Boiler winterklaar maken

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Boiler winterklaar maken

Berichtdoor Binnetie » 03 Dec 2017, 11:34

Ik had nog een puntje van aandacht en dat was het winterklaar maken van de boiler.
Ik heb en Allpa 051822 22 liter boiler aan boord, net zoiets als deze maar dan in het rood: https://www.vanrijwatersport.nl/sanitai ... watt-rond/
De handleiding had de vorige eigenaar helaas niet meer en ik weet niet goed hoe je deze nu winterklaar maakt.
Gisteren viel me op dat er een beetje water in een opvangbakje zat die onder de aansluitingen van de boiler staat. Er zit een ventieltje die af en toe wat druppelt (dit hoort zo). Dit water was groenig gekleurd wat duidt op de antivries wat de boiler is ingestroomd en vermengt met wat water (drinkwater antivries van Eurol: http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=391317).

In een handleiding van soortgelijke boiler die ik vond stond alleen dit:
Afbeelding

Wat is nu de juiste wijze?
Binnetie
 

Re: Boiler winterklaar maken

Berichtdoor Sambeek » 03 Dec 2017, 13:05

Kan niet goed wijs worden of dit nou een combinatie is tussen elektrisch of motorwarmte verwarmen is.
Het ventieltje waar je het over hebt zal overdruk klep (no 5) zijn denk ik. Snap alleen niet dat daar koelvloeistof/anti vries uit zou komen.
Lijkt mij tenminste niet wenselijk dat er anti vries in je drinkwater komt. (ook al is het niet giftig)
Indien de boiler ook op je motorkoeling zit aangesloten (een gesloten systeem) zou in mijn ogen betekenen lekkage naar je drinkwater. (maar hou me dat ten goede)
Betreft je eigenlijke vraag "winter klaar maken" Klep 5 (ontlastklep) openen. Als het mogelijk is koudwater toevoer afkoppelen en als je daarvan in het bezit bent,
even druk er op zetten met luchtcompressor op toevoer zijde , (heb wel eens gehoord dat dit ook met fietspomp zou kunnen) waardoor je nagenoeg al het water uit boiler perst.
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: Boiler winterklaar maken

Berichtdoor Klaver vier » 03 Dec 2017, 13:52

Albert heeft helemaal gelijk,maar wat vreemd is dat er groen antievries uit komt
Ik spoel voor de winter de leidingen door met drinkwater antievries maar die is rood ik denk persoonlijk dat die rood is om vergisingen te voorkomen
Even voor de duidelijk het zijn als hij op de motor aangesloten zit 2 circuits 1 voor de verwarming en 1 voor het drinkwater opslag
Op het drinkwater opslag zit het overdruk ventiel.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Boiler winterklaar maken

Berichtdoor kajoe » 03 Dec 2017, 17:33

ik zelf laat blaas hem onder druk leeg ,eventueel het laatste restje laat ik er uit lopen via het overdruk ventiel ,het restje dat blijft zitten kan volgens mij niets aanrichten ,ook de leidingen blaas ik zo leeg ,kan met de compressor
maar ik doe het met iets anders .
de rest van het gevulde systeem dat op de motor staat zit koelvloeistof in ,dus ook de motor .op de 220 staat hij niet aangesloten ,wij varen vrijwel iedere dag wat dus de boiler blijft altijd gevuld met heet(ruim 80gr) water.
maar ieder heeft zo zijn eigen ding daar in .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Boiler winterklaar maken

Berichtdoor Binnetie » 03 Dec 2017, 19:31

Sorry ik had iets duidelijker moeten zijn.

Het stukje tekst had ik uit een PDF gehaald bij een soortgelijke boiler, of dit geldt voor mijn Allpa boiler weet ik niet zeker. De boiler wordt inderdaad via de motor verwarmd en kan elektrisch via de 220V verwarmt worden door middel van een schakelaar.
De motor heeft antivries, maar die is gblauw gekleurd.
Wat we gedaan hebben (was de eerste keer voor mij) voordat de boot naar binnen ging:
- watertank en boiler leeg laten lopen via de keukenkraan. Bij de boiler deden we dat door de warme kraan open te draaien.
- nadat deze leeg waren hebben we een paar liter groene drinkwater antivries in de watertank gegooid zodat de antivries zich in het systeem kon verspreiden

Die ontlastklep (nr 5) kon ik zo niet vinden op de boiler. De leidingen eraf halen moet ik nog even bekijken. Ik heb wel 2 afsluithendels zien zitten.
Zo ziet hij eruit:
Afbeelding
Maar een handleiding met 'legenda' zal handig zijn.

Terzijde: Het vreemde was dat de waterpomp bleef draaien toen de watertank leeg was. Dit lijkt me niet te horen (moeten we sowieso nog mee bezig). Pas toen we de antivries erin deden sloeg de waterpomp af en hebben we even de kraan open gezet om de antivries te verspreiden.
Binnetie
 

Re: Boiler winterklaar maken

Berichtdoor Klaver vier » 03 Dec 2017, 21:23

Wat wil je nu nog doen dan als er al antievries in zit?
Dan ben je toch klaar.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Boiler winterklaar maken

Berichtdoor Rene » 03 Dec 2017, 23:00

Iets van: tank leeg, geen drukopbouw waardoor de pomp niet kan afslaan, antivries in de tank, vloeistof kunnen verpompen waardoor de druk oploopt omdat de kranen gesloten zijn ??

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Boiler winterklaar maken

Berichtdoor Klaver vier » 03 Dec 2017, 23:05

Toch gewoon een kwestie van pomp af zetten en klaar is kees,hoe moeilijk kan het zijn,antievries zit er al in
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Boiler winterklaar maken

Berichtdoor Sambeek » 04 Dec 2017, 09:54

Klopt wel, geen druk in watersysteem, pomp blijft draaien. Je geeft zelf al aan na antivries er in gaat pomp uit. (dus druk opbouw)
Houdt er wel rekening mee dat niet alle pompen langdurig droog mogen lopen. (kans dat ie kapoet gaat)
Zou gewoon koppelingen (waterzijdig op boiler los halen) loopt ie leeg en kan er weinig verkeerd gaan.
Dat je de overdrukklep niet kunt vinden, misschien heeft vorige eigenaar deze er tussenuit gesloopt?
Je afbeelding heb je van Internet gevist en daar staat ie wel op. (links onder)
Maak het je zelf niet moeilijker dan nodig is. :roll:
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: Boiler winterklaar maken

Berichtdoor Binnetie » 04 Dec 2017, 11:16

Bedankt voor de reacties. Het is voor mij de eerste keer en je leest nogal wat verhalen over kapot gevroren spullen.
Ik wil het graag goed doen, zonder problemen vandaar dat een handleiding dan praktisch is.

Wanneer ik weer bij de boot ben zal ik een nieuwe foto maken, ik kijk dan ook even of er nog wat in het opvangbakje gelekt is. Dit was gisteren niet het geval. De koppelingen zal ik los halen. Alhoewel zal het dicht doen van de afsluiters ook volstaan?
@klaver vier, de pomp is niet uit te schakelen zonder de bedrading los te trekken. Dat is nu het euvel. Als ik het de vuilwatertank wil legen dan moet de wc even vacuumloos gemaakt worden door het doorspoel voetpedaal in te trappen, hiervoor moet de waterpomp uit staan want nu spoelt de wc gewoon door en loopt het water zo weer de vuilwater tank in. Vandaar dat ik nog een schakelaar wil maken om de waterpomp uit te schakelen.
Binnetie
 

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten