Wat mij heel erg verbaasd heeft is dat de schroef nu 'te groot' lijkt te zijn voor de Vetus M4.56. Dat had ik nooit verwacht.
Van meerdere personen op dit forum kreeg ik de opmerking (of waarschuwing) dat ik met de 52 pk turbo motor een veel te sterke motor zou hebben voor deze boot. Ik zag daarom geen reden om de reductie of de schroef aan te passen. Het is de originele schroef van 18 inch diameter en 13 inch spoed (staat zelfs beschreven in de folders van Aquanaut uit de jaren 80.) De reductie 2:1 van de nieuwe hydraulische TMC 345 is gelijk aan de voormalige Hurth.
Hoe het ook zij, de Vetus M4.56 kan met deze configuratie varend niet sneller draaien dan 2150 rpm terwijl de motor 3000 zou mogen om de 52 pk af te leveren.
Aan de lijn was zelfs 2000 rpm maar net haalbaar en op dat toerental komt maar 35 pk vrij.
Vooralsnog is het plan om de spoed van de schroef kleiner te laten maken, naar bijvoorbeeld 10 inch. De
Vicprop website geeft me een berekende driebladschroef van 17,3 x 10 inch.
Wel was ik onder de indruk van het schroefwater...
Zie dit filmpje ...en bij het op temperatuur komen van de turbo ging de gele verf daarvan in rook op.