gecombineerde boordverlichting

gecombineerde boordverlichting

Berichtdoor ladyk » 03 Okt 2017, 20:50

hallo forum leden. ik ben nieuw op het forum en zal me even kort voorstellen ik ben tim kom uit brabant en vaar al een aantal jaren. afgelopen jaar hebben mijn vrouw en ik een proficiat kruiser 10,8 gekocht met wat achterstallig onderhoud. op dit moment zijn we de boot aan het opknappen en loop ik tegen een vraag dilema aan in de boordverlichting van het schip. na het bpr een aantal keer gelezen te hebben en internet afgestruint te hebben naar mijn vraag. omdat ik al een tijdje dit forum mee lees leek mij een geschikte vraag om hier te stellen.

het volgende op de boot zijn het bak en stuurboord licht zo geplaatst dat als ik door het gangboord loop altijd tegen de verlichting aan loop met mijn knieen. nu ik de mast thuis heb liggen voor onderhoud en het stoom licht erg slecht is en aan vervanging toe is. kwam ik bij de watersport zaak een gecombineerde bak/struurboord licht tegen. ik zag hier de perfecte oplossing in. nu wil in de mast een top/anker licht plaatsen een stoom licht en een meter lager een gecombineerd bak/stuurboordlicht. de vraag is nu mag dit. het bpr zegt in artikel 13.13 b ;de boordlichten, zoals voorgeschreven onder a, 2°. Deze lichten mogen echter onmiddellijk naast elkaar of in één lantaarn verenigd in de lengteas van het schip "aan of nabij de boeg worden gevoerd". maar mijn mast staat in het midden van de boot. wie kan mij hier wat duidelijkheid in verschaffen. ik weet niet hoe ik een foto kan uploaden van de boot zodat een en ander duidelijker is. zo vast bedankt voor de reacties
ladyk
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 03 Okt 2017, 20:25
ligplaats: breda
info:

Re: gecombineerde boordverlichting

Berichtdoor henkvd » 03 Okt 2017, 22:48

Goed dat je twijfelt de boordlichten mogen niet in je mast, bij 1 wordt de huidige situatie beschreven en bij punt 2 worden de boordlichten naast elkaar of gecombineerd aan de boeg gevoerd een meter lager dan het toplicht

Praktisch puntje tegenliggers zullen je boordlichten gecombineerd niet echt als prettig ervaren, recht van voren ( en dat is op het binnenwater geen uitzondering ) verliezen de boordlichten heel veel van hun functie omdat het zien van beide lichten zeer lastig is.

foto's plaats je zo viewtopic.php?f=35&t=1112&start=10
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4463
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: gecombineerde boordverlichting

Berichtdoor Noordvaarder » 03 Okt 2017, 23:10

ladyk schreef: Deze lichten mogen echter onmiddellijk naast elkaar of in één lantaarn verenigd in de lengteas van het schip "aan of nabij de boeg worden gevoerd". maar mijn mast staat in het midden van de boot.

Hetgeen Henk ook al aangeeft,wenselijk is het niet.
Maar op een Proficiat 1080 naast elkaar in de mast kan ook niet.
Zie de volgende site waar e.e.a. visueel wordt uitgelgd,waar de lichten mogen zijn aangebracht.
http://www.onlinezeilschool.nl/verlicht ... otorschip/
Maar waarom plaats je ze niet op de hoeken van de kajuitdak?
Of net voor de voorruit op de hoeken?
Ik ga er vanuit dat je een vergelijkbaar vaartuig hebt als deze die te koop is.
http://www.botentekoop.nl/motorkruisers ... 82/1761779
Noordvaarder
 

Re: gecombineerde boordverlichting

Berichtdoor henkvd » 03 Okt 2017, 23:21

Een ander praktijk puntje, hoe vaak zou het werkelijk voorkomen dat je in de donker vaart, kans is voor de meesten heel erg klein.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4463
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: gecombineerde boordverlichting

Berichtdoor ladyk » 03 Okt 2017, 23:23

dag henk en noordvaard,

ik weet dat het niet wenselijk is maar ik vaar nooit in het donker dus mijn verlichting hangt er voor de sier aan.
mijn boot is zoals op de link die u geeft. maar er zijn praktische bezwaren als ik de lampen op de kajuit plaats. dan moeten mijn plafons er uit in de boot om de elektra daar te krijgen in de mast zit de plus en de min voor het stoomlicht waarmee ook de boord verlichting mee geschakeld kunnen worden.

mvg tim
ladyk
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 03 Okt 2017, 20:25
ligplaats: breda
info:

Re: gecombineerde boordverlichting

Berichtdoor ladyk » 03 Okt 2017, 23:31

in het bpr wordt gesproken nabij de boeg. dit is in mijn beleving een zeer ruim begrip als mijn schip 10.8 lang is. en de hartmaat van de mast 3.9 meter vanaf de boeg is dit in "mijn" beleving nabij de boeg. voor iemand anders betekend dit halverwege het schip. ik zoek niet de grens op maar dacht een praktische oplossing gevonden te hebben voor het probleem waar ik tegen aanloop. maar de zaken die de lampen verkopen zeggen niet wat wel of niet mogelijk is. zodra ik mijn mast verbouwd heb en de oude draden heb weg gewerkt is er geen weg meer terug. ik weet ook niet waar je zulke vragen kan toetsen.
dit vond ik op internet, https://argo8.nl/wp-content/uploads/201 ... seinen.pdf
ladyk
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 03 Okt 2017, 20:25
ligplaats: breda
info:

Re: gecombineerde boordverlichting

Berichtdoor henkvd » 03 Okt 2017, 23:50

BPR is wat dat betreft een zeer onduidelijk reglement, in de zeevaart groter dan 20m is elke lamp positie keurig omschreven waar je die mag verwachten, de binnenwater versies geven nauwelijks een richtlijn aan. Ik zou me in jouw geval er niet druk om maken de enige eis is een 1 meter tussen top en boordlichten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4463
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: gecombineerde boordverlichting

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Okt 2017, 10:58

henkvd schreef:Een ander praktijk puntje, hoe vaak zou het werkelijk voorkomen dat je in de donker vaart, kans is voor de meesten heel erg klein.

Is dat dan een reden om de eisen dan maar naast je neer te leggen?

Overigens is voor mij die kans zeker niet 'heel erg klein', want ik draai er m'n hand niet voor om.

Daarbij kan het ook tijdens een regenbui geen kwaad om je verlichting aan te doen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: gecombineerde boordverlichting

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Okt 2017, 11:01

Overigens herken ik het probleem en was het voor ons destijds een van de argumenten om geen zonnepanelen op het dak te leggen. Dan zouden de boordlichten nl naar de zijkant moeten verhuizen met het geschetste probleem tot gevolg.

Gecombineerd in één lamp en in de mast bestempel ik overigens als 'ongewenst'
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: gecombineerde boordverlichting

Berichtdoor ladyk » 04 Okt 2017, 11:54

Dag Rob, bedankt voor je reactie. het hoeft per definitie niet een lantaarn te zijn ik zou ook appart een bak en stuurboordlamp kunnen monteren aan weerskanten van de mast. het gaat mij om de positie om dat daar in de mast de draden voor het stoomlicht zitten waar de lantaarns bij aangesloten kunnen worden. de ander optie is om de plafons in de boot te moeten slopen om daar bedrading onder te krijgen. deze kosten en werk staan niet inverhoudeing tot het probleem mvg tim
ladyk
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 03 Okt 2017, 20:25
ligplaats: breda
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten