door Mark Snoek » 23 Okt 2017, 14:42
Goed te horen Rene dat je tevreden bent. Over wat voor motor praten we eigenlijk? Het bevreemd me een beetje dat je in één keer een partij drab uit de uitlaat ziet komen. Ik zou niet kunnen zeggen waar dat vandaan moet komen. Dat GTL de motor reinigt komt omdat de GTL veel beter en schoner verbrand dan diesel. M.n. het vuil (roet) wat achter de zuigerveren zich nestelt, zal langzaam los komen. Dit duurt in de regel wel even. Doordat GTL volledig verbrand, ook bij lage toeren/belasting, worden er minder afzettingen gevormd.
Een enkeling zal merken, waaronder ik zelf bij mijn eigen boot, dat er sprake is van een ietwat "zure lucht" uit de uitlaat. De oorzaak hiervan is meestal dat de verstuivers niet meer goed functioneren, hij verneveld niet meer mooi en we noemen dat in de volksmond dat ze staan te "pissen". Het kan dus zijn dat er een paar nieuwe in moeten. Als men in de gelegenheid is zou het ook mooi zijn om het inspuitmoment iets dichter bij top te leggen. Ik denk in de regel dat drie graden wel voldoende is. Als je de beschikking heb over een co meter dan moet de motor perfect af te stellen zijn. Hoe lager de co, hoe beter de verbranding is en hoe beter dat de motor rendeert quwa vermogen. GTL verbrand sneller (Cetaangetal van >70), vollediger en korter dan diesel. Met deze kennis weet je dus dat het inspuitmoment eigenlijk iets op moet schuiven om het vermogen te halen of zelfs iets meer. GTL heeft een hoger calorische waarde dan diesel.
Mark