Dag Allen,
Zoals het hoort bij ieder forum zal ik mij hier ook even netjes voorstellen.
Ik ben Maarten 25 jaar en kom uit het mooie Tilburg.
Ik kom uit een echte zeilfamilie ofja, mijn vader en mijn broers vinden het geweldig mijn moeder wat minder (volgens mij niet helemaal onbekend). Zodra ik de boot op kon ging ik mee en dat heb ik altijd met plezier gedaan. Tussen mijn negende en mijn vijftiende was ik lid bij de waterscouting, waar ik nog meer ervaring heb opgedaan met zeilen en het doen van onderhoud aan boten.
In het verleden heb ik samen met mijn vader een Mirror Dinghy en een Waarschip 570 gehad en zelf ook onderhouden. Toen ik ging studeren werd mijn eigen aandacht voor de boten wat minder en gingen mijn vader en mijn broer verder met het Waarschip, hiervan zijn ze 4 jaar geleden overstapt naar een Kievit (Piewiet) 820. Hiermee word heerlijk gezeild en worden ook mooie tochten gemaakt. Zo zijn we dit jaar naar Boulogne gevaren.
Echter kruipt bij mij het watersportbloed ook waar het niet gaan kan. Wat inmiddels al er inmiddels al voor gezorgd heeft dat ik lid ben van de locale roeivereniging en de windsurfvereniging. Ondanks deze aanpassingen is mijn wens echter nog altijd niet voldaan. Daarom ook mijn nieuwe project een motorbootje.
Dit concept is in alle eerlijkheid voor mij nog even wennen maar ik weet nu al dat ik er enorm veel plezier aan ga beleven!
Het motorboten project ben ik gestart met een van mijn beste vrienden Johannes. We zochten een leuk bootje met aardig wat buitenruimte bij voorkeur van staal, maar wel voor een lage prijs en de boot moest nog wel te redden zijn. Na wat weken op Marktplaats door te hebben gebracht en vele vletjes etc langs te hebben zien komen viel ons oog op het volgende bootje. Na wat contact met de eigenaar besloot ik bij de boot te gaan kijken en wat eigenlijk meteen verkocht. De boot had een inbouw motor gehad maar deze was enkele jaren geleden verwijderd. Wel was alles wat aan de motor vast zat aanwezig in de boot, zo ook de schroef+as. Wat mij ook opviel is dat de boot stevig was gebouwd en van redelijk dik staal. Het formaat is ongeveer 6.20 bij 1.90.
Zo lag de boot er bij in de grachten van Amsterdam.
Hier nog wat foto's die ik heb gebruikt om het formaat van de kuip aan te geven aan Johannes die er op dat moment niet bij kon zijn.
Toen brak de dag aan dat we hem gingen halen. We hebben een buitenboordmotor aan de boot bevestigd en hebben de boot omgevaren. Eenmaal aangekomen bij de haven bleek de boot toch wat zwaarder te zij als we dachten. Hij woog zonder motor 850kg. Dus mijn theorie dat de boot van dik staal is gemaakt werd bevestigd.
Hier wat fotos van het ophalen en uit het water halen. (Bovenste foto is van mij en mijn vader die ook mee was)
Nu is de boot bij ons aangekomen en is het tijd voor de restauratie van het geheel.
De plannen zijn:
-De boot leeghalen en al het oude hout werk verwijderen
-De boot stralen en in de primer zetten
-Laswerk
-Originele motor terug plaatsen een Albin O21. (Inmiddels is er een Volvo c10 aangeschaft de zelfde motor)
- Nieuwe indeling maken
-Boot aflakken
-Houtwerk maken en aflakken.
Zoals jullie zien is het nogal een project wat er aan komt. Ik zal binnenkort een project pagina maken en daar regelmatig wat foto's plaatsen.
Dan rest mij enkel nog de laatste vraag of iemand het type schip herkent. Ik heb nog geen plaatje oid kunnen vinden.