transducer hergebruiken voor modernere apparatuur

communicatie en navigatie apparatuur

transducer hergebruiken voor modernere apparatuur

Berichtdoor lhgv » 06 Okt 2017, 13:26

ik heb in mijn boot een fishfinder in gebruik als dieptemeter, echter wil ik van dit lompe apparaatje af (en ik vis toch niet :) )

de fishfinder is aangesloten op een Lowrance HS_WSBK wide angle transducer, weet iemand of deze compatibel is met evt modernere dieptemeters of kan gekoppeld worden aan een NMEA netwerk?
lhgv
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 24 Jul 2017, 23:00
ligplaats: Hoogeveen
info:

Re: transducer hergebruiken voor modernere apparatuur

Berichtdoor henkvd » 06 Okt 2017, 17:44

Kan je niet gebruiken met een andere diepte meter, de frequentie en ook de wijde bundel maken deze ongeschikt voor andere dieptemeters, de freq is 192 KHz meest gangbare is 200 KHZ en dat verschil is te groot om te kunnen gebruiken.
Wel zou je deze prima kwijt kunnen aan een bootvisser, zijn gek op deze sets.
Of je zou de set moeten laten zitten en van de fishfinder ( of combo) het diepte nmea signaal moeten gebruiken afhankelijk wat je nog meer gebruikt om dit weer zichtbaar te maken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: transducer hergebruiken voor modernere apparatuur

Berichtdoor broekie » 06 Okt 2017, 17:50

Ik kan je zo direct geen betrouwbaar antwoord geven op je vraag.

Maar als je toch een ander display wil, koop je denk ik een set, display met transducer.
Waarom wil je de Lowrance transducer behouden? Is er een Lowrance dieptemeter display?

De golven die gebruikt worden werken allemaal met dezelfde frequentie of in ieder geval binnen een gebied, dus de meet snelheid door het water is ca. hetzelfde.
Je moet door water meten en dat doe je op een frequentie die daarvoor geschikt is.
Je zou dus theoretisch een transducer op meerdere ontvangers aan moeten kunnen sluiten.
De transducers zullen dezelfde signalen uitzenden en ontvangen. Deze tijd bepaald de diepte.
Of het handig is? Ze zullen allemaal wel een uniek dingetje hebben dat het niet zo eenvoudig is om het op de juiste wijze aan te sluiten en te laten werken.

Maar als je hier handig in ben en wat ervaring mee hebt, instrumenten aansluiten, dan zou het wel kunnen denk ik.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: transducer hergebruiken voor modernere apparatuur

Berichtdoor lhgv » 09 Okt 2017, 14:18

dank voor de reacties, ik ga henkvd z'n suggestie aan houden, dit setje op marktplaats en zelf voor een nieuw setje met nieuwe transducer gaan
lhgv
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 24 Jul 2017, 23:00
ligplaats: Hoogeveen
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten