Vermogen mee / tegenstroom varend

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

Berichtdoor Klaver vier » 17 Sep 2017, 19:54

Popeye kan je mij vertellen wat je onderschrift in het Nederlands betekent,alvast bedankt ben zeer benieuwd
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

Berichtdoor henkvd » 17 Sep 2017, 19:58

met kopiëren en plakken op de juiste plaats ben je daar zo achter.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

Berichtdoor Klaver vier » 17 Sep 2017, 20:13

Helaas ik niet Henk
Gr René
Klaver vier
 

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

Berichtdoor henkvd » 17 Sep 2017, 20:17

henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

Berichtdoor Klaver vier » 17 Sep 2017, 20:19

Bedankt Henk.hij is wel leuk.
Gr Rene
Klaver vier
 

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

Berichtdoor Roelof » 18 Sep 2017, 08:10

Jack / Roelof,

"Trollen" had ik niet moeten zeggen.
Echter ik heb geprobeerd om de invloed van stroomopwaarts varen en de effecten hiervan op de romp en schroef uit een ander topic te lichten.
Vervolgens wordt rompsnelheid er bijgehaald, daar ging dit topic niet over.

Dan wordt er gezegd dat de rompsnelheid van zeeschepen véél hoger ligt dan bij jachten omdat deze véél langer zijn. maar je ziet een boot van 100 meter niet 40 km/uur varen.
In antwoord hierop geef ik aan welk soort zeeschepen ik bedoel in het voorbeeld en de geringe hogere snelheid tov plezierboten.

Aansluitend klopt mijn bewering dat zeeschepen over-gemotoriseerd alweer niet.
Ik kan er echt niks aan doen dat er gemiddeld 10 tot 20 % meer vermogen in staat dan noodzakelijk is voor de rompsnelheid en dat deze schepen echt niet sneller dan ca 11,5 knopen kunnen varen diep water geen stroom, Noorse fjorden bijvoorbeeld), het is nou één keer zo.
Er staat nou één keer meer vermogen in zeeschepen dan dat deze schepen nodig hebben om idd de rompsnelheid te halen, dit heeft te maken met div factoren zoals windfactor, uitrustings-getal, mogelijk extra vermogen voor ijs-klasse ed.
Allemaal zaken welke onder toezicht van klasse bureau's worden berekend en leidend zijn voor de bouw. voldoe je hier niet aan dan wordt een schip niet gecertificeerd.
Een regulier zeeschip van 100 x 15 zal echt niet veel sneller kunnen als al het vermogen gebruikt wordt, het enigste wat wel verandert is het brandstof verbruik en de boeg en hekgolf.

Ten slotte wordt een vuistregel erbij gehaald als onderbouwing.
Dat zou betekenen dat een vierkante bak van 3 x 10 meter met 2 meter diepgang dezelfde rompsnelheid zou hebben als een mooi geveegde spitsgatter met 1 meter diepgang met ook een waterlijn van 26 meter.

Bijvoorbeeld de vorm-weerstand van het onderwaterschip wordt totaal niet meegenomen in deze vuistregel.
Het gezegde "Lengte loopt" gaat alleen op bij vergelijkbare schepen, bv bij een verlenging kan dit een positieve uitwerking hebben.

Omdat het topic over heel iets anders ging dan rompsnelheid en er veronderstellingen bijgehaald werden die gewoonweg niet kloppen werd ik er flauw van.

Nogmaals, om het "Trollen" te noemen is niet correct van mijn kant, maar alles wat ik als toelichting gaf werd bestreden zonder onderbouwing.
Wel kreeg ik het (misplaatste?) gevoel dat ik alles wat ik aangaf bij voorbaat verkeerd was.

Wat mij betreft even goede vrienden.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Sep 2017, 12:36

Daarom heet het volgens mij ook "vuistregel" en is die primair geënt op "normale" water verplaatsende rompen en een vierkante bak kan ik niet als zodanig bestempelen.
Idem de vuistregel voor benodigd vermogen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

Berichtdoor jkos » 18 Sep 2017, 14:29

"Ik zie schepen van 100 meter geen 40 km/uur varen"
Ik zie dagelijks schepen langskomen van 200 meter en meer die 23 knopen lopen.
Laatst gewijzigd door jkos op 18 Sep 2017, 15:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

Berichtdoor Noordvaarder » 18 Sep 2017, 15:16

jkos schreef:"Ik zie schepen van 100 meter geen 40 km/uur varen.
Ik zie dagelijks schepen langskomen van 200 meter en meer die 23 knopen lopen.

Is dit niet een vreemde redenering?
Een schip van 100 meter lengte,zie geen 40 km/h halen,maar als het schip 2 keer zo lang is,haalt het met gemak 42,6 km/h(23kn)
Omrekentabel: http://www.omzettennaar.be/knopen-naar- ... eruur.html
Dus even vrij vertaald,dan zou deze http://www.meyerwerft.de/en/meyerwerft_ ... /n_n_9.jsp dus met gemak 38,5 knopen(71 km/h) kunnen halen,want het ding is 335 meter lang.(mocht er immers zoveel power in staan die dat kan behappen)
Het schip is immers 1,675 keer langer dan die van 200 meter.
Jou redenering is,des te langer het schip ,des te sneller kan het.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Noordvaarder
 

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

Berichtdoor henkvd » 18 Sep 2017, 15:26

Hoe langer des te sneller kan een schip, dat is een feit, echter heeft het zin, dat is de afweging die gemaakt wordt.
Zoals ik al eerder melde waarom zou je bv De Berge Stahl van ruim 300 meter op rompsnelheid zijn ijzererts laten vervoeren, ik stelde al eerder dit schip ( en vele met hem) zijn behoorlijk under powered aangezien het zin loos is om de rompsnelheid te kunnen halen, als je ook hakke puffend je het erts over de Oceaan kan vervoeren en het brandstof verbruik tot het minimum kan beperken, dat is nodig anders is dit niet haalbaar.
Schepen die evt bv 22 mijl lopen hebben hier een economische reden voor anders waren ze wel met veel minder pk's uitgevoerd.


Verder is de regel lengte loopt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten