te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor Daxiepaks » 28 Sep 2017, 20:33

aadbloem schreef:Vanuit Maastricht eerst het julianakanaal en dan pas bij Maasbracht richting zuid-willemsvaart via kanaal wessemnederweert bespaart je €40 voor een vignet voor dat kleine stukje Belgie.
Het julianakanaal is goed te doen, sluizen hebben drijvende bolders alleen een beetje handigheid is nodig omdat twee bolders ver uit elkaar liggen tenzij je de twee helemaal vooraan of achteraan kan pakken. Daarnaast is het zo dat je naar beneden gaat hetgeen ook de zaak makkelijker maakt.

De hele tocht moet wel in een weekend te doen zijn. Op vrijdagavond starten en overnachten aan een steigertje in het 1e grindgat aan stuurboord begin kanaal wessemnederweert.
Zaterdag zover mogelijk door zuid willemsvaart en wilhelminakanaal. Zondag de rest lijkt mij.

Bij een hinderlijk draaiende schroef van binnenvaart roep ik de schipper meestal via kanaal 10 in plaats van via de sluismeester. Binnenvaart heeft vrijwel altijd een tweede marifoon op kanaal 10. Direct aanspreken van de schipper heeft bij mij tot nu toe altijd tot -vriendelijk- resultaat geleid. Soms "momentje totdat ik goed vastlig" maar de schroef ging altijd uit. Ik leg gewoon niet eerder vast.


Zo hadden we het eerste deel ook in gedachte, vermits we dit al kennen. Maastricht - Wessem is een bekende route, evenals de 2 sluizen.
Wij kunnen enkel op zondag en maandag varen, en halen comfortabel 10km/h (sneller is haalbaar , maar niet prettig varen). We denken het dus wel op te delen in 4 a 5 delen.
Eerste zou inderdaad zijn Maastricht - Wessem (is ongeveer 5 uur varen voor ons, beetje verlies aan de sluizen meegerekend).
We moeten telkens nog de autorit van en naar huis meerekenen ...;-(
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor quichot » 29 Sep 2017, 08:40

Arthur schreef: Maar jij met de jonge Willem hebt er bijna geen last van, als ervaren schipper weet jij wat er er gebeurt als die jongens even voluit draaien om uit de sluis te komen.
te komen en Willem ligt een stuk rustiger als het gemiddelde jachtje.


Arthur, de foto was eigenlijk alleen bedoeld om Daxiepaks te laten zien wat hij kon verwachten op het traject Antwerpen/Volkarak/Dintelmond.
Zelf heb ik er nauwelijks last van, dus voor mij ook geen reden om die schippers op te roepen. Wat niet wegneemt dat ik het nalatig vind van het sluispersoneel.
Ze schuiven inderdaad heel kalmpjes de kolk uit na het schutten. Ik houd dan gewoon nog eventjes op de motor mijn voorspring strak.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor De Waalschokker » 29 Sep 2017, 13:04

quichot schreef:Afbeelding


Yep inderdaad heftig je zal daar maar achter liggen met een klein licht bootje.
Dat heb ik nog niet ervaren hoewel ik ook maar een fractie van uw jarenlange ervaring op het water heb. ;)
Mijn Waalschokker weegt meer als 25 ton, dus ligt ook iets "vaster" in woelig water, maar toch één keer me laten verassen(*) in een Nederlandse sluis, weet niet meer welke.
Ik kon steeds achterin liggen, meestal was het doordat ik nog achterop kwam of doordat ik er de sluismeester expliciet om vroeg en bijna altijd kreeg ik toestemming.
Scheepje is de traagste van de klas 10km/u dus voor mij ideaal als de hele hap voor mij buitenging.
(*) Tros al losgemaakt en schipper voor mij bijna vol vermogen, beetje verf aan stuurboordzijde eraf. :(
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor Daxiepaks » 12 Mrt 2018, 16:27

Update : de trip wordt nu zeer concreet, volgende week , of (bij te slecht weer) de week erna gaan we het 1ste stuk doen.
We hebben gekozen om door NL te varen en België te vermijden.
Dus etappe 1 : Maastricht - Maasbracht/Wessem/Panheel..

We worden enkel zeer onder druk gezet door de prijzen om onze boot telkens een week (of 2) in een haven te laten tot we de volgende etappe kunnen maken..
Als dit tegen het normale passantentarief gerekend wordt, incl toeristenbelasting etc..komen we snel uit aan 140 euro/week ...-(((((
En dit terwijl we er niet overnachten , enkel een ligplaats en stroom vragen... (stroom dan vooral om de batterijen vol te houden)..

jammer en (te) duur.. Als wel zo een week of 4 / 5 over doen zijn we wel een bom geld kwijt..;-(((

Ik heb een paar havens aangeschreven of er niet iets voordeligers kan...
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor Rene » 12 Mrt 2018, 19:10

Euhhh, een week liggen, en dan al aan de stroom moeten liggen om de accu's vol te houden?
Accu's overleden, of sluipstromen...?

Zo maar ff een vraagje uit nieuwsgierigheid.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor aadbloem » 12 Mrt 2018, 19:54

Maastricht - Maasbracht/Wessem/Panheel
Als je wat verder vaart dan is er een mooie gratis plek in Aarle Rixtel in de oude zuid willemsvaart. Op de hoek van de kruising met het Wilhelminakanaal.
Vaar helemaal tot aan de brug, in de bewoonde wereld lijkt me vrij veilig. Daar is ook stroom (Euromunten) en water en geen liggeld.
Of iets eerder, Nederweert aan het kanaal is ook een klein vrij haventje op stuurboord net na de kruising. Ook gratis volgens mij.
Daar is geen stroom of water. Gewoon voor de zekerheid even de motoraccu loskoppelen, blijft hij vol.
De volgende dag door naar Dintelmond en klaar toch?
Laatst gewijzigd door aadbloem op 12 Mrt 2018, 20:04, in totaal 2 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor Klaver vier » 12 Mrt 2018, 20:00

Zeker een motor zonder dynamo?
Als je gevaren hebt zijn de accu,s toch niet leeg?
En dan veertien dagen laden,dan kan je beter een andere lader kopen want dat is wel heel lang.
Er klopt in elk geval iets totaal niet.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor stefan » 12 Mrt 2018, 20:30

Ik sluit me wel aan bij Aad hierboven, in 2 dagen is Nederweert prima te halen, diepgang van dat haventje is wel max 1 meter inmiddels, aardig dichtgeslibd. Met mijn motorsailer kom ik er niet meer in.
Als sluis Panheel goed meezit is aarle rixtel ook nog wel te halen in 2 dagen. Dat is idd een fijne rustplaats onderweg in het kanaal.
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Mrt 2018, 21:33

Rene schreef:Euhhh, een week liggen, en dan al aan de stroom moeten liggen om de accu's vol te houden?
Accu's overleden, of sluipstromen...?

Zo maar ff een vraagje uit nieuwsgierigheid.

René

Al eens aan de koelkast gedacht?
Of haal jij die helemaal leeg, laat hem ontdooien en schakelt hem vervolgens uit als je 2 weken van boord gaat?

Ons schip ligt ook 7/24 aan de walstroom
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor Rene » 12 Mrt 2018, 21:35

Niet bij nagedacht, heb compressor koelkast met paneeltje op dak, dus niet nodig.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten