Project renovatie Shetland 535 '68

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Project renovatie Shetland 535 '68

Berichtdoor Filly » 21 Aug 2017, 03:09

In navolging van mijn peiling, project of schroot, heb ik besloten om er toch aan te beginnen. Veel opzoekwerk is er aan vooraf gegaan, maar de doorslag was een handigaard die een Shetland 535 reeds volledig renoveerde. Na zijn bezoek ter plaatse "Nou, wat is het probleem?" wat het resumé was van zijn expertise, en toen hakte ik de knoop door.

Voor wie wil aanpikken: viewtopic.php?f=18&t=3420

Zo heb ik hem gevonden :shock:

Afbeelding

Afbeelding


Mezelf voorgenomen de boot vaarbaar te maken en binnen m'n budget van 1000€ te blijven, motorrevisie incl. Voorlopige setup dus met Yamaha 9.9pk, huidige main spiegel is stevig genoeg. Komt er een grotere motor binnen enkele jaren, verbouw ik de achterkant volledig incl nieuwe spiegel.

Begonnen met de volledige boot af te spuiten, binnen en buitenkant. Al het rotte hout weg en zoveel mogelijk afpellende verf verwijderen.


In de vloer de gaten groter gemaakt voor volledig te laten uitdrogen. Hierna ga ik de spanten doorboren en voorzien van een goot, zodat het water naar de achterkant loopt ipv in elk compartiment te (kunnen) blijven staan. Daar voorzie ik een bilgepomp in het achterste compartiment.

Afbeelding

De opengewerkte vloer wordt daarna gebruikt als draagvlak voor de nieuwe vloer, die met bouten bevestigd zal worden, zodat deze indien nodig later kan open gemaakt worden. Afkitten of werken met dichtingsrubbers, dat bekijk ik nog.

Op de originele spiegel is een rack geplaatst om de buitenboordmotor op te monteren. Het hout hiervan was weggerot, alles verwijdert en een nieuwe spiegel is in de maak 2x18mm Multiplex WBP 24u verlijmd met voldoende druk.

Afbeelding

Ik heb de boot meer open gewerkt om een beter zicht te krijgen op de structuur en materialen. De achterkant ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Om de sterkte van de atypische motorbevestiging te testen heb ik een mechanische stresstest uitgevoerd: 75cm profiel er op gevezen en met mijn 75kg er aan gaan bengelen.

Afbeelding

Spiegel geeft geen krimp. Uitgerekend moet dit overeenkomen met 100kg thv het einde van 1 beugel. In dit opzicht kan ik bij deze montage ook zwaardere motoren later monteren zonder schrik te moeten hebben. De setback is een houten structuur met vele lagen poly bekleed, wat helpt met de sterkte.

Het lege ruimte boven de grote spiegel en balk ga ik opvullen met triplex en lamineren, daarna egaal schuren en coaten.

Dit is de structuur van de spiegel getekend. Ik zal een nieuwe spiegel maken die op de beide beugels gemonteerd wordt én ingelamineerd wordt met de achterkant.

Afbeelding

Oude beugel is verwijderd (waarom die er was = ?)

Afbeelding

Gaten worden eveneens dichtgemaakt.

Verder alle banken voorzien van nieuwe beplating bovenaan, en scharnieren voor gemakkelijk in de ruimtes zaken op te bergen.
Filly
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 13 Jul 2017, 00:07
ligplaats: Gent
info:

Re: Project renovatie Shetland 535 '68

Berichtdoor Gruttepier » 21 Aug 2017, 06:24

Enige punt die ik met klem wil benoemen is het boren van gaten in de spanten. Deze zijn van hout en dik ingelamineerd, met een reden.
Gaten erin boren om het water erdoorheen te laten is onverstandig en zal de toekomstige doodsteek zijn.
Gruttepier
 

Re: Project renovatie Shetland 535 '68

Berichtdoor Noordvaarder » 21 Aug 2017, 18:46

Daar heeft Gruttepier volkomen gelijk in.
Je schrijft het volgende namelijk:
Hierna ga ik de spanten doorboren en voorzien van een goot, zodat het water naar de achterkant loopt ipv in elk compartiment te (kunnen) blijven staan.

Dat kan wel,maar dan moet je de doorboorde gaten vor zien van een buisje,en deze inlamineren,want water dat door een geboorde houten gat loopt,daar gaat het hout onvermijdelijk verrotten.
Hout zuigt water op,het is net als een spons,vooral houtplaatwerk zuigt.
Maar in principe "zuigt" elk soort hout.
De ene wat meer dan de andere.
Maar omdat het nat,dan weer droog,en dan weer nat,en ga zo maar door,verrot het waar je bij bent.
Kijk maar naar beschoeingen.
Daar waar de plank goed onder water zit,daar blijft deze heel lang goed.
Vele beschoeingen zijn van azobe hout.
Maar daar waar de plank op de waterlevel zit,daar verrot deze.
Ook Azobe verrot op die plek.
Je moet dus je hout afschermen van water,ook als dat er door moet.
En plekken waar bouten zitten,moet je goed lamineren,want ook als daar vocht bij komt,gaat dat ook rotten.
Verder een mooi project.
Maar wil je er lang plezier van hebben,maak het dan in 1 keer goed.
Succes.
Noordvaarder
 

Re: Project renovatie Shetland 535 '68

Berichtdoor jkos » 22 Aug 2017, 08:03

Misschien is de tip al wel gegeven, maar dan nog maar een keer.
Werk met epoxy i.p.v polyester, de hechting is gewoon beter.
Verder veel succes, ik blijf het volgen.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Project renovatie Shetland 535 '68

Berichtdoor Filly » 27 Aug 2017, 00:07

Noordvaarder schreef:Dat kan wel,maar dan moet je de doorboorde gaten vor zien van een buisje,en deze inlamineren,want water dat door een geboorde houten gat loopt,daar gaat het hout onvermijdelijk verrotten.


Indien er gaten geboord worden, plaats ik natuurlijk op correcte wijze buizen die het water doorlaten, dus niet enkel boren en weg he :)

Gruttepier schreef:Enige punt die ik met klem wil benoemen is het boren van gaten in de spanten. Deze zijn van hout en dik ingelamineerd, met een reden.
Gaten erin boren om het water erdoorheen te laten is onverstandig en zal de toekomstige doodsteek zijn.


Bedoel je dat het doorboren van het hout + glasvezel structureel de boel zou verzwakken?
Of wat Noordvaarder me op wees?

jkos schreef:Misschien is de tip al wel gegeven, maar dan nog maar een keer.
Werk met epoxy i.p.v polyester, de hechting is gewoon beter.
Verder veel succes, ik blijf het volgen.


Hier heb ik al veel tegenstrijdigheden gelezen. Overlaatst ben ik langs gegaan bij een volledig gerestaureerde 535, en die mens zweert bij gewoon poly. Bij gebruik van de juiste kwaliteitsproducten en juiste werkwijzen, hecht dit erg goed, verzekerde hij me. Wat is jouw persoonlijk ervaring?
Filly
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 13 Jul 2017, 00:07
ligplaats: Gent
info:

Re: Project renovatie Shetland 535 '68

Berichtdoor Gruttepier » 28 Aug 2017, 06:27

Als je gaat boren in de spanten lijkt het me sowieso erg verstandig om deze gaten op zodanige wijze dicht te lamineren.

Maar het is gewoon onverstandig, je zit idd te boren in de stijfheid van je boot en ook nog een keer op de belangrijkste punten. Buiten dit om, als het inlamineren niet goed gaat wat je niet kan controleren, dan gaan je spanten rotten. En waarom dat risico willen lopen, alleen maar voor een beetje water op plaatsen waar het totaal geen kwaad kan.
Als je goed renoveert en de ramen etc zijn waterdicht zal je ook geen water daar krijgen, in de bilge een goede pomp instaleren om evt buitenwater snel eruit te pompen.
Gruttepier
 

Re: Project renovatie Shetland 535 '68

Berichtdoor jkos » 28 Aug 2017, 08:47

Over het verschil tussen epoxy en polyester zijn al heel veel discussies geweest.
Mijn persoonlijke ervaring is de volgende: met polyester ging het MEESTAL goed, met epoxy ging het ALTIJD goed.
Voor het project waar je nu aan gaat beginnen, en waarbij je de spiegel (deels) gaat vervangen moet je gewoon voor zekerheid gaan.
Epoxy hecht heel goed op polyester, zorg dat je ondergrond goed droog, stof en vetvrij is, en lees je eerst eens in op diverse fora.
Werk secuur en koop een klein digitaal weegschaaltje om de porties af te wegen, verder is epoxy prima materiaal om hout te verlijmen.
Let wel, als je eenmaal begint met epoxy kun je daarna niet meer terug naar polyester.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Project renovatie Shetland 535 '68

Berichtdoor henkvd » 28 Aug 2017, 12:41

Zelfde ervaring als JKOS nieuw polyester op oud polyester gaat meestal goed, G4 pu hechtprimer zorgt voor een betere hechting, epoxy gaat altijd goed. Voor beide geldt, goed opschuren tot het laminaat, lamellen schijf is handig daarvoor.

Polyester en hout hecht niet, epoxy daar in tegen hecht daar prima op, de houten delen kan je prima inpakken met alleen epoxy en tevens het verlijmen van hout op hout en oud polyester werkt perfect, epoxy mag dan iets duurder zijn, heeft wel veel meer mogelijkheden.

Een nadeel van epoxy is je kan er bij aanraking allergisch voor zijn, goede beschermingsmiddelen dragen is en pre,
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Project renovatie Shetland 535 '68

Berichtdoor Filly » 03 Sep 2017, 15:49

Kan je het verschil zien tussen epoxy en poly?
Bij het meer openwerken van de binnenkant vraag ik me af of de vorige eigenaar misschien epoxy gebruikt heeft, ja, dan heb ik gewoon geen keuze.
Filly
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 13 Jul 2017, 00:07
ligplaats: Gent
info:

Re: Project renovatie Shetland 535 '68

Berichtdoor henkvd » 03 Sep 2017, 16:19

Je kan het wel merken met schuren, epoxy is veel harder, polyester schuurt een stuk makkelijker weg en je ruikt het verschil dan ook, bij polyester heb je snel wit schuurstof, dat zoetig ruikt.
Verder bij epoxy gebruik je glasweefsel ( ik weet het er bestaat ook speciale glasmat voor epoxy ), de struktuur, mits niet te licht weefsel is gebruikt ook wel terug te zien na schuren.
Verder waar hout zit zal polyester niet gehecht zijn aan het hout, epoxy hecht daar erg goed op.

gewone glasmat kan je bij epoxy niet gebruiken ivm het bindmiddel die de glasdelen bij elkaar houdt

verschil glasmat en weefsel

glasmat
Afbeelding

glasweefsel
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten