Boot afgebrand,opvarende overleden.

algemene discussies

Re: Boot afgebrand,opvarende overleden.

Berichtdoor Gruttepier » 01 Okt 2017, 08:53

Een vluchtweg is altijd belangrijk en een serieus punt om over na te denken.
Een belangrijk middel om aan boord te hebben ( en ook thuis) is het blusdeken, deze heeft niet zoals de naam zegt alleen een blussende werking maar ook een afwerende.
Zo kan je net dat stukje extra tijd hebben om ongeschonden van boord te komen.
Gruttepier
 

Re: Boot afgebrand,opvarende overleden.

Berichtdoor Noordvaarder » 01 Okt 2017, 12:26

En wat den ik ook niet onbelangrijk is,is het aan boord hebben van koolmonoxide- en rookmelders.
Ik heb 2 stuks Alecto COA-026 koolmonoxide melders aan boord en 2 rookmelders.
In iedere kajuit hangen er van elk 1 in.
Ik heb deze site https://www.inspectieresultaten.nvwa.nl ... rs?param=0 geraadpleegd ,welke goedgekeurd zijn.
Dat het belangrijk is,heeft zich in het verleden al eens bewezen.
Ik had toen een CO-338 model,en 's avonds rond een uur of 11 belde de jachthaven eigenaar,waar onze boot normaliter ligt, ons op met de vraag of we even konden komen,want er ging in onze boot constant een alarm af.
We waren een paar dagen naar huis gegaan,maar hadden de koelkast aan laten staan op gas.
Zo zie je maar weer,een goede CO-melder is in feite ook onontbeerlijk.
Een boot is en blijft een "badkuip" die in het water ligt.
Dus daarin kunnen zich gassen vormen die en/of verstikkend werken.

De vraag rijst dus,had de persoon die nu dan zijn leven heeft moeten bekopen met die brand,ook dergelijke voorzieningen aan boord?
Noordvaarder
 

Re: Boot afgebrand,opvarende overleden.

Berichtdoor Klaver vier » 01 Okt 2017, 14:11

Noordvaarder Wat heb je toen veranderd nadat het alarm afging.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Boot afgebrand,opvarende overleden.

Berichtdoor Noordvaarder » 01 Okt 2017, 17:11

Klaver vier schreef:Noordvaarder Wat heb je toen veranderd nadat het alarm afging.
Gr René ( klaver vier)


Het was waarschijnlijk geen koolmonoxide wat ik geroken heb,want dat ruik je niet zegt men.
Er hing wel een penetrante scherpe geur in de boot,was een Doerak 680S.
Ik heb toen de koelkast eruit gehaald,een Electrolux 42XX serie,en heb het uitlaat gedeelte helemaal schoongemaakt.
En de brander schoon gemaakt.
Er kwam nogal wat roet uit dat pijpje,waar een gedraaide plaatje in hangt.
Of dat de oorzaak was,ik denk van wel,want het probleem doet zich nu niet voor.
Ik moet er wel bij aantekenen,dat ik nu elk jaar na het seizoen,de koelkastuitlaat even check op vervuiling,en zo nodig schoonmaak.


Qua alarm heb ik dus anderen aangeschaft,want men zegt dat na circa 7 jaar die dingen af zijn.
Of het zo is,weet ik niet,maar uit preventie-overweging vernieuw ik ze.
Ik ga voor safe,en niet voor gok.
Noordvaarder
 

Re: Boot afgebrand,opvarende overleden.

Berichtdoor Bobbob » 14 Nov 2017, 11:27

De detectoren hebben de eigenschap om te reageren op detectie als de veiligheidsdrempel reeds overschreden word , ga er maar van uit dat wanneer je in een ruimte zit waar een alarm afgaat dat je al zeer ver geintokciteerd bent , Naar een docter of naar de spoed is dan wel de boodshap , ook al voel jeje goed .De gassen die op boten gebruikt worden zijn oha zwaarder dan lucht en blijven dus in diepere ruimten ,gaten en spleten hangen,tot er verzadiging ontstaat en dan is het,vroeg of laat, "Boem".De oplossing zou zijn om een actieve verluchting te voorzien in de laagste gedeelten van het schip/boot.Een andere,duurdere, oplossing kan ook door toepassing van een ander gas zoals aardgas/biogas dat de eigenschap heeft van lichter dan lucht te zijn .De opslag is wat ingewikkelder omdat je met hogere opslagdruk zit maar het voordeel is dat dit gas stijgt tov de omgevingslucht en zich in dit geval niet kan "nestelen" in gaten en spleten in afwachting van een ontploffing.In mijn buurt ,Aalst.be, is er een cng terminal waar meer om meer binnenvaartschippers gebruik maken .Of er in Nederland al gebruik van gemaakt word hoor ik graag?
Mijn levensmoto is een Honda Gold Wing super bike 1800cc 6flat .
Bobbob
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 05:11
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten