boegschroef - generator/aggregator

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

boegschroef - generator/aggregator

Berichtdoor Basboot » 27 Okt 2017, 17:49

Dag,
We wonen 18 jaar op een oude luxemotor (22m x 4) en varen elk jaar een 8tal weken.
We overwegen een boegschroef (160 of 220 kgf) te nemen maar schrikken van de prijs en de ruimte die die inneemt.
Wat is een budgetvriendelijke én toch degelijke boegschroef?

We overwegen tevens een generator/aggregator want we zijn slechts 2 ligdagen zelfbedruipend qua stroom.
We denken een 5 kVA diesel nodig te hebben.
Wat is een budgetvriendelijke én toch degelijke generator?
Wat zijn de verschillen tussen een gewone en een inverter?
Kan de boegschroef starten en draaien op een generator? En waar moet de generator dan aan voldoen?

Alvast bedankt,
Charlotte
Basboot - Gent
Basboot
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Sep 2016, 18:08
ligplaats: Gent
info:

Re: boegschroef - generator/aggregator

Berichtdoor Wolf1 » 27 Okt 2017, 22:42

Charlotte,
Ga het nog moeilijker voor je maken. Een 200Kgf boegschroef vraagt een 10KW elektromotor op 24V een accu vermogen van min. 400Ah en dan liefst nog met een elektrische toeren regeling.
Of op de generator 380Vac 20KVA ook met frequentie regelaar, anders wordt het minimaal een 40KVA generator.
Denk dat je maar eens moet nadenken over een generator met een hydrauliekpomp en een hydraulische boegschroef, en op afstand bediende toeren regeling van de generator
Een elektrische boegschroef is over het algemeen vrij simpel om te bouwen naar hydraulisch (een tussenflensje met een flexibele koppeling)
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: boegschroef - generator/aggregator

Berichtdoor quichot » 28 Okt 2017, 09:26

Charlotte, mijn scheepje is maar 1,40 mtr korter, en ik heb veel profijt ondervonden van mijn Cupa 90. Moet je maar even googelen. Doordat de motor in de stuwbuis zit neemt hij binnen nauwelijks ruimte in.
Het gaat er bij ons type scheepje meestal om om bij manoeuvres de kop niet te laten wegwaaien, en daarvoor is deze boegschroef in de praktijk sterk genoeg.
Voor de stroomvoorziening tijdens je reis zou je ook kunnen denken aan zonnepanelen. Mijn service-accu's zijn daar 100% van afhankelijk, en die leveren zonder bijvoeding de energie voor 230v omvormer, koelkast, pompen en verlichting (alles LED). Ik kan met een kleine dc/dc-converter bufferladen bijzetten tijdens het varen, maar dat is tot dusverre nooit nodig gebleken.
Verder heb ik een bescheiden generatortje van 5kW om bijv. een wasje te doen als we geen walstroom hebben.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten