Oude motor, inruilen of verkopen?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Oude motor, inruilen of verkopen?

Berichtdoor luukie25 » 02 Jan 2018, 16:15

Beste mensen,

Allereerst de beste wensen. Ergens dit voorjaar plan ik mijn Peugeot Indenor XDP6 te verruilen voor een nieuwe motor. Momenteel ben ik overal offertes aan het aanvragen. Uiteraard ga ik daar aanbiedingen krijgen over het inruilen van de oude motor. Ik begrijp dat de waarde hiervan beperkt is, maar de onderdelen zijn wel schaars. De motor loopt nog goed. Wat is wijsheid? Zelf moeite gaan doen en proberen het blok te verkopen, onderdelen verkopen of een inruil aanbod accepteren, mocht dat er komen. Zo ja, wat is dan een terechte prijs voor dit blok incl. keerkoppeling en alle toebehoren?

Hartelijk dank,
Groet Luuk
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Oude motor, inruilen of verkopen?

Berichtdoor broekerhaven » 02 Jan 2018, 18:07

Over prijzen kan ik je niks vertellen, maar over het algemeen kan je zo'n motor beter zelf verkopen.

Het liefst draaiend te zien , dan vang je er het meest voor.

Het zullen dan ook eigenaren zijn van zo'n motor die een reserve of onderdelen zoeken.

mvrg Rob
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Oude motor, inruilen of verkopen?

Berichtdoor kajoe » 02 Jan 2018, 18:51

mijn indenor 9/90 was er zo aan toe dat ik toen ik een andere motor kocht deze heb achtergelaten bij de inbouwer meerdere waar ik het had gevraagd wat ik er nog voor kon vangen zijden oud ijzer voor onderdelen dan? Nou tja ,reviseren was geen optie wand dat werd duurder dan een nieuwe dus is er een sole ingekomen van 60 pk en verder nergens meer over geluld wand de kortingen die we zonder dat oude kreng kregen waren zeer acceptabel .
en tja de aanwijzingen van enkele leden op dit forum hebben geleid tot die motor ,en raad eens hij vaart nu ongeveer een kilometer harder dan voorheen .boot 10 x 3.10 x1,m ongeveer 8/9 ton
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Oude motor, inruilen of verkopen?

Berichtdoor jkos » 03 Jan 2018, 12:55

Persoonlijk denk ik dat je hem beter kunt inruilen.
Als je het gevoel hebt dat je er te weinig voor terug krijgt ( en dat heb je) probeer dan via te onderhandelen of je wat extra bij je nieuwe motor kunt krijgen.
Dat kan zijn in de vorm van een uitgebreider dashboard, langere garantie, gratis service beurt of wat dan ook.
Bedenk dat de motor die je nu wegdoet er al een leven op heeft zitten, emotioneel heeft hij voor jou nog wel waarde, maar rationeel heeft deze motor weinig waarde meer, klinkt niet leuk maar het is niet anders.
Succes met de keuze.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Oude motor, inruilen of verkopen?

Berichtdoor stentor950 » 03 Jan 2018, 16:06

Ik denk dat het ligt aan de uiteindelijke Netto prijs die je moet betalen. Hoe meer tijd je hebt, hoe beter jou opbrengst zal worden. Er zijn nog legio mensen die een oude Indenor in hun boot hebben liggen. Dit terwijl de onderdelen voorziening elk jaar slechter wordt. Daarnaast zullen er bootjes mensen zijn die een nu niet draaiende Indenor hebben en een soortgelijke motor weer terug willen. Gewoon omdat men deze motor kent met al zijn kuren.

Alweer vijf jaar geleden besloot ik te her motoriseren. Wat te doen met mij oude BMC? Aangezien ik 2 maanden de tijd had, en mijn inbouwer geen belangstelling had voor de oude BMC, hiermee op MP geadverteerd. Binnen een week voor 600 euro verkocht! Waarschijnlijk had ik er met wat wachten meer voor kunnen krijgen, maar ik was daar tevreden mee.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Oude motor, inruilen of verkopen?

Berichtdoor swblom » 07 Jan 2018, 18:55

Inruilen levert in mijn ervaring niks op. De korting die ik kon bedingen toen wij onze Mercedes gingen vervangen was bij de drie aanbieders waar ik offerte vroeg nagenoeg gelijk aan het inruilbedrag dat ze boden.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Oude motor, inruilen of verkopen?

Berichtdoor broekerhaven » 07 Jan 2018, 19:28

Ze zitten ook echt niet te wachten op die oude rommel.

vaak hebben ze er al een paar staan waar ze niet vanaf komen of gebruiken voor onderdelen.
de inruil die ze dan geven kunnen ze vaak al als korting geven op een nieuwe motor.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Oude motor, inruilen of verkopen?

Berichtdoor jessejohn » 09 Jan 2018, 21:34

Hoi.
Naar welke motor ben je opzoek? Indien gewenst kan ik je wel wat offertes doen toekomen.

Mvg. J.J. Hoogeveen Boot Service
HBS-marine.nl
jessejohn
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 Mrt 2015, 21:31
ligplaats:
info:

Re: Oude motor, inruilen of verkopen?

Berichtdoor broekerhaven » 13 Jan 2018, 18:47

Wil jij dan wel deze oude motor inruilen op een nieuwe?

En wat is daar de reden van ?
Onderdelen
revisie
oud ijzer

Of zal de inruilprijs de korting zijn die de ts toch al kon krijgen zonder inruil?

Mvrg Rob
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Oude motor, inruilen of verkopen?

Berichtdoor jessejohn » 14 Jan 2018, 21:12

Hoi Rob,

Korting op de motor geven wij altijd.

Inruil oude motor is ook altijd een optie en dan zou de korting op de motor gewoon blijven.
Afhankelijk van het ingeruilde blok wordt gekeken wat er mee gaat gebeuren of deze voor revisie in aanmerking komt of dat hij gedemonteerd word voor de onderdelen.

De offertes heb ik van de week al doen toekomen aan bovenstaande. We hebben nog niet gesproken over inruil van de oude motor.
jessejohn
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 Mrt 2015, 21:31
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten