Raamrubbers Doerak 650

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Raamrubbers Doerak 650

Berichtdoor Gruttepier » 07 Okt 2017, 21:06

Goedendag,

Ik heb voor een zeer redelijke prijs een Doerak 650 op de kop kunnen tikken, in vooral originele staat.
Uiteraard achterstallig onderhoud maar heel goed te overzien, geen supergrote kussen maar wel een paar noodzakelijke.
1 daarvan zijn de raamrubbers, die zijn af en ondanks dat ze het water nog buiten houden niet geschikt voor nog een seizoen.

En deze klus heb ik nog nooit uitgevoerd, ik lees wel her en der wat en het is ook niet echt simpel.
Ik zit te denken om het uit te besteden maar kan nergens de kosten daarvan vinden.

Weet iemand een adres of heeft iemand tips en tricks om het toch zelf te doen.

Ik hoor ze allen graag
Gruttepier
 

Re: Raamrubbers Doerak 650

Berichtdoor Klaver vier » 07 Okt 2017, 21:36

Als je een klein beetje handig bent stelt het niets voor.
Wat je nodig hebt is een goeie pezen trekker
Ff zoeken in de oude onderwerpen en je vindt precies hoe je het doen moet
In elk geval niet met een touwtje dat werkt voor geen meter
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Raamrubbers Doerak 650

Berichtdoor Roelof » 07 Okt 2017, 21:37

Gruttepier schreef:Goedendag,

Ik heb voor een zeer redelijke prijs een Doerak 650 op de kop kunnen tikken, in vooral originele staat.
Uiteraard achterstallig onderhoud maar heel goed te overzien, geen supergrote kussen maar wel een paar noodzakelijke.
1 daarvan zijn de raamrubbers, die zijn af en ondanks dat ze het water nog buiten houden niet geschikt voor nog een seizoen.



Hoi Gruttepier,
Ik heb natuurlijk geen idee van de staat van de Doerak.
Voordat je ergens aan begint zou ik (door schade en schande wijs geworden) eerst alles inventariseren.
Op de werf waar we staan met onze boot was ook iemand die een "opknapper Doerak" kocht, nagenoeg origineel.
Uiteindelijk moest er een nieuw vlak onder en is hij 7 jaar en ca 20.000 Euro verder om de boot "nagenoeg" origineel te kunnen varen. (nu wel alsof het een showroom model is).

Ik wil helemaal niks over iemand anders of andere scheepsbouwers zeggen maar wel dat je voorzichtig moet zijn met oude boten.
Hetzelfde geldt voor mij: Ik kocht een opknapper "Swin Patio" maar uiteindelijk ben ik bezig met een complete re-fit..... :?
Ik heb geen spijt van de aankoop maar achteraf was een andere manier van aanpak beter geweest en had kosten kunnen besparen.

Wat ik ermee wil zeggen: Kijk eerst in totaliteit wat er MOET gebeuren voor je gaat investeren in kluswerk / opknap werk.

Wat betreft de ramen en pezen denk ik dat er veel ervaring op het forum is, daar komen beslist goede tips en adviezen voor.

Suc6
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Raamrubbers Doerak 650

Berichtdoor Gruttepier » 07 Okt 2017, 22:15

De rest van de boot is verder in prima staat en goed bekeken.

Ik pomp nooit meer in een boot dan wat hij waard is, iets met schade en schande en leerprocessen.

Maar terug naar de rubbers
Gruttepier
 

Re: Raamrubbers Doerak 650

Berichtdoor Noordvaarder » 07 Okt 2017, 23:52

Gruttepier schreef:Weet iemand een adres of heeft iemand tips en tricks om het toch zelf te doen.
Ik hoor ze allen graag

Hjir hawwe jo in link http://www.vaartips.nl/extra/pezentrekker.htm hoe't jo it dwaan moat .
Raamrubbers vervangen: http://www.vaartips.nl/tipr.htm
Pezentrekker:
https://www.kokwatersport.nl/kmarine-pe ... ber/p36644

Je kunt het beste grijze rubbers nemen,die laten ook niet af op een witte ondergrond.
Bij de oudere Doeraks zie je vaak zwarte strepen op de zijkant,dat komt omdat de zwartsel dat in de rubbers zit,eruit spoelt van lieverlee.

De voorkant kun je zelf wel doen,maar bij de zijkant waar de middenstijl zit in de zijraam,daar wil het bijna niet dat je dat in 1 keer door de hoek trekt.
Als je ze daar niet door de hoek krijgt,kun je overwegen om de rubbers daar diagonaal door te snijden,en weer te lijmen.
Als je dat goed doet,lekt het nadien ook niet.
Ik heb dat op die manier gedaan met de ramen van de stuurkajuit waar ook haakse- en overhaakse hoeken in zitten.
De ramen waar het wel wil,in 1 keer rond, de einden van de rubbers midden boven,en de pees midden onder.
Heb je dit model? https://www.doerakclub.nl/modeloverzicht/45-doerak-650
Noordvaarder
 

Re: Raamrubbers Doerak 650

Berichtdoor Gruttepier » 09 Okt 2017, 18:44

Ja dat is idd de Doerak 650
Gruttepier
 


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten