Wolf1 schreef:Ho, ho, ho, geen hokes spokes of andere rare dingen.
Een afleiding van mijnheer Ohm is P = U x I
Geeft dus alleen minder vermogen in de vorm van een lager toerental (serie motor).
Het missende vermogen is achtergebleven in de vorm van warmte in de kabels.
Slijtage van de borstels wordt niet hoger.
De verhouding koper/kool in de borstel is wel heel belangrijk, in het algemeen hoe lager de spanning hoe hoger het gebruikte kopergehalte.
Maar dit zijn zaken voor de constructeur,
Broekie zijn boegschroef doet dus lang niet waar hij voor is opgegeven, maar als het vermogen voor hem voldoende is hoeft hij er dus niets aan te veranderen !
Gr. Wolf1
Is verder ook geen hocus pocus, maar als je 5,1V verliest bij 320A in een 24V systeem sta je ergens 260W te bakken.
De 5 mtr. 70mm² kabels kunnen dit in goede gezondheid niet opstoken dus heeft Broekie wellicht ergens een component wat bovenmatig warm wordt. (schakelaar/zekering/knooppunt)
Dit losstaande van of Broekie tevreden is met de stuwkracht van zijn boegschroef
Overigens heb ik van een medewerker van de Schiedamse firma vernomen dat het voor hun boegschroeven niet goed zou zijn om te dikke bekabeling te gebruiken.
Ze zouden dan namelijk eerder verbranden......
Dit nadat op een door ons gebouwd schip de 90Kgf boegschroef tot 2 x toe verbrand was, welke was aangesloten met 1 meter 120mm²
Na de voorgeschreven bekabeling te hebben gemonteerd is de boegschroef heel gebleven.
Aquanaut