Acculader aanschaffen voor start- en lichtaccu

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Acculader aanschaffen voor start- en lichtaccu

Berichtdoor Binnetie » 15 Sep 2017, 10:50

Ik ben me aan het oriënteren op een acculader, deze heb ik op dit moment niet. Wanneer de boot het water uit gaat wil de lader aansluiten om als druppellader te gebruiken voor mijn 2 accus:
- Bosch C Maxx 140Ah startaccu
- Zenith AGM deep cycle 220Ah

In de toekomst wil ik zonnepanelen op de boot. Dit is even uitgesteld. Voor nu is het handig dat ik de accus kan laden zodra ik de walstroom aansluit. Straks in de stalling blijven de accus aan boord en wil ik ze druppelladen.
Nu zijn er veel soorten acculaders te koop, vooral voor als je 1 accu wilt laden. Het liefst sluit ik ze beide op 1 acculader aan die de accus onderhoud. Kan dit wel in verband met het verschil in Ah, of is het beter om 2 losse laders te kopen?
De startaccu is snel weer vol zodra ik een paar uur naar de stalling vaar, iemand gaf aan dat hiervoor een 'goedkope druppellader wel voldoende was', maar is dit echt zo?

In de toekomst zal de lader in de winter ook zijn werk moeten doen, als de boot een keer overwinterd in de haven. Dit is voor de temperatuur geloof ik wel van belang.

Welke laders zijn een aanrader? Ik zie veel C-Tek laders maar volgens deze 'test' zijn ze nie theel erg goed: http://accuweb.nl/upload/editor/files/T ... laders.pdf (de test is een beetje een 'wij van WC-eend verhaal', de fabrikant die de test uitvoerde scoort ook het beste'.
Binnetie
 

Re: Acculader aanschaffen voor start- en lichtaccu

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Sep 2017, 12:04

Merken als Mastervolt en Victron hebben laders met 2 uitgangen: 1 voor je start accu en 1 voor je service accu; elk met hun eigen karakteristiek. Dit zijn meestal 3=traps laders; druppelladers worden door velen als 'achterhaald' bestempeld.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Acculader aanschaffen voor start- en lichtaccu

Berichtdoor Klaver vier » 15 Sep 2017, 12:12

Binnetie Ik zou in 1 keer voor een goeie van het blauwe merk gaan,die kan je gewoon aangesloten laten staan en zodra je de walstroom aanzet doet hij probleemloos zijn werk.
Deze zou ik gebruiken voor de gebruikers accu.
De start accu mits goed ,moet je misschien 1 keer in de winter een beetje bijladen meestal niet eens nodig.
Twee accu's van ongelijk amp moet je volgens mij altijd appart laden.
Mijn mening is dat je de verkeerde volgorde doet ik zou eerst de zonnepanelen doen heb je ook geen lader meer nodig.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Acculader aanschaffen voor start- en lichtaccu

Berichtdoor Binnetie » 15 Sep 2017, 12:57

Voorkeur was ook een lader van het blauwe merk, ik heb ergens eentje gezien met 2 aparte laaduitgangen maar kan hem niet terug vinden.
Verkeerde volgorde snap ik, maar door wat tegenvallers is het even niet haalbaar om eerst de panelen te plaatsen. Ik wil eerst gaan schilderen (anders moeten de panelen er weer af). En het leek me niet verstandig om de hele winterperiode niks aan gesloten te hebben omdat een accu langzaam leegloopt. Daarnaast heb ik tijdens een weekje varen toch alles kunnen doen, zonder de accu's via walstroom op te laden. De walstroom 12V is gescheiden van elkaar (keuze geweest van de vorige eigenaar).
Ik heb geen idee hoe oud de Bosch start accu is, de Zenith lichtaccu is een maand of 3 oud nu.
Binnetie
 

Re: Acculader aanschaffen voor start- en lichtaccu

Berichtdoor Noordvaarder » 15 Sep 2017, 13:23

Binnetie,alles leuk en aardig,maar als het gaat sneeuwen,wekken je zonnepanelen ook niks op.
Zelfs als er al een wolk voor de zon staat,is de opbrengst al minder.
Ik zou dus ook eerst gaan voor een goede acculader, dan i.p.v. daarvan, nu zonnepanelen te gaan plaatsen.
Zonnepanelen moet je plaatsen,als het verwachte rendement toereikend is,om in de behoefte te voorzien.
Dat is niet richting de winter,als de zon laag staat.
Daar komt bij,dat ze op een boot horizontaal liggen,en dus minder rendement opleveren dan op een woning,waar de zonnepanelen meer zongericht liggen.
Een goede accu lader blijft dus onontbeerlijk.
Noordvaarder
 

Re: Acculader aanschaffen voor start- en lichtaccu

Berichtdoor aquanaut » 15 Sep 2017, 16:27

Dat blauwe merk heeft hiervoor laders in de IP 22 serie, met 3 uitgangen.
Dat je er hier maar 2 van aansluit maakt niet uit.
De beschikbare laadstroom wordt verdeelt over de aangesloten uitgangen.

De grootte van de lader wordt bepaalt door de grootte van je serviceaccu.
220Ah behoeft een lader tussen de 22A en 44A

De BlueSmart 12/30(3) zou een prima lader voor je zijn.


Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Acculader aanschaffen voor start- en lichtaccu

Berichtdoor Binnetie » 18 Sep 2017, 09:16

Dat is een mooie lader. Zo te zien in een Blue Power en Blue Smart variant leverbaar (met de laatste is het mogelijk om de de lader uit te lezen en te besturen met je smartphone).
Voor de draaddikte ben ik er nog niet helemaal uit. De lengte die ik nodig denk te zijn zal zo'n 4 meter per accu zijn. Dat is 8 meter (rood + zwart per kabel).
Deze site geeft aan dat je versimpeld het aantal ampere kunt delen door 3 en dat wordt de draaddikte. Dan zou deze 10mm2 worden, lijkt me een beetje eenvoudig gezegd.
Op de site staat ook een formule te lezen: http://vdln.nl/watersport/draaddikte.htm
Me die formule kom ik op 7mm2 afgerond dus 10mm2. (2x4x30x0,0175)/0,6V=4,2/0,6=7mm2

10mm2 lijkt me zo weinig per kabel.
Binnetie
 

Re: Acculader aanschaffen voor start- en lichtaccu

Berichtdoor Binnetie » 26 Sep 2017, 14:35

Iemand die weet welke kabeldikte ik nodig ben?
Binnetie
 

Re: Acculader aanschaffen voor start- en lichtaccu

Berichtdoor aquanaut » 26 Sep 2017, 15:00

10mm² is voldoende

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Acculader aanschaffen voor start- en lichtaccu

Berichtdoor quichot » 27 Sep 2017, 09:15

Noordvaarder schreef:Binnetie,alles leuk en aardig,maar als het gaat sneeuwen,wekken je zonnepanelen ook niks op.
Zelfs als er al een wolk voor de zon staat,is de opbrengst al minder. <...> Een goede accu lader blijft dus onontbeerlijk.


Sneeuw moet je natuurlijk even wegvegen als je bij je boot komt kijken. Want dat moet je 's winters af en toe toch om te zien of alles in orde is.
Uiteraard leveren panelen in de donkere dagen voor kerst beduidend minder op, maar daar staat tegenover dat er op de meeste jachten buiten het seizoen ook vrijwel geen stroom meer wordt afgenomen. Dus de opbrengst blijft in de meeste gevallen voldoende om de accu's geladen te houden, en daar gaat het TS om.

Ik heb mijn acculader sinds ik panelen heb nooit meer gebruikt. Dus onontbeerlijk gaat wat ver, maar het blijft verstandig om erbij te hebben. Ik bied mijn acculader voorlopig nog niet aan! 8-)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten