Noordvaarder schreef:Kan je niet een soort van een lift systeem maken in de bun?
Als je stopt met varen,dan rechtstandig de motor omhoog doen.
Een spindelsysteen,met een motortje erop,of met een slinger.
Ook dit systeem is in de theorie leuk bedacht, en natuurlijk met aanpassingen is het mogelijk.
Maar om het eerste grote probleem direct te benoemen, de monokabel, deze zit star op de motor en met het omhoog liften zal deze verbuigen of zelfs knappen.
Een langer exemplaar is niet wenselijk omdat je deze dan in vervelende bochten moet drukken, idem voor de morsekabels, al kunnen deze wel wat meer hebben.
Natuurlijk nvt als de motor alleen voortstuwing is en een helmstok de stuurinrichting.
De simpelheid van de motor loskoppelen en hem in je boot op een bok te zetten of nog beter ivm diefstal thuis stallen.
Een 60 pk motor waar hier ergens in de draad over wordt gesproken is een uitzondering als het om bun motoren gaat, meestal zijn dit 8 tot 15 pk motoren die nog gemakkelijk te tillen zijn.
Wil je de motor toch in de bun houden is het tijdelijk isoleren met oude dekens of rockwool om de binnenzijde van de bun een optie, dan zorg je dat de temperatuur in de bun hoger is dan daarbuiten.
Een andere leuke tip die ik ooit gelezen heb is een fontijn pompje plaatsen die het water in de bun in beweging houdt zodat het niet dichtvriest, maar dan is er wel stroom nodig. (en natuurlijk diep genoeg plaatsen zodat er geen opspattend water is)