Die indruk had ik ook .....
Ik begreep precies wat je bedoelde, maar het leek niet over te komen.
Overigens is het geen lineair getal, maar een geheel getal (inmiddels aangepast)
R.C.Grootveld schreef:Vergelijk het met de volgorde van de cylinders in motoren, zijn ook nooit 1,2,3,4 etc.
Idem voor de stampers van een "slagstamper molen"
eagle schreef:De "Vreemde" overbrengverhoudingen van keerkoppelingen ontstaan door het soms toepassen van planeettandwielen. Dat gebeurt om vertragingen te realiseren waarbij er een zo klein mogelijk harttlijnverzet moet zijn, of zelfs nul verzet (oa Velvet). Ook indien de uitgaande as onder een hoek staat (meestal 7 gr) zorgt dat voor decimalen. Men probeert zo goed mogelijk waardes te realiseren die stappen van 0,5 maken.
Achteruit-waardes ontstaan door toepassing van ketting of keerwielen.
De waarde 1: 1.91 komt alleen voor in de Volvo Penta reductiekast die bij dieselmotoren achter de MS(B) keerkoppeling zit; Daarin zit ook een planeetwielenset,waardoor het verzet slechts ca 10 mm bedraagt.
Gr, Eagle
Steen schreef:Dat aangrijpen of dat van dezelfde tanden begrijp ik niet want hoe zit het dan met keerkoppelingen 1 op 1 en 1 op 2.
Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten