Project renovatie Shetland 535 '68

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Project renovatie Shetland 535 '68

Berichtdoor Filly » 22 Sep 2017, 12:06

Update: schrijnwerk afwerken en polyester voorbereiden

15mm okoume op maat zagen (geen enkele rechte hoek...)

Afbeelding

Primer en dubbele laag satin expert houtlak, als alles af is, komt er een extra laag op

Afbeelding

De lege ruimte aan de achterkant opgemeten, en 2 platen van 15mm okoume op elkaar gelijmd met PU lijm en op elkaar geperst en zo laten drogen.

Afbeelding

Gelijk schuren, vlak zetten, klaar voor G4. Deze krijgt ook Poly rondom, en word dan op oude spiegel vastgezet.

Afbeelding

Afbeelding

Deze opstaande wanden van de bakken hebben dezelfde behandeling gekregen.
De vloerplaat wordt vastgezet op de oude bestaande, krijgt G4, poly, en wordt dan vastgemaakt aan de bestaande poly. Elke vertikale plaat is voor de eerste 10 cm in poly gezet, daar kan ik het perfect aan vastmaken. Het resultaat met het nieuwe schrijnwerk moet er zo uitzien:

Afbeelding

Afbeelding

Spiegel 3x15mm oukume met PU lijm en geperst en 8u drogen, opschuren en voorboren.

Afbeelding

Deze spiegel wordt bekleed met verschillende lagen 450g mat en 300g rooving tot 1 stevig geheel.

Wordt dan vastgezet op bestaande beugel, upgrade naar 8xM10 en bijkomende inox plaat. Dit kan wel wat gewicht houden lijkt me.

Afbeelding

Poly schuin zetten en afschuren voor nieuwe poly op te kunnen zetten. Leuk werk maar stoffig!

Afbeelding

Setback is enorm stevig gemaakt!

Afbeelding

Oude spiegel wordt extra verstevigd voor de zekerheid. Lijkt me niet nodig maar als je dan toch bezig bent.

Afbeelding

Ook aan de binnenkant zet ik enkele lagen extra tegen

Afbeelding

De setback is gemaakt als volgt: platen PU op elkaar gelijmd en dan gezaagd op de vorm zoals hij wou. Toen ik deze achterkant open slijpte merkte ik water. Dit kwam door de vorige rotte spiegel, welke het water gewoon naar binnen bracht. Ik heb gegraven in het PU tot ik geen nat PU meer voelde. Dit stopte op de verlijming, de rest van de setback is volledig droog, maar voor de zekerheid wat opengemaakt ter controle.

Afbeelding

Volgende week begin ik aan het poly werk!
Filly
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 13 Jul 2017, 00:07
ligplaats: Gent
info:

Re: Project renovatie Shetland 535 '68

Berichtdoor henkvd » 22 Sep 2017, 12:16

Zou ik als het tot de mogelijkheden behoort eerder doen, tenminste als je dat buiten gaat doen, de temperatuur is iets om in de gaten te houden min 15 C voor polywerk, komende dagen zou dat haalbaar moeten zijn als je de weerprofeten mag geloven.

Vooe de rest ben je voortvarend bezig, ga zo door.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Project renovatie Shetland 535 '68

Berichtdoor Filly » 26 Sep 2017, 22:16

Vloerplaat wordt vastgezet met M6 bouten het oude dek. Deze plugs langs de onderkant er ingetrokken, zo kan ik de plaat later gemakkelijk verwijderen, indien nodig.

Afbeelding

Hier kan ik kiezen om ze vast te zetten, en dan in poly te steken, met opstaande kanten tegen de opstaande platen.

Afbeelding

Andere optie is ze apart te bekleden, en dan onderaan van een rubber te voorzien, en dan pas vast te trekken. Zo kan ik nog gemakkelijker even kijken of alles droog blijft binnenin...

Iemand die me hierbij kan raad geven?


Vandaag begonnen met het poly werk, first timer. 

Eerst de kleine bandschuurder van m'n buurman eens getest, echt leuk werken zo!

Afbeelding

Volledige werkbank uitgestald op straat, een geluk heb ik tolerante buren 

Afbeelding

Alles wordt afgewogen tot 0.1 nauwkeurig, in pot geschud zodat het goed mengt. In het begin 800g met 2% MEKP maar 500g met 1.5% is meer mijn tempo...

Afbeelding

Lijm aangemaakt met 22% katoenvezels en 2% verharder, snurfensnot zoals het wel eens wordt genoemd. Vond het moeilijk om het met plamuurspatel aan te brengen, mooi vlak kreeg ik het pas met het betere vingerwerk. Verschillende gaten vol gestoken hiermee, en bijkomende verstevigingen vastgezet (hoeft niet zo stevig, wou eens testen met het materiaal). Na drogen hoekverbindingen voorzien van dubbele mat 450. 

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Spiegel en rugleuning voorzien van een eerste pakket glas: 450g mat + 300g keper + 450g mat. De 270° hoek maken gaat me minder goed af: bij het proberen plooien van de 3 tezamen komt er lucht onder het reeds gerolde oppervlak.

Afbeelding

Afbeelding

Gekozen om het zo te laten, uitstekend deel ga ik afslijpen en  en morgen een nieuwe poging te wagen.
Filly
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 13 Jul 2017, 00:07
ligplaats: Gent
info:

Re: Project renovatie Shetland 535 '68

Berichtdoor Filly » 29 Sep 2017, 01:26

Vandaag van 10u smorgens tot middernacht bezig geweest. Begonnen met de G4 kwast. Daarna kleine reparaties, vorige eigenaar boorde graag precies...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het rond zetten van de hoeken van het hout werkte super: zowel de 450 mat als 300 keper viel er gewoon over, niks lucht zoals in het filmpje. Met flexibelere matten zat dat niet nodig zijn, maar hier was het wel de oplossing. Met de vezels zitten allemaal los bedoel ik dat ik ze kan verplaatsen, zoals je aangaf Ron. Dit gaf me direct een beter gevoel!

Afbeelding


De rugleuning is met z'n 3 lagen op die manier klaar voor ingebouwd te worden, eerst nog eens vlak zetten met korrel 80 en afkuisen met aceton. Geen witte puntjes dus vermoed goed ontlucht

Afbeelding

Deze keer lijm gemaakt met 15% en ging veel beter Ron, de 20% is idd te zwaar.

Afbeelding

Daarna de rugleuning gepositioneerd en tijdelijk vastgehouden door ze te klemmen met schroeven. Ondertussen kan ik rustig vastlijmen, daarna gewoon uitdraaien.

Afbeelding

Zit er in:

Afbeelding



Terug 450-300-450 en morgen werk ik af.

De nieuwe spiegel heeft onderstussen al enkele lagen extra gekregen en wordt erg solide!



Dagje verder, en voor het zekere een tentje gebouwd zodat ik zeker geen druppels tegenkom

Afbeelding

Lamineren van de achterkant is goed gelukt. In het midden, het witte stuk, ontbrak er een stuk hout. Met PUR gevuld en dan weggesneden op maat. Werkt prima, maar een klein stukje was niet goed doorvuld. Als ik er op duw beweegt het minimaal, maar het beweegt. Negeren of ga ik problemen krijgen met topcoat?(cracks) komt nog een laagje (of 2) 30g vlies over...

Afbeelding

Voorbereidend knipwerk op te vullen plekjes

Afbeelding


Hoekversteviging binnenkant + overgang oude spiegel en nieuwe rug

Afbeelding

Hoekversteviging buitenkant (L+R)
Afbeelding

Spiegel is klaar, 8 lagen 450g mat + 4 lagen 300g keper, en wordt dan nog eens ingepakt na monteren.

Afbeelding


Gemonteerd met 8 x M10 met extra inox plaat, kan je een vrachtwagen mee trekken.

Afbeelding

Ingepapt lang de zijkanten, kan ik mooi wegslijpen, en dan vloeiend inpakken. Geëxperimenteerd met 50/50 katoen/losse glasvezels, en vind dit iets makkelijker strijken, neigt minder brokkelig te zijn.

Afbeelding

Binnenkant ook een golfje gegeven om lamineren te vergemakkelijken.
Filly
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 13 Jul 2017, 00:07
ligplaats: Gent
info:

Re: Project renovatie Shetland 535 '68

Berichtdoor henkvd » 29 Sep 2017, 06:45

En nu nog even voor de zekerheid, hoeveel ervaring had je nu met polyester ?
Ziet er in ieder geval goed uit, moet wel zeggen je hebt ook wel het weer gigantisch mee, voor zo'n klus buiten, deze temperaturen helpen lekker mee.


edit: ik snap niets van de tijd die bij het bericht staat, zo vroeg was ik echt niet op, terwijl het 100% mijn bericht is en volgens mij een berichtje lager hoort te staan, vreemd.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Project renovatie Shetland 535 '68

Berichtdoor peter jansen » 29 Sep 2017, 07:27

Goed bezig! Hoeveel kilo heb je al opgebracht? Denk er om dat het geheel straks niet te zwaar wordt. Anders heb je straks 100 pk nodig om leuk te varen...
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Project renovatie Shetland 535 '68

Berichtdoor aquanaut » 29 Sep 2017, 11:38

Een handig hulpmiddel voor het verwerken van die "Smurfensnot" ..
Als je veel fillets moet maken is het handig om een smal plamuurmes rond te slijpen.
Of een stuk 32mm PCV afvoerpijp af te schuinen.
Ga naar de lokale drogist of supermarkt met "zelfschep snoep" afdeling, of naar Jamin en vraag of je wat puntzakken mag meenemen. (kopen)
Je schept de snot in de zak en knipt vervolgens een puntje (van de verlangde grootte) van de zak af.
Je hebt nu een handige spuitzak om de fillets aan te brengen.
Let op dat je met het verwerken zo min mogelijk warmte in die zak brengt, dit gebeurt als je hem continue in de hand houdt.
Met de juiste dikte snot kun je de zak ook gewoon neerleggen, als je hem vervolgens wat plat drukt komt er niet zo snel een reactie in.
Bij ons heette het snot overigens "schaap" ...op zich heeft katoenvezel niets mer schapen te maken maar als je zo'n zak ziet liggen is het net of ze schapen in een plastic zak hebben gepropt.. :D

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Project renovatie Shetland 535 '68

Berichtdoor Filly » 30 Sep 2017, 02:23

henkvd schreef:En nu nog even voor de zekerheid, hoeveel ervaring had je nu met polyester ?
Ziet er in ieder geval goed uit, moet wel zeggen je hebt ook wel het weer gigantisch mee, voor zo'n klus buiten, deze temperaturen helpen lekker mee.


edit: ik snap niets van de tijd die bij het bericht staat, zo vroeg was ik echt niet op, terwijl het 100% mijn bericht is en volgens mij een berichtje lager hoort te staan, vreemd.


Ik weet dat de temperaturen gaan dalen dus probeer zoveel mogelijk af te ronden. Dit is mijn eerste ervaring met poly.
Wat bedoel je met de tijd? Na het werken, meestal rond 22u, schrijf ik het neer in verslagje, in de hoop dat mensen me bijsturen waar nodig.
Filly
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 13 Jul 2017, 00:07
ligplaats: Gent
info:

Re: Project renovatie Shetland 535 '68

Berichtdoor Filly » 30 Sep 2017, 02:26

peter jansen schreef:Goed bezig! Hoeveel kilo heb je al opgebracht? Denk er om dat het geheel straks niet te zwaar wordt. Anders heb je straks 100 pk nodig om leuk te varen...


Ik zit momenteel nog niet aan 10kg hars, verspreid over de boot, maar het meeste zal wel aan de achterkant zitten
Filly
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 13 Jul 2017, 00:07
ligplaats: Gent
info:

Re: Project renovatie Shetland 535 '68

Berichtdoor Filly » 30 Sep 2017, 02:28

aquanaut schreef:Een handig hulpmiddel voor het verwerken van die "Smurfensnot" ..
Als je veel fillets moet maken is het handig om een smal plamuurmes rond te slijpen.
Of een stuk 32mm PCV afvoerpijp af te schuinen.
Ga naar de lokale drogist of supermarkt met "zelfschep snoep" afdeling, of naar Jamin en vraag of je wat puntzakken mag meenemen. (kopen)
Je schept de snot in de zak en knipt vervolgens een puntje (van de verlangde grootte) van de zak af.
Je hebt nu een handige spuitzak om de fillets aan te brengen.
Let op dat je met het verwerken zo min mogelijk warmte in die zak brengt, dit gebeurt als je hem continue in de hand houdt.
Met de juiste dikte snot kun je de zak ook gewoon neerleggen, als je hem vervolgens wat plat drukt komt er niet zo snel een reactie in.
Bij ons heette het snot overigens "schaap" ...op zich heeft katoenvezel niets mer schapen te maken maar als je zo'n zak ziet liggen is het net of ze schapen in een plastic zak hebben gepropt.. :D

Aquanaut


Bedankt voor je tip, maar het meest snot is gesnoten :D :lol:
Ik geloof ook niet met de dikte waar ik het mee aanbracht dat je dit gemakkelijk kan knijpen. Heb geprobeerd om het met een rond buisje te rollen maar bleef te veel plakken. Met de ontluchtingsroller ging het veel beter. Af en toe in aceton rollen hielp ook veel. Het iets dikker aanbrengen dan ik wou, en daarna slijpen tot waar ik wou gaf me meestal het resultaat dat ik wou
Filly
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 13 Jul 2017, 00:07
ligplaats: Gent
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten