Water bodem onedin 650

Re: Water bodem onedin 650

Berichtdoor Klaver vier » 30 Dec 2017, 11:59

Gruttepier lekkage gaat inderdaat naar het laagste punt daarom adviseer ik ook om er kranten in te leggen,de kranten absorberen het vocht en je ziet gelijk waar het lekt,makkelijker kan het niet
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Water bodem onedin 650

Berichtdoor kajoe » 30 Dec 2017, 12:58

je hebt van die prachtige hand vacuüm pompen als het maar heel weinig is zuig je het vlak er bijna droog mee ,ook geschikt om het carter ,eV koppeling en dergelijke schoon te zuigen geen rotzooi overboord .dus oog geen olie resten in het water ,boetes daar op erg hoog .
en voor nood tja redelijke dompelpomp gereed staan .
kajoe
 
Berichten: 1365
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Water bodem onedin 650

Berichtdoor Arthur » 30 Dec 2017, 14:51

Kan een polyester boot niet lekken van buiten naar binnen ergens onder de waterspiegel door osmose?
Ik ben meer van de houten boten.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Water bodem onedin 650

Berichtdoor Gruttepier » 30 Dec 2017, 20:05

Osmose is een verschijnsel tussen gelcoat en polyesterlaminaat, de blaasjes drukken door de gelcoat naar buiten. Dit kan ook binnenin ontstaan door bilgewater. Osmose is welliswaar een vervelend probleem maar voordat er daadwerkelijk water de boot ingaat komen is het hele polyester al zo rot dat de boot afgeschreven is.

Antwoord op de vraag is dus nee
Gruttepier
 

Re: Water bodem onedin 650

Berichtdoor Arthur » 30 Dec 2017, 20:14

Gruttepier schreef:Osmose is een verschijnsel tussen gelcoat en polyesterlaminaat, de blaasjes drukken door de gelcoat naar buiten. Dit kan ook binnenin ontstaan door bilgewater. Osmose is welliswaar een vervelend probleem maar voordat er daadwerkelijk water de boot ingaat komen is het hele polyester al zo rot dat de boot afgeschreven is.

Antwoord op de vraag is dus nee

Dank je wel voor de info,ik houd het toch bij hout :D
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Water bodem onedin 650

Berichtdoor Jan » 31 Dec 2017, 02:25

Ik denk dat kranten handig kunnen zijn als een boot helemaal droog is en er dan ergens een stroompje vloeit. Als het stroompje snel en duidelijk te localiseren is, vloeit het dus flink en is slechts een teiltje na 4 mnd ook niet logisch.. Onderop laagste punt krijg ik nu niet droog.. Ik kom er gewoon niet bij en kan ook niets zien...ik lees nu dat meer onedins dit probleem hebben... Ik denk eigenlijk dat wanner de boot op de kant staat je ook niet perse sneller wijs wordt. Ik kan natuurlijk tegen de onderkant spugen..,
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Water bodem onedin 650

Berichtdoor henkvd » 31 Dec 2017, 12:39

Arthur schreef:Kan een polyester boot niet lekken van buiten naar binnen ergens onder de waterspiegel door osmose?
Ik ben meer van de houten boten.


Niet door osmose, maar de aftapplug is een prima lekkage oorzaak. ( indien aanwezig)
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4463
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Water bodem onedin 650

Berichtdoor Klaver vier » 31 Dec 2017, 12:43

Jan ik krijg de indruk dat je het gewoon niet wil vinden als je niks probeerd,vindt je ook niks
Dat er water onderin ligt maakt niks uit als je daar boven kranten doet zie je waar het vandaan komt.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Water bodem onedin 650

Berichtdoor Jan » 31 Dec 2017, 15:13

Rene, jouw indruk is verkeerd. Ik schreef het wat onhandig op. Natuurlijk wil ik het graag vinden.

Omdat ik ver van de boot weg woon is het in de praktijk ook lastig controleren. Als je mazzel hebt zie je snel waar het vandaan komt als je de kranten zet.. Als het niet direct zichtbaar is, en ik na 2 maanden weer terug kom, is alles zeik zonder clue van oorsprong. Maar zal het volgende keer even gaan proberen.
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Water bodem onedin 650

Berichtdoor Gruttepier » 31 Dec 2017, 15:33

Je schrijft zelf al dat een teiltje water een grote lekkage niet logisch maakt.
Helemaal mee eens, ook een loosplug geeft veel meer water omdat daar continu waterdruk opstaat.

Niet alleen Onedins hebben hier last van, alle boten met verouderde rubbers en kappen hebben dit probleem.
Gruttepier
 

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten