Voor het eerst elektra op boot

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Voor het eerst elektra op boot

Berichtdoor lowlander » 08 Jan 2018, 12:02

Eind vorig jaar een boot gekocht dat voor het eerst sinds ik vaar elektra heeft.

Een Yamaha 9.9 elektrische start laadt een 12V accu op waar, via een schakeldoos, enkele lampen op zijn aangesloten.

Echter is het voor mij nog niet helemaal duidelijk hoe wat werkt. Vandaar ook mijn eerste post met, waarschijnlijk, beginnersvragen.

- Met welke snelheid laadt de accu op via de motor?
- Als ik meer apparaten wil aansluiten dan de accu aan kan qua ampere, hoe installeer ik een 2e accu (om load the shedden)?
- Is er een verschil tussen een startaccu en een accu voor de apparatuur aan boord?
lowlander
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 Jan 2018, 11:51
ligplaats:
info:

Re: Voor het eerst elektra op boot

Berichtdoor peter jansen » 08 Jan 2018, 17:40

Even een kort antwoord op je vragen

Een buitenboord motor laadspoel kan nooit veel vermogen leveren. De juiste gegevens kun je eventueel vinden in je instructie boek van de motor. Hiermee heb je gelijk een antwoord op je volgende vraag. Een extra accu plaatsen voor andere apparaten lijkt dan ook niet wenselijk. Je motor zal de accu's nooit vol Krijgen en hierdoor gaan ze stuk.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Voor het eerst elektra op boot

Berichtdoor Mea Vota » 08 Jan 2018, 20:31

Op mijn RIB had ik ook lampjes,een koelbox op 12v en een voltmeter aan boord.
Als de spanning te ver daalde, gewoon even starten en varen.
Je wilt te allen tijden wel kunnen starten.
Anders neem je die tweede accu mee naar huis om hem daar te laden.

Erik
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Voor het eerst elektra op boot

Berichtdoor eagle » 08 Jan 2018, 22:24

Een BBM met alleen een lichtspoel levert wisselspanning. De inwendige weerstand is hoog. Bij een belasting van zo rond de 10 W is de spanning ca 12v. Frequentie is evenredig met toerental. Ongeschikt om een accu te laden

Meestal is er een gelijkrichter (Rectifier). Deze maakt van bovengenoemde spanning gelijkspanning. Het gedrag is verder hetzelfde. Ongeschikt om een accu te laden.

Er kan ook nog een spanningsregelaar zijn, vaak gecombineerd met genoemde Gelijkrichter (Rectifier- Regulator). Deze regelt de uitgangsspanning af op ca 13,5 v. Hiermee kan een accu worden geladen; De laadkarakteristiek is "W". De laadstroom is mede afhankelijk van het toerental; Indien (te) laag, is er geen lading.

De grootte van de accu bepaalt mede de laadtijd tot "Vol". 60 a 70 Ah is wel het maximum.

Raadpleeg de handleiding.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Voor het eerst elektra op boot

Berichtdoor Amersfow » 08 Jan 2018, 23:30

Als die elektrisch start heeft dan laad de accu normaal op natuurlijk. Wellicht handig een voltmeter te monteren. Hoe hoger het voltage (meer toeren ws.) hoe meer geladen wordt. En als de motor niet draait kun je aan de voltmeter de staat van de accu zien.

12.6+V 100%
12.50V 90%
12.42V 80% (Auto accu's mogen tot 20% ontladen worden)
12.32V 70%
12.20V 60%
12.06V 50% (Semi Tractie accu's mogen tot 50% ontladen worden)
11.90V 40%
11.75V 30% (AGM accu's mogen tot 70% ontladen worden)
11.58V 20% (GEL accu's mogen tot 80% ontladen worden)
11.31V 10%
10.50V 0%
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Voor het eerst elektra op boot

Berichtdoor eagle » 09 Jan 2018, 00:43

[quote="Amersfow"]Als die elektrisch start heeft dan laad de accu normaal op natuurlijk.

Geheel mee eens..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Voor het eerst elektra op boot

Berichtdoor lowlander » 09 Jan 2018, 10:09

Dank voor de antwoorden!

Het is een Yamaha met elektrische start.

Wat ik erop wil aansluiten:

- Bilgepomp (staat natuurlijk niet altijd aan, 3.2A)
- navigatielampen voor en achterop (staan ook niet altijd aan)
- koelbox (tristar supercool 45EGP)
- 2 usb oplaadpunten (2.1A)
- gps snelheidsmeter (zal altijd aan gaan) (0.1A)
- wellicht nog een led strip onder de bankjes (het is een sloep achtig gevaarte) (0.1A)

Zonder direct alle wattages erbij te pakken, gaat dit werken op een prima 12V accu? En lopende op de motor, moet ik bang zijn dat de accu alsnog leeg loopt?

Wat is nu een goede handleiding hoe ik alles moet aansluiten (via een zekeringschakelbox).
lowlander
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 Jan 2018, 11:51
ligplaats:
info:

Re: Voor het eerst elektra op boot

Berichtdoor eagle » 09 Jan 2018, 11:33

Yamaha 9.9/15 kan 80W laden.

Koelbox vraagt alleen al 85W

Plus nog de rest: Wordt wel krap. Met wat minimaal gebruik van de box zal het net gaan...

Voltmeter is dan geen luxe..

Gelukkig kun je nog met de hand starten..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Voor het eerst elektra op boot

Berichtdoor henkvd » 09 Jan 2018, 19:12

Koelbox slurpt meer dan je bijlaadt, USB laadpunten even opletten tot welke spanning ze kunnen werken, bij volgas en volle accu en zonder koelbox aan kan die aardig oplopen.

Afhankelijk van de duur je tochtjes, is een gewone koelbox met koel elementen ook een prima oplossing,
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Voor het eerst elektra op boot

Berichtdoor Gruttepier » 10 Jan 2018, 07:38

Je wil teveel van die arme Yamaha :lol:

Maar idd, een 2e handzame service accu die je thuis gewoon op de oplader zet en je hebt een stroombron voor wat je wilt en koelelementen gebruiken, hoeft de koelkast ook niet direct aan.
Gruttepier
 


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten