Schroefas

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Schroefas

Berichtdoor peter68 » 19 Dec 2017, 23:49

Hallo
Ik lees al een tijdje met veel genoegen mee op het forum, en heb me maar eens geregistreerd omdat ik een vraag heb.
Ik heb in mijn boot een peugeot indenor 4.90 liggen met een velvet keerkoppeling 1.91:1 mijn schroefas loopt in een oliebad met met 2 kogellagers afgedicht met keerringen.
Nu had ik van de zomer naar 40 jaar lekkage van de achterste keerringen dus ik ben de boel nu aan vernieuwen heb een nieuwe schroefas gemaakt lagers en keerringen vernieuwd.
Ook heb ik de trillingdempers vernieuwd en een bullflex koppeling er tussen gemaakt.

Mijn vraag is nu er zat ook een steunlager in de midden van de schroefas (35 mm dik) de lengte van de keerkoppeling tot het eerste lager achter is 1600 mm
Is het met die lengte van 1600 mm noodzakelijk dat er nog steunlager op moet?

Groet Peter
peter68
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 16 Dec 2017, 18:20
ligplaats: box7
info:

Re: Schroefas

Berichtdoor Klaver vier » 24 Dec 2017, 21:14

Ik denk dat het steunlager er toch niet voor niets op zat,ik zou hem er ten alle tijden weer op maken 1,60 meter is niet niks op een as van 35mm.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Schroefas

Berichtdoor kajoe » 24 Dec 2017, 22:30

op min luxe motor zat de flens 15 cm van de binnen galan 10 cm daar achter een stuwlager na plusminus 20 cm weer een stuw lager en 30 cm daarachter de flens van de koppeling dit bij een asdikte van ruim 10 cm .
was een bedrijfs vaartuig maar van vol vooruit naar vol achteruit komen er geweldige krachten op de koppeling af .dit was zo geinstaleerd op een werf die zeegaande kotters bauwde ,in al die jaren nooit wat gehad een keer per jaar de flens van de galan een slag aandraaien en nooit geen lekkage vet nou ik schat een kilo of 4 per jaar met veertijden van rond 8 uur per dag 8 maanden perjaar .
en trillen deed het niet .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Schroefas

Berichtdoor Wolf1 » 24 Dec 2017, 23:44

De maximum lengte tussen twee lagers van de schroefas wordt bepaald, door het materiaal, het koppel en het toerental !
Je vermeld hier niets over, wat verwacht je van mij ?
Vragen op deze manier gesteld geven antwoorden zoals je reeds kreeg, waardeloos en kun je niets mee.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Schroefas

Berichtdoor Popeye » 25 Dec 2017, 08:21

Wolf1 schreef:De maximum lengte tussen twee lagers van de schroefas wordt bepaald, door het materiaal, het koppel en het toerental !
Je vermeld hier niets over, wat verwacht je van mij ?
Vragen op deze manier gesteld geven antwoorden zoals je reeds kreeg, waardeloos en kun je niets mee.
Gr. Wolf1

Het zonnetje in huis! ;)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Schroefas

Berichtdoor broekie » 25 Dec 2017, 10:22

prettige feestdagen allemaal.

Ik constateer dat er momenteel helaas regelmatig van die vragen en antwoorden zijn die niet uitblinken in deskundigheid.
Wolf heeft gelijk, erg aardig om mee te denken met de vraag over het lager, maar je hebt er niets aan als vragensteller als de antwoorden komen van goed bedoelende forumleden die niet deskundig zijn op dit specifieke gebied.
Het antwoord van Wolf is dan verreweg het beste, hier kan de vraagsteller meer mee.

Misschien dat je met de andere antwoorden langzaam ergens naartoe discussieert, maar het kan ook leiden tot onzinnige kosten.
Ik heb geen deskundigheid op dit gebied en mijn bijdrage zou dan zijn dat ik ook een steunlager heb. Daar kan hij vast wat mee.
Persoonlijk zou ik gaan voor twee steunlagers, weet je zeker dat het goed is. Maar ja, ik weet het niet echt.

Beter advies: laat een deskundige de boel bekijken en adviseren.
Een deskundige vindt je bij gerenommeerde inbouwers. Dat kan het weer 40 jaar mee. :D

Jammer dat er veel expertise afhaakt momenteel met dit soort discussies.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Schroefas

Berichtdoor Klaver vier » 25 Dec 2017, 10:36

Nou wat ik hier nog ff over wil zeggen ,de vraagsteller zegt zelf er zat een steunlager op.
Waarom zou je die dan weghalen.
En een vrijhangende as van 1.60 cm is natuurlijk niet niks ( 3,5 cm dik)
Wolf kan beter eerst met zijn vragen plus antwoorden komen dan achteraf zeiken
Maar evengoed iedereen een vrolijke kerst
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Schroefas

Berichtdoor Blacktoppie » 25 Dec 2017, 20:17

broekie schreef:prettige feestdagen allemaal.

Ik constateer dat er momenteel helaas regelmatig van die vragen en antwoorden zijn die niet uitblinken in deskundigheid.

Jammer dat er veel expertise afhaakt momenteel met dit soort discussies.



Punt 1: ben het hier gedeeltelijk mee eens, maar beter antwoorden waar na een discussie een oplossing uitkomt dan helemaal geen antwoord, want dan komen er na verloop van tijd helemaal geen mensen meer hier.

Dat komt op punt 2: daar kan ik het alleen alleen maar mee eens zijn.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Schroefas

Berichtdoor peter68 » 26 Dec 2017, 01:15

Wolf1 schreef:De maximum lengte tussen twee lagers van de schroefas wordt bepaald, door het materiaal, het koppel en het toerental !
Je vermeld hier niets over, wat verwacht je van mij ?
Vragen op deze manier gesteld geven antwoorden zoals je reeds kreeg, waardeloos en kun je niets mee.
Gr. Wolf1


Je hebt gelijk ik heb bij het plaatsen van de vraag niet alle info gegeven maar kan ze ook niet allemaal beantwoorden .
De as is gemaakt van hardverchroomd assenstaal 20MnV6 (hydraulische stang )
Het toerental is voluit zon 2700 Maar het koppel heb ik geen idee van hoe ik aan die gegevens kom.
Moet er ook nog even bij vermelden dat de 2 kogellagers in het oliebad meteen dienst doen als stuwlager er komt geen druk van de schroef op de as.
Als er nog meer info moet worden gegeven hoor ik het graag.
peter68
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 16 Dec 2017, 18:20
ligplaats: box7
info:

Re: Schroefas

Berichtdoor eagle » 26 Dec 2017, 03:15

Materiaal van de as is niet interessant: de E-moduul van de diverse staalsoorten ligt vlak bij elkaar.
Het koppel (= bij deze ca 2x het motorkoppel bij max toeren) is bij deze diameter nauwelijks van belang ( gezien I-polair bij D=35)

...."Moet er ook nog even bij vermelden dat de 2 kogellagers in het oliebad meteen dienst doen als stuwlager er komt geen druk van de schroef op de as."...

Dit gegeven is wel van belang, gezien de motor op flexibele motorsteunen staat.

- Axiaal is er geen belasting: De As-positie wordt gedicteerd door de kogellagers (Seegerringen, of conische klembus?). Aan de koppelingszijde mag er geen axiale dwang zijn; De Bullflex lost dat voor je op.

-Radiaal is een heel ander verhaal;
De bullflex kan in twee modi draaien: als Hoek-compensator, indien de nylon centreerring is gemonteerd, of als Verzet-compensator, als die ring wordt weggenomen.
Aangezien de as al op twee punten gelagerd is, zal buiging (door motor-swing) optreden, met als gevolg hoekfout in de bestaande lagers; niet fijn!
Nu er al gekozen is voor deze opstelling is het zaak om buiging uit te sluiten; Dus een derde, zeer goed uitgelijnd lager aanbrengen.
As-stijfheid wordt bepaald door de "Slankheid" (Traagheidsstraal/lengte). Bij deze maten is de grens bij ca L= 20 D, ofwel ongeveer 700 mm; Langer = slap.
De Slapte kan dus, evenals de buiging, door het derde lager worden ondervangen, door het op minder dan die 700 mm vanaf de keerkoppeling te plaatsen.

Maarrr; Nu ontstaat er echter Verzet door motorswing (in alle radiale richtingen, vooral bij lage toeren, en zg onderkritische toeren; die zijn er tijdens Starten en Stoppen).
De bullflex lost dat ook voor je op, als je hem in de Verzet-compensator-modus gebruikt, dus moet de nylon centreerring worden verwijderd!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten