Braam schreef:vorst klaar is de boot nog niet, kraan van de waterkoeling is wel dicht.
verder moet ik me nog goed inlezen hierover. gelukkig staat dit ook in de handleiding van de motor.
Nou Braam, zet die kraan maar weer open.
Belangrijk bij het winterklaar maken van je motor is dat je hem heel goed warm moet laten draaien.
Daarna zet je de buitenkraan dicht en zorg je dat je motor antivriesvloeistof krijgt aangeboden.
Dat kan via het wierpotje of anders moet er ergens een slang worden losgemaakt zodat de waterpomp koelvloeistof kan opzuigen.
Je hele systeem moet dan zeg maar; 'doorgespoeld' worden met koelvloeistof tot het uit de boot komt stromen.
Afhankelijk van het type motorkoeling uit de koelwater afvoer of uit je uitlaat.
Ook het gedeelte voor en na de kraan moet voorzien worden van vorstbeveiliging met koelvloeistof of d.m.v. een dichtgelijmd stuk tuinslang.
En dit geld ook voor je gootsteen afvoer en voor je toilet afvoer en aanvoerleiding.
Denk ook aan je drinkwatertank dat geeft een hoop gedoe als dat ding (of je tapkraan stukvriest)
Zolang het water rond de boot niet bevroren is heb je nog wel even de tijd.
Het relatief warme water verwarmt je stalen schip en die warmte houdt een groot deel van je boot boven nul.
Maar een nachtje flinke vorst en de kachel uit op de boot omdat jullie ergens aan het douchen zijn kan al aardig wat schade aanrichten.
Het beste wat je kunt doen is iemand charteren die ervaring heeft met vorstbescherming van bootjes en die terplaatse de toestand kan beoordelen.
Misschien is er een jachthaventje in de buurt, de meeste bootjes-mensen vinden het heerlijk om iemand te helpen die nieuw is in de bootjes wereld.
Veel succes, Steen