opgeruimde voorwerp dan wel de zaken aan boord van of in of op het voorwerp aansprakelijk kan worden gesteld voor door die opruiming aan hen toegebrachte schade."

1.3. Artikel 5 Wrakkenwet luidt:

"Al hetgeen bij de opruiming wordt geborgen, wordt tegen voldoening van de ter zake van de opruiming gemaakte kosten of tegen het stellen van zekerheid voor de voldoening daarvan aan belanghebbenden, die zich daartoe aanmelden, afgegeven."

1.4. Artikel 6 Wrakkenwet bepaalt:

"Indien belanghebbenden zich niet aanmelden, doch in gebreke blijven binnen een door de beheerder te stellen termijn de in artikel 5 bedoelde kosten te voldoen of voor de voldoening daarvan zekerheid te stellen, is de beheerder bevoegd het geborgene te verkopen."


Op bootveiling.com wordt een paar keer per jaar het resultaat van Waternet verkocht. Hier https://bootveiling.com/categories/sub/waternet-gemeente-amsterdam/1754/105 een voorbeeld van een van de laatste veilingen.
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: opruimen oude boten

Berichtdoor Arthur » 14 Jan 2018, 11:31

Noordvaarder schreef:
Dat lijkt me geen zinvolle actie.
Want de volgende stap is dan,dat iedere plezierboot,groot of klein,een soort van kenteken krijgt.
En dan de stap daarop is een "houderschapsbealsting op het bezit van een boot".
Want of het ding dan ineen jachtahven ligt,of op de wal,dat maakt Den Haag dan geen bal uit.
Laat die registratie dus maar achterwege.

Wybren, ik ben voor het registreren van een boot en ook voor het vaarbewijs, dat je met die laatste een betere (kapitein) wordt weet ik niet, maar een beetje theorie is nooit weg als je ziet hoe sommige met een boot omgaan.
Wat registreren betreft, ik moet ook betalen voor mijn oldtimer voor op de weg ( wat ook een dure hobby is), waarom dan niet voor een boot, mocht er iets gebeuren en de wrakken moeten opgeruimd worden kan je altijd de eigenaar achterhalen, anders betaal jij en ik de rekening.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: opruimen oude boten

Berichtdoor Marie Christina » 14 Jan 2018, 11:40

[u]Willen jullie, in Nederland, meer of minder registraties?" :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: opruimen oude boten

Berichtdoor sinty » 14 Jan 2018, 15:21

wat wrakken betreft weet ik zeker dat ze er in den haag bij ons gewoon niks aan doen ik ben al jaren in strijd met de gemeente juist om de verwaarloosde en bootjes welke half gesloopt jarenlang blijfen liggen en nooit iemand komt behalve natuurlijk de ( daklozen) zwerfers,junken en veel oost Europeanen die dagelijks in en uit kruipen en van het ene bootje naar de andere gaan ik kijk er elke dag tegenaan en van de 50 bootjes die bij mij op de kade liggen ben ik nog steeds de enige die er elke dag even is en dan zie je weer al die ellende maar volgens de gemeente zijn het geen wrakken dat zijn ze pas als ze gezonken zijn dus ze doen er niets mee ook al betalen ze geen havengeld ze laten ze mooi liggen mischien heeft het te maken met het feit dat ze liever alle boten kwijt zijn uit den haag het begon al met de 12 meter grens er lagen echt mooie schepen bij ons maar die moesten weg omdat ze te lang waren i.v.m de water doorstroming !!! moesten deze schepen de stad verlaten ik ben nog 1 van de laatste die kan blijven liggen en dat zal ik ook zo lang mogelijk volhouden ik laat me niet weg pesten door al dat kromme gedoe en ondertussen is mijn scheepje meer een stress object geworden dan voor mijn plezier maar ik geef het niet op maar mischien hoopt de gemeente op deze manier toch alle goed onderhouden bootjes de stad uit te krijgen wand wie wil daar nou tussen liggen ? de meeste zijn al vertrokken naar jachthavens veel te ver uit de buurt de gemeente heeft liever rondvaart bootjes daar zijn ze volop mee bezig die krijgen eigen haventjes wat eigenlijk voor ons was bestemd dus je kan hier kiezen of tussen de wrakken te liggen of de stad uit google maar eens op petroleumhaven of laakhaven den haag het is gewoon belachelijk ik moest het even kwijt
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: opruimen oude boten

Berichtdoor henkvd » 14 Jan 2018, 23:59

Misschien heeft Den Haag er wel 7 wrakken bij deze zomer met internationale uitstraling, Volvo Ocean race afmeer plek, een zeer gewaagd plan, kan dat maar goed gaan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: opruimen oude boten

Berichtdoor Noordvaarder » 15 Jan 2018, 03:27

Arthur schreef:Wybren, ik ben voor het registreren van een boot en ook voor het vaarbewijs, dat je met die laatste een betere (kapitein) wordt weet ik niet, maar een beetje theorie is nooit weg als je ziet hoe sommige met een boot omgaan.

Mijn boot ligt NIET aan een openbare steiger,maar in de box in een jachhaven.En in het winterseizoen ligt hij op de wal.
Het gaat er in dit draadje over het feit dat men "oude boten wil opruimen".
Mijn antwoord was dus ook gebaseerd op deze context.
Dat jullie er andere zaken bij aanhalen,daarvoor zijn er andere draadjes waarin al veel discussie staat t.a.v vaarbewijzen,en ande andere bewijzen.
Het niet hebben van een vaarbewijs,is geen zekerheid,dat je dan ook een slechte stuurman bent,evenals het wel hebben van een vaarbewijs,geen garantie geeft,dat je wel een goede stuurman bent.
Jij kent me niet,dus je opmerking dat ik daarmee dan een betere kapitein zou worden,vind ik "not done".
Ik zal om een bepaalde reden( hier net vermeld) nooit in het bezit zal komen van een vaarbewijs.
Er gelden nou eenmaal regels,die niet van toepassing in het wegverkeer.
Ik heb trouwens wel alle rijbewijzen,en dan bedoel ik ook echt alle.
Het gehele rijtje van boven naar beneden vol,alsmede papieren voor ADR-tankvervoer.
En hoe een ander met zijn of haar boot om gaat,en en om wil gaan,is hun verantwoording,en moeten ze allemaal zelf weten.
Men ziet vaak de splinter in andermans ogen wel,maar de balk in hun eigen niet.
En als het morgen allemaal verboden wordt om te varen zonder vaarbewijs,dan verkopen we de boot,en kopen we een camper weer,want zo vast zit ik niet aan een drijvend object waar we onze vakantie mee maken.
Per slot van rekening heb ik voor een camper zelf stalling,maar voor een boot (nog) niet.

En je mag nog zoveel papieren hebben om een schip te mogen besturen,maar als het fout gaat,dan kan het ook goed fout gaan.
In de Chinese zee is gisteren ook weer een tanker gezonken nadat deze in de brand was geraakt door een aanvaring.
Ik neem bij deze toch aan,dat daar geen kapitein of stuurman zat,die NIET over de vereiste papieren beschikte.
Ook hier zie je dus weer,dat het wel hebben van de benodigde papieren,geen garantie is dat er niets gebeurd.
Helaas met dodelijke afloop,en mogelijk een grote milieuramp.
Noordvaarder
 

Re: opruimen oude boten

Berichtdoor Gruttepier » 15 Jan 2018, 07:38

@klaver4, dat begrijp ik, maar dat is nu juist het middel om de verwrakking tegen te gaan.
Probleem is nu dat mensen van hun boot af willen en deze voor weinig of zelfs gratis van de hand doen, dit trekt mensen die geen liggelden willen betalen maar wel "grootste"plannen hebben met het bootje en deze dan op een "gratis" ligplek leggen. Na een korte periode is de lol ervan af en voilla er is weer een beelvervuilend object bijgekomen.


Even op de wrakkenveiling gekeken, maar toch nog schrikken wat mensen bieden voor deze meuk :shock:
4100 voor een bakdekker met gammele motorkast
1500 voor een stalen kajuit met slechte Indenor
400 voor een kajuitbootje met een 4 takt motortje werking onbekend

en daar komt nog 16% overheen :roll:
Gruttepier
 

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten