Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor pascall » 30 Dec 2017, 19:41

Dag 14.

Deze dag is min of meer een rustdag, we varen naar Harderslev stad, wat een dik uur varen is.
In de ochtend is het bagger weer, middags breekt de zon door en wordt het nog aardig weer, de wind is nog steeds beduidend aanwezig.
We verkennen het mooie stadje met vele mooie geveltjes, winkels zijn er ook in grote getalen aanwezig, dus vrouwlief hoor ik niet klagen.
Het havengeld bedraagt 140,- Deense kronen, wat overeenkomt met circa 21,- euro

Op weg naar Harderslev;

Afbeelding

Haven inzcht;

Afbeelding

Kunst in de haven;

Afbeelding

Zeevaart doet ook Harderslev aan;

Afbeelding

Knusse straatjes;

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor Arthur » 31 Dec 2017, 11:45

Arthur, vertel???

Gokje,Ebeltoft misschien? :D

Mvg,

Pascal.
Dat heb je zeker ergens gelezen hier, Ebeltoft is inderdaad mijn lievelingsstekje samen met het schiereiland Helgenæs (het dorpje Borup) ik ben gek van oude Scandinavische houten kotters met semi diesels.
Als alle stalen en polyester boten allang zijn verrot varen deze juweeltjes nog als ze genoeg liefde en onderhoud krijgen, als de temperatuur in Scandinavië in de winter hetzelfde was als op Kreta waar ik het hele jaar kan varen was ik allang vertrokken.

https://youtu.be/4H24zOkpIio

Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor pascall » 31 Dec 2017, 14:07

Speciaal voor jou Arthur,

Afbeelding

In Denemarken wordt beroepsmatig nog veel gevaren met houtenschepen, van vissersschepen tot nog enkele veerboten.
Ik zal tijdens het verloop van het reisverslag nog diverse nostalgische foto's posten :D
Wat jou lievelingsplekken betreft, dat zijn ooit je eigen woorden geweest, denk, denk, denk...... :D :D :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor pascall » 31 Dec 2017, 16:36

Dag 15,

En weer een maki, de wind blijft nog 2 dagen doorstaan van 5 tot 6 beaufort, dus doen we het rustig aan.
We gaan terug aan een paal liggen halverwege het Harderslev fjord, zoals ook op dag 13.
Het is half bewolkt ,en maar 20 graden, maar ondanks de harde wind liggen we wederom weer achter de bossen uit de wind, en dan is het aangenaam vertoeven!
Tegen de avond steken we de BBQ aan , deze staat op het achterdek, wat prima gaat, de dag kan niet meer stuk!

Afbeelding


Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor pascall » 01 Jan 2018, 08:17

Dag 16,

ALS EERST, EENIEDER DE BESTE WENSEN VOOR 2018, EN EEN BEHOUDEN VAART!

Om vijf uur dertig gooien we het meertouw van over de meerpaal en varen het bochtige Haderslev fjord uit.
De wind waait nog steeds 5 en zal in de middag toenemen tot 6 beaufort, op zich geen probleem want we hebben een oppertje van de vaste wal.
De vaargeul slingert zich een weg naar buiten, waarna we evenwijdig aan de kust een stukje noordelijk richting varen.
Het doel voor vandaag is, Hejlsminde, Hejlsminde is zo’n plaatsje wat je zomaar niet aan doet, het is een klein dorpje, eigenlijk een straat.
Het middelpunt van het dorp is het hotel, wat je van verren kunt zien, het haventje is van alle gemakken voorzien, en er ligt zelfs een heus Vikingschip.
De haven meester is een ruige, maar zeer vriendelijke man, zeg maar een Viking, het zal ons niet verbazen dat hij er af en toe op uittrekt met het Vikingschip, om de wateren onveilig te maken.
De vriendelijke man waarschuw ons om de vaargeul exact te volgen met het uitvaren, namelijk, buiten de vaargeul liggen grote stenen die niet op de kaart staan aangegeven!
Hier praten we dan ook over stenen die circa 3 meter groot zijn, normaal gesproken worden die steen voor steen aangegeven op de kaart door middel van kruisjes.
Een week terug is er nog een boot op gevaren en gezonken dus nemen we het advies te harte!
Het geultje, waar teven ook het haventje is in opgenomen, loopt onder een lage brug door om vervolgens uit te monden in een meer, en dat is een mooie aanleiding om met de fiets het meer rond te fietsen.
Het is voor de eerste keer dat we hier komen, een van de weinige, voor ons nog niet ontdekte plekjes in het oh zo mooie Denemarken.
Vaartijd voor vandaag,2 uur.

Afbeelding

Havenkantoor en wasgelegenheid.

Afbeelding

Afbeelding

Het achterliggende meer,

Afbeelding

Met de fiets op weg, we komen prachtige stadjes en dorpjes tegen in mooi heuvellandschap,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor pascall » 01 Jan 2018, 21:41

Dag 17,

Eindelijk is de wind gaan liggen, zoals voorspelt, en verlaten we Hejlsminde, het is acht uur dertig.
Ons doel voor vandaag is Bogense, geen nieuwe plaats voor ons, maar wel eentje waar we graag komen.
Bogense is een mooi stadje met vele monumentale gebouwen, idem straatjes en een gezellig haven, met de haven bedoel ik dan het havenkanaal.
De oude haven is een kleine kom tegen het centrum van het stadje, om deze havenkom te bereiken is er toegangskanaal waar je aan beide zijde kunt afmeren, het is hier waar een prettige sfeer heerst.
De naast gelegen jachthaven is er eentje van, megahaven, zeker voor Deense begrippen, en dat is niet aan ons besteed.
Ook hier trekken we er op uit met de fiets, en avonds bewonderen we de tientallen oldtimers die een meting hebben op de oude haven.
Van Hejlsminde naar Bogense is vier en een half uur varen (kruissnelheid dik 12km per uur) de wind, N.W. 3 a 4, die er voor zorgde dat we voor de haveningang nog even dobberde, overigens is het prachtig weer!

Onderweg,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het havenkanaal,

Afbeelding

Afbeelding

Bogense,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor pascall » 02 Jan 2018, 20:11

Dag 18,

Na eerst naar de bakker te zijn geweest gooien we los, het is negen uur dertig.
Gisterenavond was de wind N.W. 4 a 5, nu is hij gedraaid en iets afgenomen, N.O. 3 a 4 beaufort.
We varen het toegangskanaal uit, doel is Snaptum, tochtje van circa 2 uur.
Het eerste stuk gaat goed, wel wat ruw, maar vaart lekker.
Maar hoe verder we de plas op varen hoe ruwer het wordt, het oppertje van het schiereiland Æbelø valt weg, een zeiltje zetten heeft geen zin want de golven kommen schuin van voren.
Nu is richting van de golven ten opzichte van de boot op een na onze favoriet, maar als het gas er af moet, en de boot een paar flinke optaters krijgt, Mientje mij aan zit te staren en vrouwlief commentaar begint te geven, wordt het tijd om in te grijpen.
De piloot wordt van zijn functie ontheven, even het goede moment afwachten, draaien, de nieuwe koers wordt Vejle.
Nu de golven vanachter komen is de rust weder gekeerd, de piloot is weer in ere herteld, dit is onze favorieten koers ten opzichte van de golven.
Nu even een filmpje schieten voor de naleving, de goven lopen af en toe gelijk met het voordek wat een prachtig zicht is.
Echter film ik in de status pauze, en als ik niet film, film ik dus vloer en plafond, prachtig in beeld……………, grrrrrrrr.
We vervolgen onze weg en naar maten we de kust naderen word het wat rustiger, na spoedberaad besluiten we nog een poging te wagen.
Het eerste deel van de nieuwe koers gaat goed, maar hoe verder we bij het punt komen waar we onze koers kunnen verleggen wordt het ruwer.
Uiteindelijk word het aftellen, nog 20 minuten, nog………, de koers wordt verlegt en weer keert de rust terug, eerder afdraaien kon niet vanwege de ondieptes.
Waarschijnlijk is het een combinatie van stroom en wind dat het op een bepaalde plaats op de plas ruwer is dan aan lagerwal.
Om twaalf uur 45 meren we af in Snaptum, eerst het zout van de boot spoelen, snaptum?

Afbeelding

Haven Snaptum,

Afbeelding

Afbeelding

Mosselvissers,

Afbeelding
,
Slingergrafiek van het laatste uurtje varen, circa 20 graden slagzij, :D

Afbeelding

Wordt vervolgt,


Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor stefan » 02 Jan 2018, 20:16

Het is mooi daar! Veel zeilers ook in dat gebied neem ik aan?
Wat me opvalt is dat er weinig getij lijkt te zijn, klopt dat?
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor zoran » 02 Jan 2018, 20:28

Prachtig die tocht,maar hoe kom je terug,
gr,
Zoran
ik geniet er van
zoran
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Mei 2015, 16:48
ligplaats: Zaandam
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor pascall » 02 Jan 2018, 21:28

stefan schreef:Het is mooi daar! Veel zeilers ook in dat gebied neem ik aan?
Wat me opvalt is dat er weinig getij lijkt te zijn, klopt dat?


Hoi Stefan,

Het is inderdaad een geweldig mooi vaargebied, getijden is gering, of tot geen, ligt er aan waar je zit.
Er kan wel een flink verschil op treden in de waterstanden beïnvloed door de wind, deze kunnen oplopen met een verschil met meer dan een meter, hierdoor kan er ook een flinke stroom staan.
Zeilers komen hier inderdaad in grote getale voor, hoe verder naar het noorden (Zweden en Noorwegen) hoe meer motorboten.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten