Koeling intern

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Koeling intern

Berichtdoor Niels » 27 Dec 2017, 12:43

Hallo allemaal.

Ik ben nieuw op dit forum en hoop hier wat antwoorden te vinden.
Mijn naam is Niels en ik ben in het bezit van een zover ik weet stalen Merwede kruiser.
In mijn schip zit een Yanmar TNE 4 cil motor.

De vorige eigenaren hebben er een complete zooi van gemaakt, Overal lopen kabels en slangen en het is een complete gaos.
Ik ben zelf een beetje het spoor bijster.
Het schip is voorzien van een kielkoeling waar op dit moment gewoon water in zit.
Ik ben aan het twijfelen of ik die hele koeling eraf gooi en gewoon naar externe koeling ga.

Op dit moment is het zo dat er een drukvat zit wat ik elke keer moet bij vullen met water, anders zuigt de motor lucht aan en koelt hij niet. Er zit een volvo keerkoppeling op die gekoeld wordt door een elektrische impeller. Mijn idee is om deze impeller ook op het blok te gaan zetten, alleen is hiervoor een speciale warmte wisselaar voor nodig? of kan ik dit zo standaard aansluiten, en de waterpomp verwijderen die nu op het blok zit.

Het schip licht in Maasbommel.

Alvast bedankt iedereen
Niels
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 27 Dec 2017, 12:17
ligplaats: Mierlo, Nederland
info:

Re: Koeling intern

Berichtdoor quichot » 27 Dec 2017, 15:07

Interkoeling heeft veel voordelen boven externe koeling.
Of beter, externe koeling heeft veel nadelen: waterinlaat met risico van bevriezen, wierbak die verstopt raakt, extra warmtewisselaar, waaierpomp die ofwel lekt, ofwel om de haverklap aan een nieuwe impeller toe is. Kortom, allemaal randapparatuur dat geld kost, onderhoud behoeft en slijt, en dat terwijl je al kielkoeling hebt.

Maar zo te lezen lekt er ergens iets in je interne koelcircuit, want normaal zou je het overstortvat niet hoeven bijvullen iedere keer als je start.

En o ja, vóór de vorst alsnog toeslaat, gooi tijdelijk even voldoende antivries in het systeem. Als je het lek hebt weten op te sporen kun je de hele zaak vullen met koelvloeistof. Heb je er jaren geen omkijken meer naar.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 1998
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Koeling intern

Berichtdoor Niels » 28 Dec 2017, 09:35

Bedankt voor je tip. Als ik de interne koeling behoud. Zou ik deze
Dan ook op de keerkoppeling kunnen zetten ipv dat impellerpompje?
Niels
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 27 Dec 2017, 12:17
ligplaats: Mierlo, Nederland
info:

Re: Koeling intern

Berichtdoor quichot » 28 Dec 2017, 10:22

Normaalgesproken wordt een hydraulische keerkoppeling in jachten niet met water gekoeld. Althans niet direct. Het zou me verbazen als dat bij jou wel het geval is.
Meestal wordt de olie van de koppeling, net als de motorolie, gekoeld met een oliekoeler. Kijk even of er ergens een cilindervormig element bij of op je motor zit waaraan zowel koelwaterslangen als hogedrukslangen op zijn aangesloten.
Dat kan heel goed een gecombineerde oliekoeler zijn: eentje die zowel motor- als koppelingsolie koelt. Deze koeler wordt vervolgens opgenomen in het bestaande koelcircuit, in jouw geval dus de gesloten kielkoeling. Daar hoef je echt geen externe pompen voor te hebben.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 1998
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Koeling intern

Berichtdoor Niels » 28 Dec 2017, 11:33

Er zit bij mij een wierpot, vanuit de wierpot gaat hij naar de impeller en van daaruit direct in de keerkoppeling een volvo penta MS4B na de koppeling gaat hij de uitlaat in en naar buiten.

Het probleem is gewoon dat het een grote puinzooi is in de motorruimte, je ziet door de bomen het bos niet meer
Niels
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 27 Dec 2017, 12:17
ligplaats: Mierlo, Nederland
info:

Re: Koeling intern

Berichtdoor quichot » 28 Dec 2017, 12:34

Een wierbak in combinatie met kielkoeling? Dat is nieuw voor mij.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 1998
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Koeling intern

Berichtdoor Niels » 28 Dec 2017, 13:23

quichot schreef:Een wierbak in combinatie met kielkoeling? Dat is nieuw voor mij.


Nee de wierpot zit enkel op de keerkoppeling, het blok zit op de kiel
Niels
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 27 Dec 2017, 12:17
ligplaats: Mierlo, Nederland
info:

Re: Koeling intern

Berichtdoor eagle » 28 Dec 2017, 13:41

quichot schreef:Een wierbak in combinatie met kielkoeling? Dat is nieuw voor mij.


Wat ik ervan begrijp is:

De TNE is een industriemotor; Die is op de kiel aangesloten alsof de kiel een radiator is; De circulatiepomp van de motor moet de koelvloeistof door de kiel sturen. Op dit systeem zit een expansievat, zoals het hoort.

De uitlaat is standaard droog; Waarschijnlijk is het spruitstuk ongekoeld en ge-isoleerd, en is er daarna een water-injectiepunt, en vervolgens een natte uitlaat (slang).
Er is een elektrisch aangedreven impellerpomp, die via een wierfilter water levert voor allereerst de keerkoppeling, en daarna de natte uitlaat..

Het kan....

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 668
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Koeling intern

Berichtdoor quichot » 28 Dec 2017, 13:47

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan hè? :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 1998
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Koeling intern

Berichtdoor Roelof » 28 Dec 2017, 13:54

quichot schreef:--/--
Dat kan heel goed een gecombineerde oliekoeler zijn: eentje die zowel motor- als koppelingsolie koelt. Deze koeler wordt vervolgens opgenomen in het bestaande koelcircuit, --/--


gecombineerde koeler
Afbeelding

Ook bij mij is het (nog) een rommeltje :mrgreen:

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten