Project Lola

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Project Lola

Berichtdoor Braam » 28 Dec 2017, 16:36

Hey iedereen,

ik had me al even snel voorgesteld in het even voorstellen gedeelte maar voor degene die het is ontgaan, bij deze:

mijn naam is Braam en sinds een aantal maanden woon ik samen met mijn vriendin en onze hond Bruno op een bootje.
Wij zijn bijna een jaar terug helaas in de situatie gekomen waarbij we geen woning meer ter beschikking hadden en zijn dus opzoek geweest naar oplossingen.
We hebben tijdelijk bij vrienden kunnen wonen en hebben ondertussen een bootje kunnen kopen als tijdelijke(?) woonverblijf.

Wij zijn dit avontuur aangegaan zonder eigenlijk maar iets af te weten van boten en aangezien de wetgeving was een boot makkelijker dan een caravan of camper.
We hebben de boot overgekocht van een persoon die aangaf ook totaal niks te weten over deze boot dus het avontuur werd voor ons nog een stuk spannender.
Boot opgehaald en voor het eerst eigenlijk een boot bestuurd en een mooie terugreis van 11 uur gehad. We werden meteen verliefd op varen.

Het eerste wat we hebben gedaan met de boot is alles opruimen schoonmaken en alle troep weggooien wat we tegen kwamen in de boot.
Daarna zijn we met de handleiding de motor wezen bekijken en ons zelf wegwijs proberen te maken met waar wat zit en hoe deze werkt.

Onze boot is 8,5 meter lang en 2,90 meter breed.
doorvaarthoogte is ongeveer 2,20 meter. we kunnen hier in de stad iedergeval net onder de bruggen dor waarvan wordt gezegt dat ze 2,25 zijn.
ik weet alleen niet wat voor een soort type boot het is, misschien dat jullie dat weten?

Afbeelding

Voor de koude dagen zijn we begonnen met het isoleren van het staal aan de binnenkant met polystyreen xps platen en hebben we de meeste ramen voorzien van een thermo foil laag.
We merken dat dit opzich wel werking heeft maar het kan af en toe nog steeds best koud worden wanneer de verwarming niet aanstaat.
In de boot hebben we een gaskacheltje wat niet heel erg veel warmte af geeft maar als je met een paar mensen op de boot zit warmt het gelukkig best goed op.
voor de flink wat koudere dagen hebben we een petroleumkachel waarmee we de boot flink warm kunnen stoken.

De meeste elektriciteit wekken we op met een zonnepaneel en hebben we alle lampen vervangen met LED zodat ons gebruik zo min mogelijk wordt.
Naast het gebruik van verlichting hebben we alleen een paar telefoons en een tablet die we opladen dus dit valt dan ook weer best mee met gebruik van elektriciteit.

op moment denk ik dat ik alles heb verteld en zo niet dan zal dat er binnenkort bij komen in dit topic.
ik ben benieuwd wat jullie vinden van dit avontuur en als er vragen zijn wil ik deze graag beantwoorden.

Gegroet,
Braam
Braam
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 24 Dec 2017, 23:21
ligplaats: Almere
info:

Re: Project Lola

Berichtdoor Roelof » 28 Dec 2017, 21:49

Hoi Braam,

Zoals je het beschrijft is het idd een avontuur, de afmetingen 8,5 x 2,9 meter geven niet al te veel ruimte maar vergroot de uitdaging en maakt het romantisch. Doet mij denken aan onze boot welke we vorig jaar verkocht hebben, beperkte mogelijkheden maar op en top knus en gezellig.
Wij hebben door (werk gerelateerde) omstandigheden een paar jaar in een grote caravan gewoond, ook knus en gezellig maar op een boot is het anders, fijner, leuker en het opent een andere wereld.

De foto is niet zichtbaar, kijk even naar de handleiding links onder in de start pagina, de aanwijzing naar "Imgur" zijn makkelijk te volgen.

Ik ben nieuwsgierig hoe jullie de inschrijving bij een gemeente hebben geregeld; post adres of ingeschreven op het adres van familie / vrienden.
Veel plezier en nog veel meer gezelligheid toegewenst met deze "nieuwe" manier van wonen.

Fijne jaarwisseling,
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Project Lola

Berichtdoor Braam » 30 Dec 2017, 14:48

Afbeelding

Wij staan ingeschreven bij familie.
We hebben wel gekeken naar de optie briefadres maar dat mag maar een half jaar met max een half jaar verlenging.
Voor ons is dat geen optie aangezien we niet weten hoelang we in deze situatie blijven.

Hopelijk is de foto dit keer wel te zien.
Is dit een kruizer, kajuitboot of heeft deze boot een ander sport benaming?

Alvast een fijne jaarwisseling.
Gegroet,
Braam.
Braam
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 24 Dec 2017, 23:21
ligplaats: Almere
info:

Re: Project Lola

Berichtdoor broekerhaven » 30 Dec 2017, 15:00

Is dit een kruizer, kajuitboot of heeft deze boot een ander sport benaming


Een drijvende scheiding....... met zn 2en op zo'n bootje gaan WONEN houd geen mens vol...
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Project Lola

Berichtdoor kajoe » 30 Dec 2017, 15:17

de tijden zijn veranderd maar in het verleden toen ik nog rond voer mocht ik een postadres hebben door middel van een postbus ,dit in de gemeente Amsterdam ,je moest als schipper ingeschreven staan ,en dat bij de afdeling zigeuners ,was heel stom maar kon niet anders ,en je moest een vast toegestane ligplaats hebben als je in Amsterdam lag .zodat de havendienst je kon bereiken even als over scheveningen radio ,tja telefoontjes waren er toen nog niet .
kajoe
 
Berichten: 1365
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Project Lola

Berichtdoor Marie Christina » 30 Dec 2017, 15:33

Dit heet een kruiser, Braam.
En ik vind hem leuk.
Zeker als je er permanent op verblijft is zo'n achterkajuit uitermate fijn.

Veel plezier en succes met de verbouwing.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Project Lola

Berichtdoor Klaver vier » 30 Dec 2017, 16:09

Braam ik lees wat over de manier van warm stoken,maar kijk aub uit met peterolieum kacheltjes dat je wel heel goed zorgt voor voldoende zuurstof toevoer ( ventilatie)
Bij onvlodoende zuurstof leg je heel gauw het loodje dus kijk goed uit,anders blijf je slapen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Project Lola

Berichtdoor Rene » 30 Dec 2017, 16:32

Zorg dat je een Webasto of Eberspracher kachel op de kop tikt, en deze inbouwt, Zoals Klaver Vier (René) ook terecht opmerkt, vind ik de manier van verwarmen op dit moment behoorlijk gevaarlijk.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Project Lola

Berichtdoor jade » 30 Dec 2017, 17:08

Inderdaad ventilatie is heel belangrijk.
We varen nu zelf met een kajuitzeil scheepje zelfde lengte ongeveer.
Deze stoken we ook warm met een petroleum kachel, een laser van Zibro kamin deze heeft een extra veiligheid dat bij onvoldoende ventilatie en ophoping van afvalstoffen er een alarm afgaat en na max tien minuten de kachel automatisch afslaat.
Bij alarm door gebrekkige ventilatie, zet ik meteen de deur naar buiten open, maar doordat je onder in de kajuit zit duurt het nog best wel een paar minuten eer het alarm stopt.
Wat mij dus opvalt is dat een open kiertje in een uitzetraam absolut onvoldoende is, let dus heel goed op wat je doet.
Het beste is een melder extra bijplaatsen.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Project Lola

Berichtdoor Rene » 30 Dec 2017, 21:53

Het beste is die dingen uit je boot te flikkeren, en voor zekerheid gaan!!! Investeer in een kachel met een gescheiden verbrandingssysteem, die de verbrandingsgassen naar buiten voert, en daar ook zijn inlaatlucht vandaan haalt.
Mensen, dit is zeker met deze temperaturen en je woont op zo'n klein bootje, russische roulette !!!

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten