Zwevend binnenlager rubber seal vervangen (watergesmeerd)

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Zwevend binnenlager rubber seal vervangen (watergesmeerd

Berichtdoor aadbloem » 17 Sep 2017, 20:52

varg schreef:Is het rubber deel tussen koker en seal niet wat kort? Ik kan me voorstellen dat de seal meer vrijheid heeft als er een wat langer stuk rubber is gemonteerd.
Arnold
Ik heb wel de indruk dat de jachtbouwer om onduidelijke reden niet het originele VETUS rubber heeft gebruikt maar de totale lenge lijkt mij in orde. Volgens VETUS catalogus is de totale lengte van het geheel X=15cm en W=11,4cm
In theorie kan natuurlijk de koker iets te ver doorlopen richting het bronzen binnenspul. Ik zal dat meenemen qua controle bij vervanging van de lipseal.
Afbeelding
Misschien is het gebruikte - niet originele rubber - te stug en heeft de achterliggende seal constructie te weinig "vrijheid" waardoor het wat wringt en eerder dan verwacht gaat lekken. Ga ik ook onderzoeken.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Zwevend binnenlager rubber seal vervangen (watergesmeerd

Berichtdoor varg » 17 Sep 2017, 21:18

Afbeelding
zo ziet het er bij mij uit. Maar ja, zoiets lijkt dus niet meer leverbaar. Ik heb ondertussen schoongemaakt onderin! groet Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Zwevend binnenlager rubber seal vervangen (watergesmeerd

Berichtdoor aadbloem » 17 Sep 2017, 21:31

vuuren1 schreef:Let op als je het stuwlager weer monteert dat je nieuwe imbusbouten neemt.
De oude zijn uitgerekt. Het zijn overigens geen standaard imbusboutjes maar van een specifieke staalsoort.

En bedoel je dan ALLE losgemaakte inbusbouten of alleen de inbusbouten van de klemconussen in het stuwlager zelf?
Volgens mij moet ik eerst alle inbusbouten van de tussenas losnemen waarna ik bij de bouten van het stuwlager kan om de schroefas los te nemen?
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Zwevend binnenlager rubber seal vervangen (watergesmeerd

Berichtdoor vuuren1 » 18 Sep 2017, 21:00

De imbussen van de klembus zijn rekboutjes.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Zwevend binnenlager rubber seal vervangen (watergesmeerd

Berichtdoor aadbloem » 10 Dec 2017, 12:57

vuuren1 schreef:Let op als je het stuwlager weer monteert dat je nieuwe imbusbouten neemt. De oude zijn uitgerekt. Het zijn overigens geen standaard inbusboutjes maar van een specifieke staalsoort.

Hans, een wat late reactie omdat dit projectje toch pas gepland is voor het voorjaar en ik inmiddels besloten heb om gewoon het VETUS onderdeel te vervangen:
Ik heb gezien jouw advies gebeld met Drinkwaard, de leverancier van de Python destijds, om de inbusboutjes te bestellen en zij vinden dat niet nodig, gewoon terugzetten zeggen ze daar. Is dat niet een beetje slordig advies? Ik heb ze daarbij nog gezegd dat ik mij afvraag of de bestaande inbusboutjes wellicht wat uitgerekt kunnen zijn...ik kon door de telefoon het gezicht van de man niet zien maar volgens mij keek hij verbaasd :o
Wat vind je daarvan?
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Zwevend binnenlager rubber seal vervangen (watergesmeerd

Berichtdoor aadbloem » 26 Apr 2018, 15:28

Het VETUS lipseal is vervangen. Ik heb maar besloten om niet om te bouwen naar ander merk of type.
Het uitbouwen is wel een enorme klus geweest. Uiteraard moet de Python los en daar doemde een horror scenario op. We kregen hem niet los :oops: .
De spanset is vermoedelijk ooit verkeerd gemonteerd waardoor 2 van de drie persgaten om de eerste klemconus uit te persen doorliepen in het schroefraad van de middelste ring. In plaats van met drie bouten uit te persen deed slechts één bout zijn werk, en daar trok de klemconus wat krom omdat de andere twee bouten de boel nog vaster trokken. Adviezen van Drinkwaard en Dintra, gewoon nog meer kracht........ boden geen soelaas. Na meting met een schuifmaat blijkt dat het goed werkende persgat 21,5mm diep was en uitkwam (stuik) op de middelste ring en de fout werkende persgaten 33mm diep uitkomende in het M8 schroefdraad van de volgende ring. Goede raad is duur maar dat wilde ik uiteraard niet: Schroefas doorslijpen en de beide delen weggooien om vervolgens een nieuwe Python en een nieuw as (40mm) te kopen. Monteurs van Drinkwaard hadden geen oplossing en Dintra (importeur) heeft geen service organisatie. Uiteindelijk een simpele oplossing uit eigen keuken, zeer goedkoop: We maakten twee rvs staafjes van 33 min 21,5=11,5mm met diameter 6mm en we duwden deze in de "foute" persgaten. De drie M8 bouten er weer in schroeven en de voorste klemconus was in enkele minuten eruitgeperst. :D De rest was een eitje, de staafjes eruit met de stofzuiger en vervolgens de achterste klemconus wegpersen en de middelste en de achterste eruit vissen. Om de VETUS lipseal te vervangen moest ook de schroefas naar achter want de Pyhton kan er niet naar voren af. Dat betekende ook het roer uitbouwen. Kortom een enorme klus om een VETUS lipseal te vervangen. Op zo'n moment krijg je echt spijt dat je een watergesmeerde schroefas hebt aangesmeerd gekregen. Over 1000-1500 bedrijfsuren ben ik weer aan de beurt. Wel gaat de Python klemset er dan makkelijk uit en is herbruikbaar.

Huidige oude Python klemset gaan we niet hergebruiken, er is een nieuwe gehaald bij Dintra voor €50. De oude klemset krijgen we niet goed gemodelleerd en we vermoeden dat daar een productiefout in zit of een verkeerde middenring qua corresponderende gaten. Tevens gevraagd of de M8 (oud) of M6 (nieuw) inbusboutjes steeds hergebruikt kunnen worden kregen we een positief antwoord. Eerder in dit topic is gesproken over "rekbouten" eenmalig gebruiken maar daar hebben Dintra en Drinkwaard nog nooit van gehoord. De M6 bouten van sterkteklasse 10.9 moeten vastgezet met 14Nm en dat is gewoon de standaard kracht van deze M6 boutjes. Er zal dus waarschijnlijk geen sprake zijn van rek. Na een week droog staan en meteen de antifouling gedaan maandag weer te water.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Zwevend binnenlager rubber seal vervangen (watergesmeerd

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Aug 2019, 16:51

varg schreef:Afbeelding
zo ziet het er bij mij uit. Maar ja, zoiets lijkt dus niet meer leverbaar. Ik heb ondertussen schoongemaakt onderin! groet Arnold

Bij mij ook ...

Vraag:
Waar zit dat vet wat ik onder die schroefdop moet bijvullen resp. aandraaien nu precies en waar dient dit voor?
Ik heb al zitten zoeken, maar kan niet echt een doorsnee tekening vinden waaruit dit duidelijk word.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Zwevend binnenlager rubber seal vervangen (watergesmeerd

Berichtdoor varg » 27 Aug 2019, 23:06

Het stauferpotje zit precies boven de vetpakking en dient alleen om de vetpakking van wat vet te voorzien. Op een wat onduidelijke doorsnede in het oude Amartech-boek staat iets getekend wat een lantaarnring zou kunnen zijn. Tenminste...ik herinner me vaag dat een koperen ring met sleuven om het vet door te laten zo werd genoemd. NB. ik heb geen opleiding die ook maar iets met dit onderwerp te maken heeft, dus excuses als ik iets verkeerd uitleg. iets verder richting schroefas zit een oliekeerring met een veer die zorgt voor afdichting tussen het vet-gedeelte en het watergesmeerd gedeelte. Overigens is het systeem gewoon leverbaar bij Blokland en kunnen ze ook alle vervangingsdelen gewoon leveren. Ze zijn ook zeer welwillend om vragen te beantwoorden.
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten