marifoonexamen nuttig of drempel?

Stelling van de maand

U heeft geen marifoon. Zou u er een kopen als het examen werd afgeschaft?

Peiling eindigt op 12 Jul 2017, 12:41

ja
17
71%
nee
4
17%
ik zou er dan serieus over denken
2
8%
in mijn vaargebied niet nodig
1
4%
 
Aantal stemmen : 24

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor jkos » 04 Aug 2017, 17:28

Ik ben altijd blij dat de piloot die mij naar mijn vakantie bestemming vliegt een brevet heeft.
Ik ben blij dat de andere automobilisten welke ik tegenkom een rijbewijs hebben.
Ik ben blij dat alle motorrijders die ik tegenkom een rijbewijs hebben.
Ik ben blij dat alle professionele vaarweggebruikers in het bezit zijn van een geldig Vaarbewijs of vaarbevoegdheid.
Ik ben blij dat iedereen die gevaarlijke stoffen vervoerd in het bezit is van een ADN/ADR certificaat.
Geeft dit 100 procent kans op veiligheid, nee absoluut niet.
Maar je weet wel dat de eigenaren van deze certificaten, bewijzen, of diploma's een bepaalde basis kennis hebben.
Hoe hij of zij daar invulling aan geeft ligt aan de persoon in kwestie, maar de basiskennis is aanwezig.
Zo ook met het examen voor een marifooncertificaat, je leert gewoon de basis, niet meer en niet minder.
Of je het bedrag ervoor over hebt moet je voor jezelf afwegen, maar persoonlijk ben ik blij dat de (examen) drempel er is.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor quichot » 05 Aug 2017, 09:18

aquanaut schreef:En trek dat nog even verder, ik denk dat ik mijn marifoons wegdoe, zodra de examenplicht (dus waarschijnlijk ook de vergunningsplicht) afgeschaft zou worden.


Als je nog verder doortrekt: dus vóór de jaren 80 zou jij geen marifoon hebben gekocht omdat je daar toen geen examen voor had hoeven doen? Lijkt me tamelijk onzinnig.

Ben ik nou de enige veelgebruiker van de marifoon die zelden of nooit iets merkt van oneigenlijk gebruik? Dat geloof ik simpelweg niet, wat jullie ook beweren. Daarvoor hak ik al veel te lang met dat bijltje. Dit nog los van het feit dat je ingeval van 'misbruik' helemaal niet kunt weten dat de 'misbruiker' geen examen heeft gedaan.

Verder blijft het zo dat de machtiging die je krijgt bij installatie gewoon kan worden ingetrokken bij misbruik. Er loopt immers ATIS mee. Dan is de marifoon net zo clandestien als nu het geval is wanneer er geen machtiging is afgegeven. De machtigingen blijven, het enige verschil is dat je voor die machtiging -met alle verplichtingen waarvoor je tekent bij ingebruikname- geen examen meer hoeft te doen. Je zou kunnen overwegen dat examen alsnog te verplichten voor degenen van wie de machtiging is ingetrokken.
Maar ja, dan hebben we het over eigen verantwoordelijkheid, en daar zijn Nederlanders niet zo van.

Wat ik er wél altijd zo uitpik zijn de kersverse geslaagden voor dat examen. Door hun onbeholpen schoolboekjestaal. Dit omdat je correct marifoongebruik uitsluitend in de praktijk kunt leren.
En vergelijken met de noodzaak van een vliegbrevet zijn natuurlijk totaal krankjorem. Maar ik stel in dit verband examenplicht voor voor sportschoenen, strijkplanken en nespresso-apparaten. Veiligheid boven alles!

Verder heeft een 27mc-bakkie evenveel overeenkomsten met een marifoon als een banaan met een pingpongbal. Ja, je kunt met beide zenden. Een A380 en een Solex zijn beide vervoermiddelen. En nu reageer ik hier niet meer.

Echt niet! :mrgreen:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor jkos » 05 Aug 2017, 13:21

Wedden van wel? ;)
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor kajoe » 05 Aug 2017, 14:34

ik ben ook iemand uit het verre verleden die bij iedere marifoon die ik kocht een certificaat van bediening kreeg ,jawel 4 stuks .
in mijn vroegere jaren werd de marifoon vaak gebruikt om lang tot zeer lange gesprekken te voeren onderling of met een heel groepje schippers ,en jawel het kwam vaak voor dat ergens op zeeland geouwehoerd werd en je de gesprekken in Friesland kon volgen dat dan op 13 en 77 maar er waren er ook die rustig babbelde op 10 .
er was weinig controle daar op en inde zomermaanden mengden de recreanten zich daar ook nog in ,vaak hadden die ook praatjes en vertelde elkaar iedere 100 meter waar ze zaten op kan 10 .
gelukkig begon men toen met certificaten om mensen er van bewust te maken van wat gesprek,s discipline .of het hielp ?
later dus de atis en dat hielp best wel om het slap geouwehoer terug te dwingen .
indertijd werd je ook bij het grootvaarbewijs opleiding de regels geleerd .
ook bij de overheden werden de bedienaren in cursussen het bedienen van de marifoon en de gesprek discipline goed geleerd en moesten dus allemaal er een examen voor afleggen ,ook ik ondanks mij 4 papiertjes .
of het op de manier gebruikt word zoals je op die cursussen word geleerd zal ik mij maar niet uiten ,ik in ieder geval niet .
al met al is het nu een stuk rustiger op de marifoon .
en ja er zijn er nog velen die gewoon de oude zonder atis marifoon gebruiken .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Thom.W » 27 Nov 2017, 23:16

Ik heb mijn basis certificaat 18 november 2017 gehaald voor de marifoon en nu komt er ook 1, toch handig bij sluizen en bruggen en een stukje veiligheid. :D
Gr. Thom
Caranan Miedema Schouw
Gebruikers-avatar
Thom.W
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 03 Sep 2015, 20:32
Woonplaats: Geertruidenberg
ligplaats: Raamsdonksveer
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor antonh » 27 Nov 2017, 23:22

Ik ben ook gegaan voor marifoon, en op 4 november gehaald.
Zal dus nu zeker veilig kunnen varen?
Heb het vaarbewijs en marifoon, kan dus niet meer fout gaan. :? :lol:
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Roelof » 28 Nov 2017, 01:47

Heren,
Gefeliciteerd
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Nov 2017, 10:43

antonh schreef:Heb het vaarbewijs en marifoon, kan dus niet meer fout gaan. :? :lol:

Dat 1+1 2 is, wil niet zeggen dat 2 ook 1+1 is :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Arthur » 28 Nov 2017, 11:58

Als je op groot water onderweg bent en er stront aan de knikker komt heb je meer aan een berg ervaring met allerlei dingen dan met certificaten die de staat verplicht stelt.
En niet alleen op het water.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor antonh » 28 Nov 2017, 12:03

Als er een ongeluk gebeurt met een jacht wordt er hier heel snel geschreven, ze zullen wel geen vaarbewijs of marifoon hebben.
Nu hebben we het moeten we weer ervaring hebben.
Net of dat je met en zonder geen ongeluk kunt krijgen.
Vaarbewijs heb ik in 78 gehaald en in 2011 nogmaals.
Marifoon nu net omdat we in Duitsland wel makkelijk is voor de bruggen en sluizen.
Je leert wel wat over de kanalen en nood oproepen maar niet hoe je de marifoon bedient en de spraak.
Is leuk als je het hebt maar het zegt niet veel in de praktijk.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast