Restauratie houten Autoboot van rond 1920

Restauratie houten Autoboot van rond 1920

Berichtdoor Hi3lk3 » 09 Sep 2017, 14:34

Goedenavond,

We hebben een oude autoboot hier staan, die we misschien willen opknappen en hier een paar vragen over hebben.
De boot is al dik 23 jaar in ons bezit. Gekocht als varend wrak, mijn vader heeft er 3 jaar over gedaan in de vrije uurtjes om hem te restaureren.
2 jaar plezier ervan gehad en daarna wegens ziekte niet meer gevaren. De boot is toen in de schuur beland en sinds een paar maanden staat ie buiten onder een afdak.

Bij het verplaatsen van de boot zijn we tot de conclusie gekomen dat de kielbalk zacht is en een paar zijlatten. Er is om het hout 20 jaar geleden karton en zink? omheen geslagen met klinknagels zoals ze dit vroeger deden . (van horen en zeggen)

Nu is de vraag, kan deze in de polyester/epoxy zodat ie blijft drijven? of heeft iemand een oplossing zonder dat er weer jaren werk in gaat zitten om de boot op te knappen voor nog een paar jaar vaarplezier?

Hierbij wat foto´s

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt voor de reactie!

Groet Hielke
Hi3lk3
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 Sep 2017, 20:21
ligplaats: Akkrum
info:

Re: Restauratie houten Autoboot van rond 1920

Berichtdoor Hi3lk3 » 09 Sep 2017, 14:41

O ja, we weten niet veel over deze boot, dus alle info is welkom!
Hi3lk3
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 Sep 2017, 20:21
ligplaats: Akkrum
info:

Re: Restauratie houten Autoboot van rond 1920

Berichtdoor broekerhaven » 09 Sep 2017, 15:25

Als je gaat opknappen doe het dan gewoon gelijk goed.
kost iets meer tijd en geld maar dat haal je er weer uit bij de verkoop over een paar jaar.
als je dat er niet voor over heb , verkoop hem dan aan iemand die dat wel wil en ga niet lopen rommelen met van alles om het nog een paar jaar uit te zingen en dan de boot moeten laten afzinken/slopen.
Een boot kost nou eenmaal tijd en geld.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Restauratie houten Autoboot van rond 1920

Berichtdoor broekie » 09 Sep 2017, 17:16

Je zou eerst eens moeten informeren bij echte deskundigen of deze Runa boot het restaureren op de juiste wijze waard is.
Zo ja, moet je dit ook kunnen. Het is een vaktechnische klus en niet goedkoop als je het zelf doet.
Onbetaalbaar als je het laat doen. Hij moet het waard zijn.

Is de boot niet echt zo bijzonder, kun je hem oplappen.
Niet met blik en spijkers, maar met bv epoxy en matten om hem onder water dicht en sterk te krijgen.
Alles is behoorlijk wat werk denk ik, een potje met iets erop smeren en klaar bestaat niet.

Zie ik de motor ernaast staan? is dat nog in orde, anders komt er het nodige werk en geld bij.

Kan denk ik wel weer een leuk nostalgisch scheepje worden.
Je moet een goede ruimte en de middelen hebben om zo'n klus te doen.
Kennis kun je opdoen. Handigheid moet je zelf hebben.
Succes en wijsheid.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Restauratie houten Autoboot van rond 1920

Berichtdoor Marie Christina » 09 Sep 2017, 18:25

Oh, alsjeblieft.
Luister naar het advies van Broekerhaven.
Dit bootje verdient het om met liefde en oog voor het origineel opgeknapt te worden.
Gerestaureerd.
Of geld en tijd er voor uit trekken, óf er van af zien en in deze staat verkopen aan een liefhebber.
Deze boot is te mooi voor een plastic jas.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Restauratie houten Autoboot van rond 1920

Berichtdoor Roelof » 09 Sep 2017, 20:32

Ik sluit mij onmiddellijk bij bovenstaande schrijvers aan.
Zonde om deze boot houtje / touwtje in de vaart te brengen.
Beter weggeven aan een liefhebber met de kennis en de wil om de boot correct te restaureren dan met een lijkwade een paar jaar rond te varen en daarna afvoeren naar de sloop.
Je vader heeft er destijds niet voor niks zoveel tijd en moeite ingestoken.

Veel wijsheid en suc6 toegewenst,

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten