Carterventilatie OM636

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Carterventilatie OM636

Berichtdoor eldee » 04 Sep 2017, 17:47

Hallo!

Mijn OM636 heeft een open carterventilatie. Het is gewoon een krom pijpje vanaf een olieafscheider die naar beneden wijst. Er zit geen slang aan richting de inlaat.
Het lijkt me niet wenselijk om die dampen in de motorruimte te laten komen. Kan ik gewoon een slang naar de inlaat maken of slaat de boel dan op hol?

Heeft iemand hier ervaring mee of advies over?

Dank jullie wel!
eldee
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 14 Aug 2017, 15:46
ligplaats: kerkdriel
info:

Re: Carterventilatie OM636

Berichtdoor broekerhaven » 04 Sep 2017, 18:26

Dat kan.
kan me haast niet voorstellen dat het ook niet zo gezeten heeft.

op hol slaat het pas als er echt olie mee komt.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Carterventilatie OM636

Berichtdoor Meijer1980 » 05 Sep 2017, 17:25

bij mijn vorige bootje met 636 zat er idd een metalen "luchttunnel" op de inlaat waar 20cm ervoor een stalen pijpje binnenkwam vd carterontluchting...ging goed
life is a sh*t sandwich, and we all have to take a bite... 8-)
Gebruikers-avatar
Meijer1980
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 23:51
Woonplaats: Rilland
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Carterventilatie OM636

Berichtdoor pascall » 06 Sep 2017, 21:30

Dat wil je niet in de luchtinlaat hebben, beter is afvoeren naar buiten met een scheiding vaatje er tussen.
Dat is een gezondere oplossing voor je motor.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Carterventilatie OM636

Berichtdoor Roelof » 06 Sep 2017, 23:00

Waarom niet?
Het is heel normaal om de carter ontluchting op de luchtinlaat aan te sluiten.
Zit op bijna alle motoren zo.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Carterventilatie OM636

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Sep 2017, 23:43

Ik had in 2007 een Renault Truck,en aan de motor zat een centrifigaalfilter,waarin de olie werd opgevangen,en de dampen gingen naar de luchterfilter.
Om milieu redenen mochten deze carterdampen niet direct meer in de openlucht geloosd worden.
Vandaar dat de leiding die naar de luchtfilter liep.
Was een 11 liter motorblok van Volvo Powertrain Europe.
Noordvaarder
 

Re: Carterventilatie OM636

Berichtdoor pascall » 07 Sep 2017, 19:50

Roelof schreef:Waarom niet?
Het is heel normaal om de carter ontluchting op de luchtinlaat aan te sluiten.
Zit op bijna alle motoren zo.

Groet,
Roelof


Dat is zo uitgevoerd om aan de emissie eisen te voldoen maar voor je motor is het echter minder gezond.
Naar buiten brengen met een aftap vaatje, je wild niet weten wat een smurrie er uit komt na een dag flink te hebben door gedraaid!
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Carterventilatie OM636

Berichtdoor Roelof » 07 Sep 2017, 22:40

Je hebt in zekere zin gelijk maar dan gaat het om common rail motoren, niet om een ouderwetse OM 636.
Ivm een correcte uitlaatgassen meting welke in direct verband staat met de hoeveelheid en timing van de ingespoten brandstof zijn common rail motoren gevoelig voor meegevoerde (lees verbrande) oliedampen.
Deze motoren hebben een olie afscheider tussen de carter ventilatie en de aansluiting op de luchtinlaat.

Het gaat er dan dus om dat de uitlaatgassen meting niet beïnvloed wordt en daarmee onderanderen de opgegeven emissie norm wordt gehandhaafd, niet om te voorkomen dat rommel uit het carter in de motor komt.

Heb afscheiders zoals je aangeeft wel eens gezien op reguliere injectiemotoren.
De bagger in die potjes wordt voornamelijk veroorzaakt door condensvorming tijdens het afkoelen van de motor, later weer opstarten waardoor de oliedampen mengen met het condens, condens verdampt weer als de motor een poos draait enz. enz. enz.
Tegen de tijd dat zo'n "filter potje" eens wordt schoongemaakt (want dat doe je niet iedere dag) zit het vol met geconcentreerde bezink delen.
Dit is idd meestal een puinhoop maar zou niet als zodanig in de motor zijn gekomen als de dampen direct weer in de motor zouden zijn teruggevoerd.

De grotere (voortstuwings-)motoren met een droog carter hebben een ontluchting op de motor én de circulatie tank, rechtstreeks naar de buitenlucht zonder filters, olie afscheiders oid.
Dit geldt ook voor voortstuwingsmotoren die aan de hoogste emissie eisen voldoen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Carterventilatie OM636

Berichtdoor vuuren1 » 08 Sep 2017, 01:45

eldee schreef:Hallo!

Mijn OM636 heeft een open carterventilatie. Het is gewoon een krom pijpje vanaf een olieafscheider die naar beneden wijst. Er zit geen slang aan richting de inlaat.
Het lijkt me niet wenselijk om die dampen in de motorruimte te laten komen. Kan ik gewoon een slang naar de inlaat maken of slaat de boel dan op hol?

Heeft iemand hier ervaring mee of advies over?

Dank jullie wel!


Een open ontluchting van het carter is niet wenselijk ivm walm en stank (met name bij een oudere motor).
Je kunt er een slang aan zetten (die op afschot loopt en dus geen olie in de slang kan verzamelen!), die in de buurt van de inlaat uit laten komen en zodanig dat er geen echte onderdruk in de slang kan ontstaan.
Dus juist afstemmen zodat de dampen weg worden gezogen en niet meer dan dat.

In dat geval gaat er niks op hol omdat je zorgt dat de motorinlaat geen olie aan kan zuigen (dat gebeurt overigens niet zo snel, behalve als de motor veel slijtage heeft en dus een bijzonder hoge carterdruk heeft).

In geval van een serieus versleten motor is er mogelijk zoveel carterdruk dat er ook uit een open ventilatie olie uit komt.
Tot wel een kwart liter per draaiuur; dat is zo erg dat de olie de damp in de weg zit en er geen beginnen meer is aan afzuigen van alleen dampen..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Carterventilatie OM636

Berichtdoor pascall » 12 Sep 2017, 17:46

Nog even een reactie van deze zijde, hoe kom ik aan deze wijsheid.

Een zeer goede vriend van mij is technisch directeur van een gerenommeerd bedrijf, daar krijg ik dan ook met regelmaat advies van wat te doen of niet te doen bij het inbouwen van een scheepsmotoren en dergelijke.
Dit bedrijf heeft zelf 73 schepen varen, bouwen op eigen werf 3 nieuwe schepen per jaar voor de eigen vloot.
Daarbuiten vervangt dit bedrijf vrijwel continu motoren, oud voor nieuw, voor derden.
Al bij al, kennis is alom aanwezig in dit bedrijf.
Zo luiden dan ook het advies bij het inbouwen van onze splinter nieuwe scheepsmotor, carter damp naar buiten, uitlaattemperatuur meten en de tegendruk van de uitlaat zo laag mogelijk houden.
Als wij stevig doordraaien komt er behoorlijk wat smurrie uit de carter uitlaat, Nieuwe motor!
Watergekoelde uitlaat voor de injecteer gedeelte in de uitlaat een T stuk tussen geplaatst en met schuifkranen de water hoeveelheid knijpen zodat er voldoende water door de uitlaat gaat om te koelen (heb je niet zoveel voor nodig).
Het overtollige water word op het laatste stukje van de uitlaat geïnjecteerd.
Zo krijg je de minste tegendruk in een natte uitlaat, een droge uitlaat is echter de beste optie!
Uitlaattemperatuur 360 graden en dan weetje dat de opstelling ideaal is.
Tegen druk meten in de uitlaat met een waterkolom meter.
Misschien toch nog eens goed over nadenken. :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten