toerental sensor indenor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

toerental sensor indenor

Berichtdoor paure nesci » 07 Dec 2013, 16:37

Berichtdoor paure nesci » di 21 mei 2013, 15:52

Hey beste forumlezers,
in mijn jachtje ligt een DNT indenor nan n pktje of 50, mijn toerenteller geeft niets aan ( ja, bij draaiende motor ook niet...) de bedrading lijkt allemaal intact met orginele connector aan orgineel dashboard.
hoe kan ik controleren of de teller, of dat de sensor defect is ? welk signaal moet er van de sensor komen ?
graag reactie heren en dames deskundigen !
m vr gr Do (paure nesci)
Believe me , my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats......
paure nesci
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 13:57
ligplaats:
info:

Re: toerental sensor indenor

Berichtdoor henkvd » 07 Dec 2013, 16:38

Bericht door henkvd » wo 22 mei 2013, 22:29

Als het origineel is zal het een hallsensor zijn deze geeft pulsjes af door het detecteren van de onderliggende vertanding.
Op een van de 2 draden van de gever moet bij ingeschakeld contact 12 Volt staan tegen over massa.
Op de andere draad staat 12 Volt of 0 Volt afhankelijk over er een tand gezien wordt door de sensor.

De tanden zitten nogal dicht bij elkaar met het verdraaien van de motor is het op deze manier lastig om te meten met alleen een multimeter, of je moet de sensor demonteren en activeren door het bij metaal te houden om te zien of de andere draad van 12 naar 0 Volt gaat, en andersom.
De sensor moet je dan ook nog verbinden of tegen het motorblok houden om ook massa te maken.

Op de teller moet je dit ook meten, tevens heb je dan nog 12 Volt en massa nodig op de teller.

De toerenteller is niet te testen zonder hulpmiddelen voor een leek.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: toerental sensor indenor

Berichtdoor paure nesci » 07 Dec 2013, 16:38

Bericht door paure nesci » do 23 mei 2013, 08:23

Thanks, dit is nuttige informatie ! hier ga ik mee aan de gang.
gr Do
Believe me , my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats......
paure nesci
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 13:57
ligplaats:
info:

Re: toerental sensor indenor

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 16:39

Bericht door eagle » vr 24 mei 2013, 19:41

DTN indenor Toerenteller

Teller: VDO , geschikt voor: W signaal uit dynamo, of inductieve gever.

Aansluitingen achterop (van L naar R): G,W, +12, -.

Bij DTN wordt de inductieve gever (VDO 84/2/3) gebruikt. Deze zit geschroefd in de onderzijde van het distributie-deksel (onder de impellerpomp) en ziet de tanden van het tandwiel voor de inspuitpomp. De gever bestaat uit een kern van permanent magnetisch materiaal dat net uit de gever steekt, met daar omheen een spoel. Als er een (metalen) tand voorbij de kern komt, verandert de flux in de kern, en dus wordt er een (wissel)spanning in de spoel opgewekt. De teller meet niet de spanning, maar de frequentie (=toerental..)
De gever is potentiaalvrij; De beide spoel-einden hebben elk een aansluiting, en zijn niet met massa verbonden. Weerstandwaarde: ca 1250 Ohm.
De gever wordt aangesloten op G en W van de teller (polariteit maakt niet uit).

Testen: Geverweerstand meten. De aansluitingen mogen niet aan massa liggen.

Primitieve, maar bruikbare test: mbv een vijl.... Demonteer de gever. Sluit hem aan op de teller. Geef 12v aan de teller. Maak een "vijlbeweging" zonder druk langs de voorkant van de gever; De vijltanden zorgen voor genoeg signaal voor wijzer-uitslag.

Als er geen teller is: Meet direct aan de gever-aansluitingen. Kies op de meter een mV bereik (AC als die er is, indien niet, dan DC mV: De vijltand-vorm geeft een a-symmetrische sinus, dus met een DC component...). "vijl" weer; Dit moet tientallen mV opleveren....

Voor testen van de teller: mbv een goede gever, of mbv een functiegenerator.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: toerental sensor indenor

Berichtdoor Leovanderwal » 04 Sep 2017, 20:57

Beste Eagle,
Vorige week mijn gerepareerde VDO toerenteller opgehaald. morgen wil ik die aansluiten op Volvo MD11C, De reparateur zegt dat het verkeerd aansluiten van de twee (grijze) draden (G en W) op de Sensor de meter naar de gallemiezen helpt. In uw stukje schrijft u dat polariteit er niet toe doet. Eerder heb ik meegemaakt dat het verkeerd om aansluiten inderdaad de meter sloopte. ik ben nu heel onzeker wat te doen. Graag advies.

met vriendelijke Groet, Leo
Leovanderwal
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 Sep 2017, 19:55
ligplaats: rotterdam
info:

Re: toerental sensor indenor

Berichtdoor broekerhaven » 04 Sep 2017, 21:25

Aan de reparateur vragen welke draden waar op moeten, dan thuis doormeten en aansluiten.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: toerental sensor indenor

Berichtdoor eagle » 04 Sep 2017, 22:31

Het maakt niet uit welke grijze draad op welke aansluiting van de gever komt.

Als de bedrading van de motor nog origineel is, zit er aan het eind van elke grijze draad een rood hulsje met opschrift: Rev Count.
Als Volvo Penta had gewild dat de aansluiting gepoold was, dan had men geen twee gelijk grijze draden gebruikt met gelijke beschrifting...


Lees mijn posting nog eens, dan weet je waarom, of beter; Laat het lezen door de Reparateur...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: toerental sensor indenor

Berichtdoor Leovanderwal » 05 Sep 2017, 00:00

Eagle, Dankjewel. Vandaag ook mijn vraag nog even bij de Volvodealer (Terlouw in Rotterdam) voorgelegd. Daar kon ook met het door mij meegenomen bedradingsschema van de MD11C geen uitsluitsel worden gegeven. Omdat ook op de sensor zelf en in het schema geen vermelding van W en G wordt gegeven vaar ik blind op[ jouw advies. Nogmaals bedankt
Leovanderwal
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 Sep 2017, 19:55
ligplaats: rotterdam
info:

Re: toerental sensor indenor

Berichtdoor Leovanderwal » 06 Sep 2017, 19:55

Eagle,

Gisteren volgens jouw advies toerenteller weer aangesloten en alles werkt weer prima. Bedankt, Leo
Leovanderwal
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 Sep 2017, 19:55
ligplaats: rotterdam
info:

Re: toerental sensor indenor

Berichtdoor eagle » 06 Sep 2017, 21:29

:D
Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten