kielkoeling: Wat is het beste?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Beemer » 01 Okt 2017, 18:03

jade schreef:De standaard auto vrachtwagen demper mocht toch niet toegepast worden?
I.v.m. De dunne wand van deze dempers en doorroesten na een aantal jaren.

Het onderstaande betreft een dubbelschroever met kielkoeling en droge uitlaten.

Zojuist heb ik mijn vracht-autodempers in mijn boot bekeken & met een hamertje erop geklopt: ziet en hoort nog allemaal als nieuw en dit na 21 jaar! :D In 1996 heb ik de toen doorgerotte droge uitlaatsystemen (2 schroefschip) vervangen door 'vrachtauto'-dempers, dit notabene op advies van een beurtschipper.
In plaats van zo'n 1200 gulden was ik toen voor 200 gulden klaar ;)

Vanwege een lekkage in het flexibele deel tussen BB-motor en BB-demper (zie de zwarte roet) moet ik dit flexibel vervangen (uiteraard pak ik ook SB mee). Maar ook hier kies ik voor een flexibel van de automotive markt.
Afbeelding
WEL NOG EEN VRAAG: direct achter het (overigens watergekoelde) uitlaatspruitstuk zit vlak voor het flexibel in de uitlaatpijp op beide uitlaatsystemen een aansluiting met blinde stop. Wat zou de redenen voor deze aansluiting zijn? Gezien de plaats/positie heeft het uiteraard niets te doen met een eventuele voorziening voor een optie voor een watergekoelde uitlaat. Maar wat wel kan de functie/achtergrond voor deze aansluitingen zijn??????
TOT SLOT EEN TIP:
Alle uitlaatonderdelen heb ik met enkele lagen glasband omwikkelt. Ten opzichte van zonder het isolerend glasband scheelde dit dik zo'n 30 graden MK-temperatuur.
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Klaver vier » 01 Okt 2017, 19:29

Beemer Ik denk dat die schroefdraad er zit om een uilaat temperatuur sensor in te draaien,anders zou ik het niet weten.
Zo zie je maar dat een auto demper zo slecht nog niet is.
Ik denk dat een watergekoelde uitlaat eerder weg is.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Wilfried » 01 Okt 2017, 21:54

Misschien voor een overdrukventiel ?
Kielkoeling geeft meer druk wat maakt dat je slangen als ze niet heel vast zitten kunnen loskomen.
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Beemer » 01 Okt 2017, 22:40

Wilfried schreef:Misschien voor een overdrukventiel ?
Kielkoeling geeft meer druk wat maakt dat je slangen als ze niet heel vast zitten kunnen loskomen.


Beste Wilfred,

Wat je hier op de foto ziet is een deel van de 'droge uitlaat'.
En heeft dus helemaal niets van doen met de (kiel-)koeling en/of koelslangen :o

Ik weet echt niet wat jij nu bedoelt of hoe jij dit voor ogen ziet :?:
Sorry hoor Wilfred, maar wat je schreef is klinkklare o......n. :shock:
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Beemer » 01 Okt 2017, 22:47

Klaver vier schreef:Beemer Ik denk dat die schroefdraad er zit om een uilaat temperatuur sensor in te draaien,anders zou ik het niet weten.
Zo zie je maar dat een auto demper zo slecht nog niet is.
Ik denk dat een watergekoelde uitlaat eerder weg is.
Gr René ( klaver vier)


Uitlaatsensor temp.meter zou kunnen?
Bij natte uitlaat is/zijn meerdere temp-sensor(en) beslist zinvol, maar dit bij een droge uitlaat :?:
Moet een knappe sensor zijn, immers met de infraroodthermometer meen ik hier een temp van rond de 400 graden te hebben gemeten.
Laatst gewijzigd door Beemer op 02 Okt 2017, 14:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor De Waalschokker » 02 Okt 2017, 01:21

Beemer schreef:
Zojuist heb ik mijn vracht-autodempers in mijn boot bekeken & met een hamertje erop geklopt: ziet en hoort nog allemaal als nieuw en dit [b]na 21 jaar! :D


Peins ik ook zo, zeker als je er gemakkelijk bij kan (in mijn geval no problemo) kan je er een "gewone" (lees goedkopere) demper tussen plempen, die werken net zo goed als éne die tienmaal zo duur is.

Beemer schreef:TOT SLOT EEN TIP:
Alle uitlaatonderdelen heb ik met enkele lagen glasband omwikkelt. Ten opzichte van zonder het isolerend glasband scheelde dit dik zo'n 30 graden MK-temperatuur.


Ik kan me goed voorstellen dat je daar nog geen seconde spijt van hebt (gekregen), Ik heb deze https://www.heatshieldings.com/nl/heat- ... atban.html omheen gedraaid, scheelt aanzienlijk en zeker omdat ik bijna 1m50 "naakte" uitlaatbuis heb in mijn machinekamer.
Het was de keurmeester die me attent maakte op de noodzaak om hittewerende band te gebruiken, een (relatief kleine) uitgave die zichzelf reeds lang terug betaald heeft.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Wilfried » 02 Okt 2017, 11:56

hm . . . gelijk heb je.
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor kajoe » 02 Okt 2017, 13:22

dit soort dingen werd veel op uitlaten gezet aan de bovenkant voor een temperatuur meter althans bij grote schepen om de uitlaat temperatuur te meten bij het afstellen van motor en bij behorende schroef spoed enz .
iedere motor heeft zijn eigen max uitlaat temperatuur .
op de rijn schepen hadden ze soms ook op iedere uitlaat poort een meter zitten even als een watertemperatuur meter op iedere cilinder ,zo kon de machinist of motordrijver gelijk zien of er iets fout zat .
ook had je vaak in de stuurhut een soort kijkglas waar water doorstroomde van de koeling en als er geen water door ging moest je direct naar beneden en de koelwaterfilters omzetten ,tja anders motortje kapot .dat was voor de tijd van de moderne alarm systemen ,vooral de oudere omkeerbare motoren waren daar niet van voorzien meestal hield het op met een luchtdruk temperatuur en toerenteller ,en voor de rest iedere 2 uur smeren en controleren .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor quichot » 02 Okt 2017, 16:22

Roelof schreef: Afbeelding

Hetzelfde als beunkoeling maar dan met horizontale pijpen.
Een vrij prijzige aangelegenheid maar zeker een mogelijkheid.

Om de koel capaciteit te berekenen vond ik volgende:
1,5 x (Pk/100) = benodigd koeloppervlak in m2
voor onze boot: 1,5 x (85 / 100)

Ziin hier de olie koelers van de motor en keerkoppeling en het gekoelde uitlaatspruitstuk meeberekent of moet hier nog een extra factor voor worden meegerekend?


Dit heb ik dus aan boord.

Op zich koelt het uitstekend, je hebt ook geen externe, tweede waterpomp nodig. De standaard waterpomp van de motor is genoeg. Niks aftappen, geen kans op beschadigen onder water. Beide oliekoelers (motor én keerkoppeling) lopen mee in hetzelfde circuit.

Er is echter één maar: die lasbocht op de bovenkant is bedoeld voor circulatie van het warm geworden buitenwater, dat zonder die afvoer in de bak, die aan de onderzijde dus geheel open is, gevangen blijft, want warm water stijgt. Aan die bocht komt een pijp die net onder de waterlijn in de kim weer buitenkomt. Deze bocht is aan de nauwe kant, waardoor de overstort nog wel eens verstopt raakt met stukjes piepschuim, eendenkroos, takjes, gemaaid gras, of wat er ook maar drijft, en waar je overheen vaart. Dan zie je de thermometer ineens oplopen tot 90 a 95c. Reden om maar weer een walletje op te zoeken om het zaakje weer door te steken.

Bij de eerstkomende werfbeurt wil ik die bocht vervangen voor een veel grotere dikwandige bocht, binnenwerks 70 mm rond minimaal plus dito overstortbuis. Want van dat geklier moet ik af. Als iemand hiervoor een andere, bewezen oplossing heeft hoor ik het graag!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Beemer » 02 Okt 2017, 17:50

kajoe schreef:dit soort dingen werd veel op uitlaten gezet aan de bovenkant voor een temperatuur meter althans bij grote schepen om de uitlaat temperatuur te meten bij het afstellen van motor en bij behorende schroef spoed enz .
iedere motor heeft zijn eigen max uitlaat temperatuur .
op de rijn schepen hadden ze soms ook op iedere uitlaat poort een meter zitten even als een watertemperatuur meter op iedere cilinder ,zo kon de machinist of motordrijver gelijk zien of er iets fout zat .
ook had je vaak in de stuurhut een soort kijkglas waar water doorstroomde van de koeling en als er geen water door ging moest je direct naar beneden en de koelwaterfilters omzetten ,tja anders motortje kapot .dat was voor de tijd van de moderne alarm systemen ,vooral de oudere omkeerbare motoren waren daar niet van voorzien meestal hield het op met een luchtdruk temperatuur en toerenteller ,en voor de rest iedere 2 uur smeren en controleren .

Dank voor je toelichting, Kajoe.
Gezien die aansluitingen voor temp.meters lijken de oorspronkelijke bouwers van mijn schip soms een beetje last te hebben gehad van 'grootheidswaanzin' :lol:
Immers mijn 12 meter scheepje met 2 x een viercylinder Hanomagjes is niet bepaald het type Rijnschip waar jij waarschijnlijk op doelt :lol:
Nogmaals dank,
Cees

PS "TOCH GA IK DEMPERS PREVENTIEF VERVANGEN"
Dempers zijn nog heel, maar na 21 jaar acht ik vervangen toch wel slim.
"Het mooie' zal er echt wel vanaf zijn, ik wil de roestgaten niet afwachten.
Dus preventieve vervanging :!: van het gehele systeem (dempers, bochten, pijp e.d.). De dikwandige (8MM) pijp door de romp heb ik 10 jaar terug al preventief vervangen, deze blijft nu wel zitten.
En als de nieuwe dempers weer zo'n 20 jaar meegaan, dan hoop ik inmiddels dik 80 jaar te zijn :lol:
Laatst gewijzigd door Beemer op 02 Okt 2017, 18:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten