inpakken

algemene discussies

Re: inpakken

Berichtdoor De Waalschokker » 29 Nov 2017, 01:39

Popeye schreef:Filmpje.
Groet, Jack.



Popeye dit is een amateur aan het werk. :lol: :lol: :lol:
Deze man http://christojeanneclaude.net/artworks ... d-projects verdiend er meer als een dikbetaalde boterham mee.
Sommigen noemen het kunst, "ik herinner me in Gent in de jaren negentig een "kunstenaar" die zuilen van een aula met ham omwikkelde en dit was opeens "kunst" omdat, ja omdat het door een "kunstenaar" gedaan was.
Als het woord "kunst" valt wordt er door menigeen wel eens (heel vlug) van het rechte pad afgedwaald.

On topic :o
Bootjes inpakken, hmm moet ik daar een antwoord op verzinnen... :mrgreen:
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: inpakken

Berichtdoor Popeye » 29 Nov 2017, 11:11

Dit jaar overwintert de Aimée voor het eerst buiten. (In het water) Ik heb van bisonyl een dekkleed op maat gemaakt. Die komt over de gestreken mast en valt net over de bootrand. Voor en achter is het dekkleed in tweeën en wordt daar met nylontouw, geregen door zeilogen bij elkaar gehouden, met een kleine spleet voor ventilatie. Langs de randen om de meter een zeilkous waar een zakje (gemaakt van restjes bisonyl) zand aan hangt. 25 kg aan elke kant. Ik hoop dat dat genoeg is.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: inpakken

Berichtdoor Popeye » 01 Dec 2017, 11:56

Gisteren de boot ingepakt. Zo dus!
Afbeelding

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: inpakken

Berichtdoor Arthur » 01 Dec 2017, 13:11

Ziet er mooi verzorgd uit Jack, maar ben je niet bang dat die zakken gaan schuren door de wind en kale plekken in de lak maken, ik ben bang dat als de wind eronder komt die paar kilo gaat vliegen, misschien een idee voor de zekerheid als het eens erg hard gaat stormen 3 spanbanden over het zeil spannen onder de boot door en niet te strak aantrekken.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: inpakken

Berichtdoor Popeye » 02 Dec 2017, 09:23

Arthur schreef: Ziet er mooi verzorgd uit Jack, maar ben je niet bang dat die zakken gaan schuren door de wind en kale plekken in de lak maken, ik ben bang dat als de wind eronder komt die paar kilo gaat vliegen, misschien een idee voor de zekerheid als het eens erg hard gaat stormen 3 spanbanden over het zeil spannen onder de boot door en niet te strak aantrekken.

Ik denk (hoop) dat het geen problemen gaat geven. Het doek sluit goed strak aan op de romp, dus de wind krijgt daar moeilijk vat op, tussen mast en romp ligt het doek tegen het dak van de kajuit, dus kan daar door de wind moeilijk ingedrukt worden. Voor en achter zit het zeil in het midden vast rond mast en botteloef, en aan de zijkanten op 4 plaatsen aan de spuigaten, en die zakken zie ik door de wind ook maar zo niet heen en weer gaan.

De tijd zal het leren!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: inpakken

Berichtdoor Klaver vier » 02 Dec 2017, 11:29

Ik heb een groot deel van de boot ook afgedekt met bisonyl dekzeil
Wij hebben een construktie gemaakt van hout zodat het zeil helemaal vrij ligt
Het is bij ons om het achter teakdek te beschermen als daar namelijk een klein beetje vocht onder zou zitten vriest het kapot
Ik ga er van uit dat er geen vocht onder zit,maar nu is het in ieder geval goed beschermd.
Het zit er al een paar weken op maar wat mij erg tegenviel hoeveel condens er onder tegenaan komt.
Het wordt echt zeiknat terwijl het bij ons behoorlijk door kan tochten.
Gisteren ben ik er geweest ,maar dat vondt ik een beetje tegenvallen,wel is het supersterk spul,wij hebben het met touwen onder de boot door aangespannen.
Gr René ( klaver vier )
Klaver vier
 

Re: inpakken

Berichtdoor varg » 02 Dec 2017, 11:50

Aan de onderkant van een bisonyl dektent, vooral als die aan beide zijden open is, kan zich flink wat condens verzamelen. Het is hetzelfde effect als bij een viaduct of tunneltje, daar regent het aan de binnenkant soms ook. Heeft iets te maken met de luchtsnelheid onder een dekzeil waardoor afkoeling plaatsvindt en je condens krijgt. Het verdwijnt overigens ook weer snel. Om te zorgen dat het dek eronder niet helemaal nat gedruppelt wordt hebben we eerst een aantal aan elkaar genaaide verhuisdekens (leve de Hornbach) over de opbouw gelegd. Dat neemt het vocht op en het verdampt weer snel. Er onder is het altijd kurkdroog. Ook zorgt het ervoor dat het bisonyl nergens schaafplekken veroorzaakt en dat je je boot weer stofvrij aantreft na de winter.
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: inpakken

Berichtdoor Klaver vier » 02 Dec 2017, 13:35

Goeie tip Arnold dat doe ik dan volgend jaar ook schaafplekken zou ik niet krijgen daar heb ik die hout constructie voor.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: inpakken

Berichtdoor Popeye » 02 Dec 2017, 13:37

varg schreef:Aan de onderkant van een bisonyl dektent, vooral als die aan beide zijden open is, kan zich flink wat condens verzamelen. Het is hetzelfde effect als bij een viaduct of tunneltje, daar regent het aan de binnenkant soms ook. Heeft iets te maken met de luchtsnelheid onder een dekzeil waardoor afkoeling plaatsvindt en je condens krijgt.

Je krijgt condens tegen het zeil wanneer het buiten/boven het dekkleed kouder is dan onder het dekkleed en het dekkleed dus kouder is dan de lucht daaronder. Net als bij de condens vroeger op enkel glas. (Iets met relatieve luchtvochtigheid en dauwpunt. :mrgreen: )

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: inpakken

Berichtdoor varg » 03 Dec 2017, 00:15

Hallo Jack,
Dat van die condens begrijp ik, maar bij een open tentvormig gespannen zeil in de buitenlucht kan je er vanuit gaan dat er onder en boven het zeil dezelfde temperatuur heerst. Bij windstil weer is er dan ook weinig condens in die situatie. Gaat het nu een beetje waaien en is de lucht redelijk verzadigd dan merk je opeens dat er onder het zeil in no time ontzettend veel condens wordt gevormd. Hetzelfde effect merk je bij tunneltjes waar het bij bepaald weer binnen regent terwijl het buiten droog is. Ik weet niet precies waardoor dit wordt veroorzaakt. Het is natuurlijk condens en dat gebeurd inderdaad als het 'achter' het zeil kouder is dan er voor. Maar hoe dit effect ontstaat bij een aan beide zijden open tentzeil in de buitenlucht die onder en boven het zeiltje net zo koud/warm is gaat mijn pet nog te boven. Ik hou me aanbevolen voor een uitleg.
Groet Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten