Electrische kogelkranen

Electrische kogelkranen

Berichtdoor Freek » 23 Sep 2017, 12:11

Ik zou graag mijn kogelkranen automatisch openen en sluiten. Op die manier kan ik nooit vergeten om ze open te maken wanneer dat nodig is en kan ik ook niet vergeten om de kranen te sluiten wanneer ik de boot verlaat.

Op het moment dat ik de hoofdschakelaar van de motor omzet, zodat ik deze kan starten, zou ik graag zien dat de kogelkraan van de zeewaterpomp en de kogelkraan van de watergesmeerde schroefas automatisch opengaan.
Uiteraard moeten de kranen ook weer zelf sluiten op het moment dat ik de hoofdschakelaar op uit zet.

Heeft er iemand ervaring mee?
Freek
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 Apr 2016, 15:47
ligplaats: Andijk
info: Greenline 33

Re: Electrische kogelkranen

Berichtdoor broekerhaven » 23 Sep 2017, 16:40

Kan je geen servo op de bestaande kranen zetten?
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Electrische kogelkranen

Berichtdoor Freek » 23 Sep 2017, 17:23

Ik heb geen flauw idee, eerlijk gezegd.
Waar koop je zoiets?
Freek
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 Apr 2016, 15:47
ligplaats: Andijk
info: Greenline 33

Re: Electrische kogelkranen

Berichtdoor henkvd » 23 Sep 2017, 17:51

henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Electrische kogelkranen

Berichtdoor Wolf1 » 24 Sep 2017, 00:54

Freek is dit nu iets wat je echt wilt ? Voor optimale veiligheid zitten de kranen op de huid (huid doorvoer).
Dit zijn plaatsen die het eerst in aanraking komen met water als er iets fout gaat, en dan elektrisch bediend ?
En dan normale open of toch maar dicht ? Is het toch ook niet !
Lucht bediend ? Ook mogelijk, maar in koelwaterleidingen als er geen lucht is ?
En dat allemaal om dat je vergeetachtig bent, als dat nu echt zo'n probleem is zou ik dan toch kiezen voor een kim-koelsysteem en een droge uitlaat, kost wat, maar kan je niets vergeten en altijd varen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Electrische kogelkranen

Berichtdoor Freek » 24 Sep 2017, 08:40

Beste Wolf1, zo heb ik er eigenlijk nog niet over nagedacht.
En het is meer gemakzucht (en het leuk vinden om alles automatisch te maken) dan vergeetachtigheid.
Om dit soort inzichten vraag ik advies in dit forum.
Freek
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 Apr 2016, 15:47
ligplaats: Andijk
info: Greenline 33

Re: Electrische kogelkranen

Berichtdoor Wolf1 » 24 Sep 2017, 13:45

Beste Freek,
Het gedraai aan die afsluiters komt voort uit je eigen ongerustheid over de kwaliteit van het drijfvermogen van het object !
Het beste heb ik je al voor gehouden, maar er is natuurlijk al heel veel verbeterd als er voor zorgt dat het geheel niet meer op slangen drijft !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Electrische kogelkranen

Berichtdoor elrenegado » 26 Sep 2017, 08:56

Mee eens,
mijn vorige boot had een gesloten systeem...
Ook toilet e.d. zat via een standpijp die boven de waterlijn uitkwam.
Winterklaar maken was niet meer als hoofdschakelaar eruit draaien (wat ik toch altijd al deed)
ideaal.

Nu heb ik een gesloten systeem, maar wel een natte uitlaat,
en doorvoeren voor toilet zitten ook direct op de huid met afsluiters...

Ik denk dat ik dit tijdens een werfbeurt toch weer verander naar standpijpen net boven de waterlijn,
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Electrische kogelkranen

Berichtdoor pascall » 26 Sep 2017, 21:37

Een elektrische afsluiter kan toch een bijdrage leveren aan veiligheid, mits goed uitgevoerd.
Wie sluit na dat de motor is gestopt de buitenboordkraan?
Waar ik mee bedoel, dat de tijdens de aanwezigheid aan boord zonder dat de motor draai de afsluiter openstaat, ik schat 90%
Door een elektrische afsluiter te plaatsen verkort je de tijd dat je op een slang drijft, zoals Wolf1 het zo mooi verwoord.
Een terugkoppeling van de afsluiter lijkt mij een vereiste om zeker te weten of deze zijn werk doet.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Electrische kogelkranen

Berichtdoor Roelof » 26 Sep 2017, 21:56

elrenegado schreef:Mee eens,
mijn vorige boot had een gesloten systeem...
Ook toilet e.d. zat via een standpijp die boven de waterlijn uitkwam.
Winterklaar maken was niet meer als hoofdschakelaar eruit draaien (wat ik toch altijd al deed)
ideaal.

Nu heb ik een gesloten systeem, maar wel een natte uitlaat,
en doorvoeren voor toilet zitten ook direct op de huid met afsluiters...

Ik denk dat ik dit tijdens een werfbeurt toch weer verander naar standpijpen net boven de waterlijn,


Heb je hier foto's van?
Ik zit ook na te denken om kielkoeling aan te brengen en toilet aansluitingen zonder afsluiters rechtstreeks op de huid.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten