Accu overwinteren ?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Accu overwinteren ?

Berichtdoor roadrunner » 04 Okt 2017, 17:55

Wat is jullie advies voor beste accu-bewaring in de winterperiode ?
- accu's aangesloten in de boot laten, ligt aan walstroom aangesloten op een Victron Energy Centauer 12V/24V - 20A .
- accu's loskoppelen en thuis in garage wekelijks (of hoe dikwijls ?) individueel bijladen met druppelladder ? (en dus walstroom volledig afkoppelen ?)

Bijkomende info :
- polyester boot blijft overwinteren in binnenhaven-water. Indirecte koeling wierpot/alle afsluiters + toilet/douche worden gevuld met antivries.
- de accu's : 2 x startaccu : merk VMF 56049.41 60 amp. (2 motoren Volvo Penta AQD21A -Indenor met Zdrive270)
2 x service accu ' merk : Red Endurance 102 AMP (merk op dat er op deze accu telkens 4 aansluitingen opstaan(?) 2 naast elkaar voor - en 2 x voor +) .
1 boegschroefaccu (Vetus 35 kgf/150 mm) BOSCH TEKMAX (geen enkele aanduiding i.m.v. Amp).

Opmerking : Accu's zijn niet bepaald loodzwaar, ik kan ze er uithalen.
Temperatuur in batterijkamer/onderschip niet beter door het blijvend opladen aan walstroom ?
Boordnet 12 volt.

Dank voor advies
Groetjes RO
roadrunner
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 20:44
Woonplaats: Heist-op-den-berg
ligplaats: Porta Aventura Mol
info:

Re: Accu overwinteren ?

Berichtdoor henkvd » 04 Okt 2017, 18:37

Aan boord laten, er is geen enkele reden om te gaan zeulen met accu's, een goede accu overwintert probleemloos, los koppelen is dan wel handig om geen sluip gebruikers te hebben. Heb je bv een massa schakelaar er tussen dan zou je ze om de paarmaanden eens aan de lader kunnen hangen, continue aan de lader zou ik nooit doen, worden ze echt niet beter van.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Accu overwinteren ?

Berichtdoor lammert » 04 Okt 2017, 23:25

Vooropgesteld, ik ben geen ervaren bootbezitter maar heb sinds een jaar
een polyester schip (noorse spitsgatter).
Toen voor de winter ook veel twijfels en de info hier op dit forum gezocht.
Uiteindelijk besloten de niet meer jonge accu's (2009) aan boord te laten.
2 of 3x een halve dag aan de stroom, dat was het wel.
In april na 6 maanden op de wal starten en lopen.
Dit jaar hebben ze het nog prima gedaan, en heus niet elke avond aan de walstroom bij overnachten.
Daarbij afgelopen winter heus wel vorstdagen.
Resumerend massa eraf , evt iets bijvullen een paar keer laden moet kunnen m.i.
lammert
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 03 Okt 2016, 22:16
Woonplaats: den helder
ligplaats: st nicolaasga
info: Skagerrak 900s

Re: Accu overwinteren ?

Berichtdoor De Waalschokker » 05 Okt 2017, 00:02

Deze
Afbeelding
heeft van einde 2014 tot februari 2017 (jawel) geen oplaad stroompje "gezien", in maart uit men schip gehaald en in een garage op een "dure" lader aangesloten (er bestaan nog behulpzame garagisten :D ) .
Ik was er van overtuigd dat de accu als verloren beschouwd mocht worden maar... niet zo.
Hij is van (ben helaas factuur kwijt) dus precies weet ik het niet meer maar dacht 2012 of 2013, best prijzig én loodzwaar :mrgreen:
Om een lang verhaal kort te maken, ik zou me niet veel zorgen maken om een paar maanden het accuutje zonder laadstroom te laten op je bootje :mrgreen:
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Accu overwinteren ?

Berichtdoor kajoe » 05 Okt 2017, 08:24

mijn accu's nu staan aan de zonnepanelen dus blijven ze aan boord ongeacht de vorst die kan komen .
in de vroegere jaren met echte winters bleven mijn accu's die ineen kist aan dek stonden ook gewoon daar -20 gaven ze niets om maar stonden wel aan de lader om ze vol te houden ,ik woonde in die tijd nog aan boord dus bleven ze in beweging.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Accu overwinteren ?

Berichtdoor Davidos » 05 Okt 2017, 16:08

Ik heb sinds de zomer van 2006 twee zilver calcium 105Ah accu's op de boot staan. Een voor de boegschroef (een verstevigd type dat mechanisch wat sterker is dan een gewone, want staat voor in de boot soms te stampen door de platte boeg) en een gewone als start accu, naast de motor.

Beide accu's staan in de winter stroomloos in de boot, en dat gaat dus al ruim 10 jaar goed. Ik zet het spul wel vol weg (dynamo doet dat via een FET brug). Eens weg gezet gaan de schakelaars om en is er geen lekstroom mogelijk. Zonder bijladen start het spul een goeie 6 maanden weer, en ook de boegschroef doet het dan. Zonder al te veel moeite is het ook weer bijgeladen. Nou gaan die beide accu's ook nooit 'leeg' maar ze moeten soms wel flink werken. En dat gaat goed, ook als het HEEL koud is (wel eens geprobeerd, wel starten en dan amper laden en in het voorjaar ook gewoon starten).

De licht accu is een Victron 220Ah GEL accu, en daar staat een solar lader (MPPT 75/15) op, en ook daar gaat de schakelaar om die de belasting afkoppelt (lader blijft). Ik verwacht dat ook die GEL accu lang mee zal gaan.

Eigenlijk gebruiken we nooit walstroom om te laden. Alleen om de stofzuiger te gebruiken.... afhankelijk van de zon, maar normaliter kunnen we gerust ergens een week liggen zonder walstroom en problemen (en dan pakken we de kruimeldief ipv de 1200W stofzuiger).

Kortom, met het juiste type accu, vol weg leggen en zorgen dat er geen lekstroom is, kan een accu LANG mee gaan.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Accu overwinteren ?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Okt 2017, 00:56

henkvd schreef:Aan boord laten, er is geen enkele reden om te gaan zeulen met accu's, een goede accu overwintert probleemloos, los koppelen is dan wel handig om geen sluip gebruikers te hebben. Heb je bv een massa schakelaar er tussen dan zou je ze om de paarmaanden eens aan de lader kunnen hangen, continue aan de lader zou ik nooit doen, worden ze echt niet beter van.


Precies!
Zorgen dat er geen clandestien verbruik is (voor de zekerheid de accuklem(men) los en volgend jaar weer vrolijk verder.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Accu overwinteren ?

Berichtdoor De Waalschokker » 07 Okt 2017, 01:08

vuuren1 schreef:
Precies!
Zorgen dat er geen clandestien verbruik is (voor de zekerheid de accuklem(men) los en volgend jaar weer vrolijk verder.


Euh Hans wat denk je zoals in mijn geval meer als twee jaar (en geen woord gelogen hé)
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Accu overwinteren ?

Berichtdoor Klaver vier » 07 Okt 2017, 09:44

Waalschokker Dat zijn ook top Accu,s ik heb die bosch accu,s er ook in staan,in de vorige boot ook.
Ik heb ook wel eens goedkope accu,s in utrecht gekocht,en dat doe ik dus nooit meer ( troep)
En nog slechte garantie ook,ik had er met dertien maanden al 1 kappot
Gr René ( klave vier)
Klaver vier
 

Re: Accu overwinteren ?

Berichtdoor roadrunner » 08 Okt 2017, 18:43

Aan allen,

Dank voor jullie reacties - bootje ligt op dit moment droog (onderzoek onderwaterschip - afspuiten - antifouling) ook voor nazicht van het overvaar-incident midden augustus in kanaal Bocholt-Dessel.

Wanneer hij terug aan de wal ligt, winter-klaar maken, en ga ik de batterijen gewoon afkoppelen, moet ik er dan ook niet mee gaan sjouwen en wal-stroom los.
We komen maandelijks wel eens kijken (andere klusjes) en dan kan ik altijd meten en desnoods bijladen.
Nogmaals dank aan allen voor jullie advies
groetjes
RO
roadrunner
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 20:44
Woonplaats: Heist-op-den-berg
ligplaats: Porta Aventura Mol
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten