duw-trek circuit van motorbediening wijzigen.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

duw-trek circuit van motorbediening wijzigen.

Berichtdoor Bart Wassenaar » 26 Nov 2017, 16:28

Mijn boot heeft twee MWM motoren van 62 pk. De bediening is met een dubbele Morse handle via een mechanisch tussenstation. Dit tussenstation ontvangt de vier kabels van de stuurstand Morse handles en gaat met andere kabels verder naar de brandstofpompen en de vloeistofkoppelingen. Het geheel heeft tot resultaat dat de bediening via 4 kabels verloopt die onderbroken door het tussenstation 10 meter lang zijn. Het geheel is 40 jaar oud en ik wil de kabels vervangen want het loopt erg zwaar (de morse handle is al vernieuwd). Nu kom ik tot de vraag: kan ik het tussenstation er uit slopen en de kabels direct naar de motoren leiden? Het ligt voor de hand maar men zal toch niet zonder reden zo'n, nog redelijk, ingewikkeld tussenstation hebben ingebouwd. Misschien kan iemand mij vertellen waarom men deze dingen inbouwde, ofwel kan het ook zonder.
Ik heb natuurlijk wel een plaatje maar het lukt me niet het hieraan te hangen.
Bart Wassenaar
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 26 Nov 2017, 15:59
ligplaats: zaandam
info:

Re: duw-trek circuit van motorbediening wijzigen.

Berichtdoor Beemer » 26 Nov 2017, 18:35

Bart Wassenaar schreef:Misschien kan iemand mij vertellen waarom men deze dingen inbouwde, ofwel kan het ook zonder.

Jammer dat er geen foto is.
Maar waarschijnlijk dat het door je betitelde 'tussenstation' is ingebouwd voor een (vroegere) dubbele stuurstand voorziening.
Het 'tussenstation' koppelt dan de 2 sturrstanden en beveiligt beide stuurstanden (boven en onder) dat deze niet gelijkertijd kunnen worden bediend.
Indien er nu geen 2e stuurstand meer aanwezig is, zou dit 'tussenstation' kunnen vervallen.

Oude morsehandles zijn veelal weer goed bruikbaar te maken door schoonmaken en smeren. Vervangen is hier niet direct noodzakelijk.

Schoonmaken en smeren gaat niet bij de morsekabels. Vervangen van 40 jaar oude morsekabels voor de nieuwe low-friction kabels (ik meen blauw van kleur ipv rood) zal een enorme verbetering geven!
Tip: Er ziijn grote prijsverschillen voor dezelfde kabel! Dus even googelen voor een goede prijs kan enorm lonend zijn :!:
Beemer
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: duw-trek circuit van motorbediening wijzigen.

Berichtdoor Bart Wassenaar » 27 Nov 2017, 00:21

hr Beemer, dank, een verhelderende visie/uitleg. Hoewel ik nog geen gedetailleerd beeld heb hoe dat gewerkt moet hebben, lijkt de verklaring aan te sluiten bij de toestand van heden. Blijft wel de vraag waarom men na het verwijderen van een stuurstand het in de huidige toestand heeft aangesloten en het niet meteen heeft weggehaald. Ik zou je graag een plaatje sturen maar weet nog niet hoe. Ben nieuw op dit forum.
Groet, Bart W
Bart Wassenaar
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 26 Nov 2017, 15:59
ligplaats: zaandam
info:

Re: duw-trek circuit van motorbediening wijzigen.

Berichtdoor Noordvaarder » 27 Nov 2017, 01:56

Bart Wassenaar schreef:Ik zou je graag een plaatje sturen maar weet nog niet hoe. Ben nieuw op dit forum.
Groet, Bart W

Op de FrontPage van dit forum portal.php , zie je links onderaan,onder het brandstofpomp icoon een icoon smilye staan met een camera.
Als je daar op klikt kom je op een pagina waar je wordt verteld hoe je een picture op deze site kan plaatsen.
Noordvaarder
 

Re: duw-trek circuit van motorbediening wijzigen.

Berichtdoor elrenegado » 27 Nov 2017, 10:06

als het idd een dual station unit is.... dan is die waarschijnlijk uit gemak of luiheid blijven zitten.
het werkt immers ook met 1 stuurstand.

Weghalen is wel het beste (maar heb je idd 1 stuurstand ? en vroeger 2 ? )
als je dan nieuwe kabels koopt, neem dan de low friction variant (blauwe)..... die schakelen zo soepel als een heet mes door een pakje boter, en kunnen tevens veel scherpere bochten aan.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: duw-trek circuit van motorbediening wijzigen.

Berichtdoor Bart Wassenaar » 28 Nov 2017, 11:47

El renegado en Beemer, mijn boot is een spaanse vis/havenboot met stuurstand in de stuurhut. Het kan zijn dat een tweede stuurstand buiten gemonteerd is geweest, daar zijn geen sporen meer van.
Ik ga nieuwe kabels monteren maar een dieselmonteur waarschuwde me geen low friction kabels te kopen want die zouden niet goed af te stellen zijn omdat ze, door de gevlochten kern, enigzins soepel zijn en dus een variabele lengte hebben en dus niet exact op het zelfde punt terugkomen. Dat zou met name bij de vloeistofkoppelingen tot slippen en schade kunnen leiden. Is dit waar of niet waar, herkent iemand dit??
Bart Wassenaar
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 26 Nov 2017, 15:59
ligplaats: zaandam
info:

Re: duw-trek circuit van motorbediening wijzigen.

Berichtdoor Bart Wassenaar » 28 Nov 2017, 11:57

Allen, Dit zou de foto moeten zijn: Afbeelding
Bart Wassenaar
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 26 Nov 2017, 15:59
ligplaats: zaandam
info:

Re: duw-trek circuit van motorbediening wijzigen.

Berichtdoor Arthur » 28 Nov 2017, 12:07

Bart Wassenaar schreef:El renegado en Beemer, mijn boot is een spaanse vis/havenboot met stuurstand in de stuurhut. Het kan zijn dat een tweede stuurstand buiten gemonteerd is geweest, daar zijn geen sporen meer van.
Ik ga nieuwe kabels monteren maar een dieselmonteur waarschuwde me geen low friction kabels te kopen want die zouden niet goed af te stellen zijn omdat ze, door de gevlochten kern, enigzins soepel zijn en dus een variabele lengte hebben en dus niet exact op het zelfde punt terugkomen. Dat zou met name bij de vloeistofkoppelingen tot slippen en schade kunnen leiden. Is dit waar of niet waar, herkent iemand dit??

Kun je een foto van je boot plaatsen, in mijn vaargebied hebben de kleinere vissersboten allemaal dubbele bediening, in de stuurhut en als ze de netten inhalen vanaf de helmstok.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: duw-trek circuit van motorbediening wijzigen.

Berichtdoor elrenegado » 06 Dec 2017, 09:47

Bart Wassenaar schreef:Ik ga nieuwe kabels monteren maar een dieselmonteur waarschuwde me geen low friction kabels te kopen want die zouden niet goed af te stellen zijn omdat ze, door de gevlochten kern, enigzins soepel zijn en dus een variabele lengte hebben en dus niet exact op het zelfde punt terugkomen. Dat zou met name bij de vloeistofkoppelingen tot slippen en schade kunnen leiden. Is dit waar of niet waar, herkent iemand dit??


nee dat herken ik niet.....
ik heb een hydroulische koppeling, en low friction kabels.... maar deze blijft elke keer netjes terug komen.
In de vorige boot had ik ze ook overigens.

als je overigens weinig bochten hoeft te maken, of hele ruime.... dan kan je ook prima met gewone kabels af
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: duw-trek circuit van motorbediening wijzigen.

Berichtdoor Hans van Zijl » 06 Dec 2017, 10:22

Hallo Bart,

Ik heb low friction kabels gehad van Vetus en heb inderdaad deze vervangen voor normale. De low friction kabel gaf zoveel speling dat de koppeling niet goed in zijn vrij was te krijgen.

Ik heb een Hurt ZF mechanische koppeling.

Met vriendelijke groet Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten