Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor janmarten@iq0.nl » 05 Okt 2017, 15:31

Ik wil een rondomschijnend licht aansluiten op mijn stalen vletje van 6 meter. Het lichtje zal op een paal op de achterplecht bevestigd worden. Nu vraag ik mij af wat de gebruikelijke manier is om dit te doen:

(1) doe je dit met twee aparte draden die van de accu naar de lamp gaan?

OF

(2) kun je dit ook doen met een aparte draad die naar de lamp gaat waarbij je de andere pool via de stalen scheepshuid laat lopen?

Allebei lijkt me mogelijk maar ik vraag me af of een van beide manieren duidelijk beter is.

Daarnaast heb ik nog een vraag: het mastje zal verwijderbaar zijn. D.w.z. als het licht niet nodig is, wordt de mast en het erop bevestigde lampje opgeborgen. Kan iemand mij naar een soort standaard klik-verbinding doorverwijzen, zodat ik niet hoef te rommelen met stekkertje e.d. maar de mast gewoon ergens inklik en er meteen verbinding is.

Dank,

Jan Marten
janmarten@iq0.nl
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 05 Okt 2017, 15:23
ligplaats:
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor Arthur » 05 Okt 2017, 15:58

Is het niet makkelijker voor jou om een lampje met ledje op batterij erop te hangen, zo vaak heb je het lampje toch niet nodig, of vaar je veel in de schemering of in het donker.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor broekerhaven » 05 Okt 2017, 17:58

Zijn complete setjes voor, toplicht en sokkel in een.

sneller, makkelijker aansluiten , veeel mooier dan zelf knutselen met losse delen , minder storings gevoelig.

Denk daar eens over na...

en wat de massa betreft, die kan via de huid.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor Roelof » 05 Okt 2017, 22:01

Massa via de scheepshuid kan maar heb wel eens gehoord dat dit in bepaalde gevallen elektrolyse op de huid in de hand kan werken.
Zal dit morgen eens navragen.
Van de andere kant; waarom niet alles met een plus én min draad uitvoeren?
Mbt het aanleggen zie ik geen verschil in het leggen van een enkele of een dubbele draad.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor Nerissa » 06 Okt 2017, 03:13

2draads aansluiten is het beste.
De stroom kiest de weg van de minste weerstand, je kabel dus.
Hiermee kan je diverse ongewenste bijkomstigheden voorkomen, zoals zwerfstromen, en slechte contacten.

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor peter jansen » 06 Okt 2017, 07:22

Ik zou ook nooit er voor kiezen om mijn stroomvoorziening te laten lopen via de scheepshuid. Daar hebben ze kabels voor uitgevonden.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor Georges » 06 Okt 2017, 07:27

2 draads kabel gebruiken, stroom via de metalen romp leiden is niet meer gebruikelijk dat was vroeger toen men nog niets wist van elektrolyse en zwerfstromen heel gewoon, ondertussen zijn we slimmer hoop ik dan...
Maar in dit geval is de suggestie van een eenvoudig ledlampje dat onafhankelijk van de stroom werkt de betere tip, want je gebruikt het zelden vermoed ik, en het is bedrijfszeker zonder veel poespas.
Laatst gewijzigd door Georges op 06 Okt 2017, 10:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor quichot » 06 Okt 2017, 08:43

De meeste installaties zijn niet massavrij. De minpolen van startmotor en dynamo zijn doorgaans gekoppeld aan het motorblok. Leuk, die rubberen motorsteunen, maar via koeling, schroefas en uitlaat ligt het blok meestal toch gewoon aan de massa. Dus wervelstromen zijn nooit helemaal te voorkomen. Dat enkele LED-je zal weinig uitmaken.

Maar los daarvan is het best slim om dat LED-je te voeden met een batterijtje. Ben je van het hele probleem met kabelkoppelingetjes af. Twee jaar geleden kocht ik mijn fiets waarvan de koplamp en achterlicht door een AA-tje worden gevoed. Ik fiets veel 's avonds in het donker, want het is in de stad mijn enige vervoersmiddel. Ik heb nog steeds de eerste batterijtjes.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor kajoe » 06 Okt 2017, 09:16

het is beter alles via draadjes te laten lopen tenminste dat zeggen scheeps installateurs.
de rotzooi van vroeger werd je echt niet blij van ,vele schippers knoopte ,of drukten de min maar op het scheeps ijzer als ze er niet meer uit konden komen bij het aanleggen van de stroom ,tja was natuurlijk het eenvoudig met 12 of 24 volt
door de kerosie die ontstond viel dan soms de vonkjes weg en was het een heel gezoek waar de oorzaak zat (ergens achter het hout )
later probeerde sommigen het ook met 220 volt met de ellende tot gevolg ,de ouderen snapten het niet wand ze deden het vroeger ook ,maar ja toen was er nog geen 220 voorhanden .
soms hoor je nog van dit soort verhaaltjes .
gelukkig werd daar een einde aangemaakt door de voorschriften van het binnenvaart besluit indertijd door de scheepvaart inspectie en moest alles via kabeltjes gaan .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor aadbloem » 06 Okt 2017, 11:06

het is beter alles via draadjes te laten lopen tenminste dat zeggen scheeps installateurs.
Ach, er er wordt zoveel gezegd maar een "zwerfstroom" is er toch altijd omdat, zoals eerder gezegd, de dynamo en de startmotor geaard zijn op het chassis. En dat zijn juist de grootste en zwaarste zwerfstromen die mee kunnen werken aan corrosie. Geldt ook met name voor boeg- en hekschroeven die via de scheepshuid werken. Dat laatste zie je overigens wel steeds minder. Een koppeling via scheepshuid-massa voor led-verlichting tbv navigatie zal weinig of geen corrosie veroorzaken. Dus doe dat gerust.
Er zijn geen scheepvaart-inspectie voorschriften die dat belemmeren of blokkeren. HISWA heeft wel aanbevelingen voor jachtbouw maar daar hoef je je niet aan te houden.
Het eerder genoemde
Stroom kiest de makkelijkste weg...
sluit niet uit dat er stroom loopt via de scheepshuid, stroom kiest gewoon beide wegen voor componenten die op massa verbonden zijn aan de scheepshuid alleen zal er minder stroom lopen via de scheepshuid. Wil je dat echt uitsluiten koop dan een polyester boot :D

Nogmaals, een paar ledjes via de scheepshuid is geen probleem.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten