kielkoeling: Wat is het beste?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Roelof » 28 Sep 2017, 20:32

Met de verbouwing van onze boot wil ik ook de koeling van de motor veranderen.
Het is nu koeling dmv buitenboord water en een natte uitlaat, daar wil ik vanaf en veranderen in kielkoeling met droge uitlaat.

Kiel koeling kan op verschillende manieren:
- buizen onder de kiel
- goten tegen de kiel gelast

Dan zijn er 2 varianten:
- directe koeling: het koel systeem van de motor staat rechtstreeks in verbinding met het koelsysteem onder de boot.
- indirecte koeling: Een soort interkoeling idee, vergelijkbaar met buitenboordwater koeling maar dan dmv een gesloten systeem onder de kiel. De uitlaat blijft droog. (hoop dat dit een begrijpbare uitleg is).

Als ik het verschil in kosten en hoeveelheid werk niet meereken, wat is het beste systeem?

Hoor graag alle voors en tegens.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor stellamaris » 28 Sep 2017, 21:17

Beste Roelof ,
Je vergeet een variant de zgn. bunkoeling
Niets onder de boot . Een koelbun in de machinekamer. 1 koelwaterpomp en 1 systeem. geen extra weerstand en nagenoeg altijd (bij goede plaatsing) koeling.
Heel veel gebruikt bij de binnenvaart, visserij, en sleepboten.
Houdt er er rekening mee dat een goede droge uitlaatdemper duur is , warm wordt en na 15-20 jaar kapot is .
Hans
stellamaris
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 11:08
ligplaats:
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Klaver vier » 28 Sep 2017, 21:34

Ik heb onder elektische afsluiters mijn mening al gegeven
Een gesloten systeem zoals onder de schottel zat was echt top.
Is ook nog niet eens zo moeilijk te maken ook
Wat het doorroesten van de uitlaat betreft,dit valt echt wel mee want die dempers zijn van behoorlijk dikwandige pijp
Ik heb er bij de schottel een keer één nieuw laten maken bij tio in krimpen aan de ijssel.
Het inpakken van de uitlaat demper vondt ik eigenlijk het grootste probleem.
Voor het koelwater stond voor de motor een vrij grote tank,er ging wel heel veel koelvloeistof in.
Tegen het vlak aanlassen is natuurlijk veel mooier als pijpen onder de boot
De schottel had wel watergekoelde spruitstukken
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor varg » 28 Sep 2017, 22:58

Hallo Roelof,
Mijn Yanmar is omgebouwd naar kielkoeling door de pijpenbundel uit de warmtewisselaar te halen. Hierdoor onstaat 1 groot circuit. in dat circuit zitten nog steeds 2 pompen; de interne koelwaterpomp (vaak een waaierpomp) en de oude zeewater/buitenwaterpomp (meestal een impellerpomp). De impeller van de pomp blijft lang goed omdat hij altijd in schone kvs draait ipv buitenwater. Maak de koelcapaciteit niet te groot, je krijgt anders een ontzaglijke hoeveelheid kvs (soms tot 60 liter) die je na een aantal jaren toch moet vervangen. Een flinke kostenpost! Ik begrijp niet waarom pijpen zo populair zijn in Nederland. Het mooiste is natuurlijk een deel van de kiel als vlakkoeler gebruiken, maar als de boot al is gebouwd wordt dat vaak lastig. Dan is het lassen van hoeklijnen tegen de romp een mooie oplossing; verstevigd en je hoeft er niet achter te zijn om de mosselen weg te krabben.
De uitlaat: het meeste effect hebben 2 uitlaten achter elkaar; de zogenoemde ziekenhuis opstelling bestaat uit een absorbtie demper en een resonantiedemper. Kijk ook hier even: http://www.barthaggregaten.nl/downloads ... egaten.pdf vooral bij de superdemper! Denk aan een flinke doorlaat om te zorgen dat de tegendruk niet te hoog wordt. Heb je het financieel niet ruim is het ook nog de moeite waard om te zoeken bij standaard autodempers, vooral onder pickups liggen vaak mooie, rechte en goedkope dempers (voor een 75Kw motor bijv €86,-)
Ik heb veel plezier van mijn droge uitlaat, een regelmatiger geluid, stationair onhoorbaar en veel eenvoudiger varen in voor en na seizoen.
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor jade » 29 Sep 2017, 05:38

De standaard auto vrachtwagen demper mocht toch niet toegepast worden?
I.v.m. De dunne wand van deze dempers en doorroesten na een aantal jaren.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Klaver vier » 29 Sep 2017, 12:02

Van wie mag een standaard auto uitlaatdemper niet gebruikt worden,dat maak je toch zelf uit.
Persoonlijk denk ik dat het prima kan,hij zit tenslotte beter als onder een auto,daar wordt hij regelmatig nat.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor De Waalschokker » 29 Sep 2017, 12:48

Afbeelding
Scheepswerf Vooruit 2009-02-17 15h01

Tja "beste systeem" is relatief en het kostenplaatje voor nat of droog is misschien wel vergelijkbaar.
Ik heb, zoals eerder aangegeven, kielkoeling, dit is een foto van de stuurboordzijde, bakboord-buizen zijn een meter korter.
Voordelen legio en de nadelen in mijn geval één, voor koelvloeistof te vervangen kan het alleen als schip op de helling ligt, andere opties (met onderdruk) of met druk uithalen is te omslachtig.
Verder ook een droge uitlaat, ik kan me niet voorstellen om een schip te hebben met dat gepruttel van het natte uitlaat systeem en tevens vind ik niks mooier als ik de motor zijn werk hoor doen, altijd mijn achterste luik open bij draaiende motor.
Nu heb ik een uitlaat een dertigtal cm boven water op de achterzijde maar in de toekomst (als ik mijn stuurhuis verbouw) ga ik die recht omhoog achter het stuurhuis laten gaan.
Er zijn vuistregels voor omvang buis in relatie tot efficiëntie van koeling, zeker te vinden op het www, hoewel ik meen dat er al meerdere keren een topic over (kiel)koeling op het forum is geweest.
Wat die opmerking over auto of vrachtwagen dempers die niet gebruikt mogen worden in een schip was René me voor, wie beslist hoe ik mijn motor demp...
PS op foto (ex)keurmeester van EFM/EOC die ik zijn privacy gun.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor jade » 29 Sep 2017, 16:18

Klaver vier schreef:Van wie mag een standaard auto uitlaatdemper niet gebruikt worden,dat maak je toch zelf uit.
Persoonlijk denk ik dat het prima kan,hij zit tenslotte beter als onder een auto,daar wordt hij regelmatig nat.
Gr René ( klaver vier)


Je kan persoonlijk matuurlijk vinden dat het prima kan maar het wordt toch echt afgeraden.
De kans op doorroesten is gewoon veel groter dan bij een originele scheeps demper.
Meestal zit alles mooi weggewerkt en ingepakt dus niet zo makkelijk even te controleren op doerroesten door vocht van binnenuit.
Heb in mijn eigen boot toch liever een demper liggen met een wanddikte van 4 mm in plaats van zo'n blikken ding.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Klaver vier » 29 Sep 2017, 17:22

Het is net wat waalschokker ook al zegt,wie maakt uit hoe je de motor dempt.
Zelf zou ik hem ook liever dikwandig hebben daarom heb ik toendertijd ook een demper laten maken bij Tio .
Maar om nou te stellen een standaard auto demper mag niet gebruikt worden is pure onzin.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Blacktoppie » 29 Sep 2017, 18:03

Wellicht de grootste onzin. Maar het eerste waar ik aan denk is dat de uitlaat van de boot in de boot ligt er er niet onderhangt zoals bij een auto.. maw.. als hij doorrot sta je je uitlaatgassen in de boot te pompen met alle gevolgen van dien.. wellicht stof tot nadenken
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten