Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

Berichtdoor Kanaltijdbeter » 07 Nov 2017, 14:12

Beste Mevrouw, Mijnheer,
-Ik bezit sinds een tiental jaar een Shetland 4plus2 bootje met een Yamaha buitenboordmotor van 60 PK. In het verleden haalde ik bootje telkens begin november uit het water en liet het onderhoud doen. Dit jaar ben ik met pensioen gegaan en wil bootje met motor op het water laten. Ik wil af en toe nog eens kunnen varen in de winter. IK BEN EROVER BEZORGD DAT DE MOTOR HIERBIJ GEEN VOORSTSCHADE OPLOOPT.
-Wie kan me raad geven over welke van de volgende 2 opties ik best uitvoer opdat de motor geen vorstschade zou oplopen:
1- Mijn motor is uitgerust met een spoelinrichting. Als ik op het tuinslang-aansluitstuk een dompelpomp aansluit die antivries uit een emmer oppompt (een drietal liter bijvoorbeeld) heb ik dan ganse motor en staartstuk beveiligd tegen vorst? (ik zou dit doen ZONDER dat motor draait, maar wel nadat motor is warm gedraaid opdat thermostaat zou open staan)
2-Ik plaats een doorspoelklem over de waterinlaten van het staartstuk. De motor is hiervoor omhoog getrimd maar eerst warm gedraaid om thermostaat open te hebben. Een dompelpomp is verbonden met de doorspoelklem en een emmer met antivries. Ik start tegelijk de motor en de dompelpomp op. Ik laat een drietal liter antivries door motor stromen.
Dank bij voorbaat voor Uw reactie.
Kanaltijdbeter
Kanaltijdbeter
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 07 Nov 2017, 12:39
ligplaats: Galmaarden
info:

Re: Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

Berichtdoor Gruttepier » 07 Nov 2017, 15:38

Een buitenboordmotor heeft een droog systeem, dat wil zeggen dat er geen koelwater aanwezig is als de motor uit is. Je hoeft dus niets te doen met antivries. Wel je staartolie verversen, hier kan wel water inzitten.
Gruttepier
 

Re: Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

Berichtdoor broekerhaven » 07 Nov 2017, 19:19

Als daar zoveel water in zit dat het schade kan geven bij vorst is er wel meer aan de hand.......
en zou ik me over vorst voorlopig geen zorgen maken.

ik vind dat zo'n onzin, alleen verversen bij onderhoud is voldoende.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

Berichtdoor jade » 07 Nov 2017, 21:21

Dus als ik het goed begrijp kan een buitenboordmotor gewoon achter de boot in het water blijven hangen?
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

Berichtdoor broekerhaven » 08 Nov 2017, 07:03

Wel omhoog trimmen uit het water , verder geen probleem.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

Berichtdoor hinster » 08 Nov 2017, 20:44

broekerhaven schreef:Wel omhoog trimmen uit het water , verder geen probleem.


Mijn bb zit in een bun, het omhoog trimmen gaat dus helaas niet. Hoe schadelijk is het al het staartstuk in het water blijft?
hinster
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 16 Jul 2017, 20:11
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

Berichtdoor Gruttepier » 08 Nov 2017, 21:55

broekerhaven schreef:Als daar zoveel water in zit dat het schade kan geven bij vorst is er wel meer aan de hand.......
en zou ik me over vorst voorlopig geen zorgen maken.

ik vind dat zo'n onzin, alleen verversen bij onderhoud is voldoende.


Gelukkig geef je al aan dat jij het onzin vindt en zeg je niet dat het in algemene zin onzin is.
Het enige deel in een 2 takt waar vorst schade kan aanbrengen is daar, het is een gesloten ruimte die gevuld is met olie. Het is absoluut geen uitzondering dat daar in de loop der tijd water kan komen en water zet ong 9% uit in volume.
Een tube gearlube kost ong 15 euro en vervangen is 10 minuten werk, onderhoudt is sowieso een advies voor de winter, ik snap de onzin niet.

@Hinster
In principe kan een buitenboordmotor hiertegen, het waterniveau in de staart staat gelijk aan die van het wateroppervlak en heeft genoeg ruimte om in de staart naar boven uit te zetten. In de bun zit de motor ook extra beschermd, een motor aan de spiegel is wel erg kwetsbaar tegen stoten van buitenaf als hij vastgevroren zit en kan dan breken.
Gruttepier
 

Re: Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

Berichtdoor broekie » 09 Nov 2017, 09:15

Gruttepier heeft gelijk, water in de staartolie kan problemen geven bij vorst. Ligt eraan hoeveel water natuurlijk.
Ik heb er aardig wat gerepareerd. de deksel waar de schroefas doorheen gaat wordt naar buiten gedrukt waarbij de flensjes, waarmee hij aan de staart is bevestigd, afscheuren.
Meestal is een nieuw deksel voldoende.

Verder is het niet aan te bevelen om een BBM in het water te laten hangen.
Ik zou de moeite nemen om hem eraf te halen.
Of laat hem eraf halen en dan gelijk een service beurtje.
Repareren en storingen na de winter kosten meer geld en zijn een ergernis.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2536
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

Berichtdoor broekerhaven » 09 Nov 2017, 11:32

Daarom zeg ik dat als er zoveel water in zou zitten , dat je andere problemen heb en dat vorst dan je laatste zorg zou wezen.

en als er gewoon op tijd onderhoud word gepleegd hoef je daar geen zorgen over te maken.

alleen dat onderhoud word vaak niet of op het verkeerde moment gedaan , dan heb ik zoiets van : als het bevriest is het je eigen schuld.
daarom zeg ik dat alleen staartolie wisselen onzin is.

en een motor standaard altijd in het water laten hangen is dodelijk voor je koeling maar daar brand ik me verder niet aan in dit topic.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

Berichtdoor broekie » 09 Nov 2017, 11:41

Daarom de motor eraf na de zomer. Of boot eruit met motor natuurlijk.
Service beurt en goed weghangen voor het volgende seizoen.
Je weet nooit of er een keerring lekt door bv visdraad om de as enz.
Carb legen, enz.
Alleen de helder zienden hoeven dit niet te doen. Die weten of alles nog ok is. :D

Vaak mensen gehad met de volgende opmerking:
Ik snap er niets van, doe nooit wat aan de motor en zet hem al 15 jaar zo weg. 1 keer trekken in het voorjaar en lopen.
Maar nu doet hij het opeens niet meer. Gek he, al 15 jaar een prima methode.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2536
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten