Amsterdam heeft het liggen in zijn/haar binnenwater 'vergunningplichtig' gemaakt.
Boten die er slecht of vies uitzien worden met rust gelaten, maar als ze hun drijfvermogen verliezen dan vallen ze onder de Wrakkenwet van 1934:
Vaartuigen, overblijfselen van vaartuigen en alle andere voorwerpen in openbare wateren gestrand, gezonken of aan den grond geraakt, of vastgeraakt op of in waterkeeringen of andere waterstaatswerken, kunnen door den beheerder van het water of dien van het waterstaatswerk worden opgeruimd […].
Daarna komt er een bekendmaking https://www.waternet.nl/actueel/kennisgevingen/ en wordt de boot afgesleept of anderszins verwijderd. Je kunt je boot dan 'terugkopen' als je de flinke sleepkosten en de ligkosten in de berghaven betaald. Doe je dit niet dan wordt de boot verbeurd verklaart en vernietigd of verkocht!
De kosten worden betaald uit de liggelden (de vergunningsgelden voor het liggen in Amsterdam). Deze liggelden zijn inderdaad flink gestegen een jaar of wat geleden. Tot die tijd was Amsterdam de goedkoopste jachthaven van Nederland en was het onmogelijk bij al het drijvend spul een eigenaar te vinden. De vergunningsplicht werd gehandhaafd door het aflezen van een sticker, elk jaar een andere. Nu wordt er een soort chipkaart op de boot geplakt en kan de code hiervan met een handscanner op korte afstand worden afgelezen.
Het is overigens nog steeds een rommeltje in de stad, op sommige routes is het te triest voor woorden wat je daar allemaal voor meuk ziet drijven of aan de kade hangen. Alles staat of valt met de handhaving natuurlijk.
Ene Dirk heeft een kaartje gemaakt van de jaarlijkse 'ruiming':
Voor een wrak op de wal biedt de wrakkenwet geen soelaas, ze moeten in het water 'liggen'. Maar de vaarwegbeheerder kan dus met de wet in de hand het vaartuig verwijderen:
1.2. Artikel 1 lid 1 Wrakkenwet luidt:
"Vaartuigen, overblijfselen van vaartuigen en alle andere voorwerpen in openbare wateren gestrand, gezonken of aan den grond geraakt, of vastgeraakt op of in waterkeeringen of andere waterstaatswerken, kunnen door den beheerder van het water of dien van het waterstaatswerk worden opgeruimd, zonder dat deze door belanghebbenden bij het vaartuig, of het opgeruimde voorwerp dan wel de zaken aan boord van of in of op het voorwerp aansprakelijk kan worden gesteld voor door die opruiming aan hen toegebrachte schade."
1.3. Artikel 5 Wrakkenwet luidt:
"Al hetgeen bij de opruiming wordt geborgen, wordt tegen voldoening van de ter zake van de opruiming gemaakte kosten of tegen het stellen van zekerheid voor de voldoening daarvan aan belanghebbenden, die zich daartoe aanmelden, afgegeven."
1.4. Artikel 6 Wrakkenwet bepaalt:
"Indien belanghebbenden zich niet aanmelden, doch in gebreke blijven binnen een door de beheerder te stellen termijn de in artikel 5 bedoelde kosten te voldoen of voor de voldoening daarvan zekerheid te stellen, is de beheerder bevoegd het geborgene te verkopen."
Op bootveiling.com wordt een paar keer per jaar het resultaat van Waternet verkocht. Hier https://bootveiling.com/categories/sub/waternet-gemeente-amsterdam/1754/105 een voorbeeld van een van de laatste veilingen.
Groet
Arnold