Popeye schreef:Je moet bij deze discussie denk ik geen zeeschepen en plezierjachten door elkaar halen. Ook zeeschepen hebben een rompsnelheid, maar die ligt door de grotere lengte veel hoger dan bij een plezierjacht, tenminste wanneer je geen multimiljardair bent. Met 40 km/uur de Rijn stroomopwaarts varen zie ik namelijk nog niet gebeuren met een waterverplaatser, maar door de "geringe" waterdiepte haal je dan ook niet je rompsnelheid denk ik.
Groet, Jack.
De vergelijking tussen zeeschepen en en motorjachten in deze valt op zich nog wel mee, het zijn ook verdringers hoewel de afmetingen natuurlijk behoorlijk verschillen.
De schepen waar ik aan refereer zijn uit de kluiten gewassen coasters van 5000 tot 8500 tDwt en varen onder optimale omstandigheden zo'n 11,5 / 12 knopen dus afgerond 21 / 22 kmh. op diep water zonder stroming met100 % motor belasting. In de praktijk komt dit maar zeer sporadisch voor ivm de kosten van brandstof en varen boven de rompsnelheid.
Zeeschepen zijn over het algemeen ook over-gemotoriseerd, hoewel men probeert dit enigszins te voorkomen.
Deze schepen varen dus maar Iets sneller dan een plezierjacht maar zeker geen 40 kmh.
De effecten van stroming op romp en schroef en daarmee op de motorbelasting hebben een vergelijkbaar resultaat.
@Amersfow
Dit zou berekend moeten worden, dan zouden alle gegevens mbt diepgang, stroming, snelheid enz. enz bekent moeten zijn, dit verandert echter per reis / dag / moment op de binnenwateren, vandaar dat "Stellamaris" het onderwerp aanhaalde en adviseerde om rekening te houden met tegen stroom in relatie tot geïnstalleerd motorvermogen.
Mijn constatering is al heel lang dat stroming wel degelijk invloed heeft op het benodigde vermogen, daarom haakte ik er op in.
De meeste plezierjachten zijn vaak al over-gemotoriseerd dus is het meestal niet zo relevant, maar wel een leuk onderwerp.
Groet,
Roelof