Welke Omvormer voor 220v koelkast

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor R.C.Grootveld » 31 Aug 2017, 16:53

Roelof schreef:Omdat ik weinig van elektra begrijp (het was m'n slechtste examen vak op de zeevaartschool) wil ik deze systemen zo simpel mogelijk en recht toe, recht aan houden.
Dan kan ik zelf begrijpen als er onverhoopt een storing zou komen.
In deze geldt voor mij: onbekend maakt onbemind .... :?

Op zich geen slecht uitgangspunt, alleen die eenvoud kun je op verschillende manieren uitleggen ....
1: Eenvoudige componenten, maar een relatief 'complex' netwerk
2: Een high-tech 'black box', maar een relatief 'eenvoudig' netwerk
Ik heb voor het laatste gekozen en heb er tot de dag van vandaag geen spijt van
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Roelof » 31 Aug 2017, 17:38

Idd, eenzelfde systeem kan op div verschillende manieren worden aangelegd.
Gelukkig krijg ik advies van een installateur. We hebben besproken wat mijn bedoeling is, hij heeft div zaken op een rijtje gezet en beke(re)kend.
De simpele dingen zoals kabels monteren naar de lichtpunten, verbruikers enz. doe ikzelf tijdens de isolatie en betimmering wzh aan de hand van zijn info.

Ik teken op een eenvoudige platte grond gewoon in "Paint" wat ik wil, bv de verlichtings punten, plaatsen van de schakelaars, koelkast, enz. en ik geeft de info mbt capaciteit ed van de apparatuur. Aan de hand hiervan maakt hij (voor mij) begrijpelijke bedrading schema's die ik kan aanleggen.
Tegen de tijd dat het (voor mij) te lastig wordt komt hij eea aansluiten.

Een led lampje oid aansluiten lukt mij natuurlijk wel maar om alles logisch en correct aan te leggen en in te bouwen is een vak apart en ik wil voorkomen dat de elektra uiteindelijk een grote bos onbegrijpelijke draden wordt.
Omdat ik er op deze manier bij betrokken ben blijft het begrijpelijk en heb ik nadien alles op papier.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor quichot » 01 Sep 2017, 10:28

Roelof, om het simpel en overzichtelijk te houden spreekt ook mij erg aan. Sterker nog, dat was mijn uitgangspunt.

Maar 230v via een omvormer zie ik niet als een extra circuit naast het bestaande 12v-circuit. Want per slot is de omvormer gewoon één van je 12v-gebruikers, in die zin weinig anders dan bijvoorbeeld je hydrofoor. Die houdt je water op druk, de combi houdt je voedsel koel.

Na alle opties grondig te hebben onderzocht bleven er voor mij drie redenen over om voor deze combi te kiezen:
1. Huishoudkastjes met flinke inhoud + vriesvakje kosten een fractie van vergelijkbare 12/24v-kastjes. Dat prijsverschil is dermate groot dat je zelfs na aanschaf van een kwalitatief zeer goede sinusomvormer nog geld overhoudt.
2. Bij de energiezuinigheid van een ***230v-kastje komt geen enkel 12/24v-kastje in de buurt. En omdat ik niet voor de goedkoopste omvormer ging blijft ook de combi daar nog ruim onder.
3. Als er dan toch permanent 230v aan boord is, kun je ook allerlei andere handige 230v-gebruikers gebruiken, mits die niet te zwaar zijn. Dat voordeel ervoer ik pas echt toen ik het eenmaal had.

Ik heb bewust gekozen voor de niet al te zware 800/1600W-omvormer. Dat was voldoende omdat mijn verhittingstoestellen op gas werken. Daardoor kan ik met een relatief bescheiden servicebank toe. Na einde levensduur hoef ik dus maar twee accu's te vervangen ipv drie. Dat scheelt uiteraard ook weer geld. Verder ligt rond die 800w het kantelpunt waarboven omvormers ineens een stuk duurder worden.

Een heel prettige bijkomstigheid is dat de totale energievraag nu binnen de capaciteit van mijn zonnepanelen blijft.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Roelof » 01 Sep 2017, 23:13

Mijn verstand zegt dat je gelijk hebt maar voor mijn gevoel is een omvormer toch een extra schakel in het systeem die dus ook een storing kan geven.
En omdat ik totaal geen affiniteit met elektra heb heb ik gekozen voor een 12 V koelkast, alleen de zaken waar ik niet om geef en waar ik ook zonder kan (inclusief de boiler) mogen wat mij betreft via een omvormer op 220 V.

Ik ben trouwens wel van mening dat de 12 V koelkasten van tegenwoordig een inhaalslag mbt energie zuinigheid hebben gemaakt. Misschien niet helemaal zoals de huis, tuin en keuken koelkasten maar ze zijn zeker niet meer vergelijkbaar met de oude bekende Elektrolux koelkasten uit de 20 eeuw.
Ook hangt het energie verbruik van de manier van installatie af, als de warmte niet goed weg kan zal de beste koelkast het slecht doen en het energie verbruik drastisch omhoog gaan.
Ik monteer een computer fan die gelijk met de koelkast schakelt om de warme lucht van de condensor rechtstreeks naar buiten af te voeren.

Koken doen wij ook op gas, ik heb diesel overwogen maar dat is volgens mij vergelijkbaar met keramisch koken, dat hebben we 1 keer gehad in een tijdelijk appartement en we konden er slecht aan wennen.

Mbt de capaciteit van de zonnepanelen ga ik er van uit dat bij ons ook het normale dagelijkse verbruik lager ligt dan de opbrengst van de zonnepanelen maar dat is niet zo moeilijk; meer dan genoeg plaats op het dak en de panelen (en omvormer) zijn het laatste wat ik aanschaf, verbruik en opbrengst wordt op elkaar afgestemd. (Ik denk dat een bekend forum lid tegen die tijd nog wel een PBjte gaat krijgen :mrgreen:)
Het grote voordeel van een re-fit is natuurlijk dat je alles op elkaar kan afstemmen en naar eigen inzicht kunt installeren.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor kajoe » 02 Sep 2017, 13:17

wij hebben in het verleden ook wel eens wat koelkasten geplaatst op onze passagiers scheepjes ,toen der tijd zijn we gaan informeren bij de firma koudijs Amsterdam en bij aeg in Diemen.
bij dezen vertelden ze toen dat 220 aan boord geen optie was omdat de compressors allemaal 12 volt waren ,dus van 24 naar 220 en dan naar 12 volt en ombouwen was ook vrij duur ,de installatie aan boord was 24 volt en hier hadden ze een goedkope oplossing voor ,
uiteindelijk heeft men passende koelkasten voor inbouw gemaakt op 24 volt en die werken tot op heden .inbouwdatum 1982 .
alleen voor de wasmaschine en droger hadden ze geen oplossing en dat werd dan op de aggregaat 220 volt voor de 24 volt stroom stonden er 2 tractie sets zoiets van een heftruck in iets van 2000 amp u .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor quichot » 03 Sep 2017, 11:07

Roelof schreef: Ik ben trouwens wel van mening dat de 12 V koelkasten van tegenwoordig een inhaalslag mbt energie zuinigheid hebben gemaakt.

Zou kunnen. Mijn info -en dus mijn nieuwe koelkast- is alweer van 2015. Weliswaar niet 20e eeuws, maar toch.
En het heeft ook met inhoud te maken. Er zijn maar weinig 12/24v-kastjes van 130 liter (108 minus vriesvakje) op de markt. En juist van die prijzen moet je echt bijkomen.
Maar goed, je moet met zo'n 230v-huishoudkastje wel een tafelmodel kwijt kunnen aan boord, en daar wringt ook vaak de schoen.

Kajoe, we hebben wel een wasmachine aan boord. Als je lang weg bent wil je niet in elk dorp op zoek gaan naar een wasserette. We draaien wasjes zoveel mogelijk als we toch walstroom hebben (in Frankrijk op veel gratis overnachtingsstekken vrij normaal), anders moet het aggregaat aan. Als je geen directe buren hebt is dat geen probleem.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor aquanaut » 04 Sep 2017, 08:35

Roelof schreef:Ik ben trouwens wel van mening dat de 12 V koelkasten van tegenwoordig een inhaalslag mbt energie zuinigheid hebben gemaakt. Misschien niet helemaal zoals de huis, tuin en keuken koelkasten maar ze zijn zeker niet meer vergelijkbaar met de oude bekende Elektrolux koelkasten uit de 20 eeuw.


Uiteraard, de Electrolux koelkasten zijn z.g. absorptie koelkasten, die de opgenomen elektrische energie omzetten in warmte.
De meeste modellen waren voorzien van een 100 - 130 Watt element dat is de meeste gevallen niet eens voorzien was van een thermostaat.
Zo'n koelkast vond zijn oorsprong uit de camping wereld waar de 12V stand puur bedoelt was als overbrugging tussen het 230V gebruik (wel met thermostaat) of gas als je met de caravan op een zwerfplek terecht komt.
Omdat het apparaat geen thermostaat heeft maakt het voor het stroomverbruik niets uit of je de deur open of dicht laat, hem klem inbouwt of ventileert.
Uiteraard wel voor het koelresultaat.
Zo'n koelkast onttrekt dus 2,4 Kwh per etmaal aan je accu, als je hem daarop gebruikt. (bij een 12V installatie is dat 200Ah!!)
Als je dit in de zomermaanden wilt compenseren met zonnepanelen kijk je al snel tegen 1000 - 1300 Wp aan zonnepanelen aan!!
De verbetering zit in het koelprincipe, een compressor koelkast is veel zuiniger met energie, doorgaans hebben deze toestellen een aansluitwaarde van 40-50 Watt en zijn voorzien van een thermostaat.
Echter in de praktijk blijkt dat deze apparaten gemiddeld 50% van de tijd draaien, de fabrikanten gaan uit van 33%.
Gaan we dus uit van een vermogen van 50W en een ID van 50% komen we op 600Wh per etmaal ( bij 12V is dat 50Ah)
Als we rekenen met het door de fabrikant opgegeven verbruik, komen we op 400Wh of 33Ah bij 12V.
400Wh * 365 dagen levert een jaarverbruik op 146kWh op jaarbasis.
Een tafelmodel koelkast A+++ zit qua verbruik op 80-90 kWh op jaarbasis, en koop je al voor 250- 300 euro.

Het grootste probleem is dat je meestal geen plaats hebt voor een huishoud koelkast waar vroeger de camping koelkast stond (wat Guido ook al aangaf).
Zeker als je de installatie met zonnepanelen wilt gaan voeden is de grootste winst voor het behalen van een balans het verminderen van het gebruik.
Minder gebruik is makkelijker als meer opbrengst!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Sep 2017, 09:46

aquanaut schreef:De verbetering zit in het koelprincipe, een compressor koelkast is veel zuiniger met energie, doorgaans hebben deze toestellen een aansluitwaarde van 40-50 Watt en zijn voorzien van een thermostaat.
Echter in de praktijk blijkt dat deze apparaten gemiddeld 50% van de tijd draaien

Dat is ook mijn ervaring; ik heb ook zo'n E. koelkast met een aansluitwaarde van 60W en in mijn perceptie loopt ie ca 50% van de tijd.

Op basis daarvan heb ik bij de bouw ook overwogen om een paar zonnepanelen op het dak te leggen.
Echter, wat ik kwijt kon (ivm schuifdak) zou net voldoende zijn om icm de accu's door de week, de koelkast te laten draaien.
Gezien de investering (toen, 2005, ca € 2500) hebben we het uiteindelijk niet gedaan.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Klaver vier » 04 Sep 2017, 09:58

Rob je kan het altijd nog doen,daar ga je geen spijt van krijgen.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Sep 2017, 11:46

Klopt, maar dan ben ik de weinige loopruimte op m'n dak ook kwijt.
Dat was ook destijds één van de argumenten
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten