kielkoeling: Wat is het beste?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Klaver vier » 02 Okt 2017, 18:22

Beemer ik vindt niet dat de bouwer grootheidswaanzin heeft,je kan namelijk uit de uitlaat temperatuur heel veel gegevens halen
Gr René
Klaver vier
 

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor pascall » 02 Okt 2017, 21:03

Klaver vier schreef:Beemer ik vindt niet dat de bouwer grootheidswaanzin heeft,je kan namelijk uit de uitlaat temperatuur heel veel gegevens halen
Gr René


Jij snapt het ;)
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Roelof » 03 Okt 2017, 22:56

Iedereen bedankt voor het meedenken en de adviezen ;)

Het gaat "vlakkoeling" worden, niet het goedkoopste maar ik denk wel het beste, redelijk eenvoudig, compact en idd geen uit stekende delen onder water.
Benodigd koelend opp. 1,275 m2 is geadviseerd, daarom is type 140-150 aangeboden.
Exalto heeft als enigste gereageerd met een (prijsvriendelijke) offerte zonder dat ik er achteraan moest, aansluitende contacten zijn positief. Andere leveranciers geven geen respons of houden zich strikt aan de prijzen volgens de advertentie.

Met de motor leverancier ben ik nog bezig om te kijken wat de mogelijkheden zijn om de motor rechtstreeks op deze koeler aan te sluiten. Samen met de leverancier van de koeler wil ik uitzoeken welke mogelijkheden er zijn mbt de plaatsing. Er is ruimte maar dit is beperkt ivm de aansluiting bovenop het koeler huis en de beperkte diepgang van onderwaterschip aan de achterkant.

Ivm onderhoud volgende vraag aan ervaringsdeskundigen ivm onderhoud en eventueel te reserveren ruimte:
- Moet de pijpenbundel wel eens getrokken worden om aangroei tussen de pijpen te verwijderen?
- Zo ja, wat is de interval?

Als er nieuws is mbt de koeler kom ik er in dit topic op terug, de inbouw komt tzt aan bod in het "Swin topic".

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor quichot » 04 Okt 2017, 08:14

Mijn vlakkoeler zit er sinds 1982 onder, en functioneert nog als nieuw.
De pijpenbundel hoeft nooit te worden ontdaan van aangroei. De binnenkant van de bak wordt wel bij het afspuiten meegenomen, maar de pijpen zien er altijd heel fris uit. Ik denk doordat de messing buizen van zichzelf al aangroeiwerend zijn.
Mijn koeler is rechtstreeks opgenomen in het koelcircuit van de motor. Dus geen externe waaierpompjes e.d. nodig.
Heb je mijn posting gelezen over het enige nadeel dat ik ermee ondervind? Maak die overstort voor het warme buitenwater in de bak vooral ruim, en van binnen zo glad mogelijk.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Roelof » 04 Okt 2017, 08:33

Bedankt voor de info, dat scheelt enorm in de ruimte :D

Over de leiding aan de bovenkant had ik gelezen.
Goede tip om de doorstromingsleiding inwendig zo glad mogelijk houden. Ik ga eens onderzoeken welke diameter (dikwandig) ik kan laten buigen, een pijp uit 1 stuk zou het mooiste zijn, het gat in de bovenkant kan ik bij opdracht op maat laten maken.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten