door eagle » 02 Sep 2017, 00:19
Over trekmagneten:
Zo simpel zijn ze nog niet..
Een trekmagneet heeft een slag.
In rust zorgt een drukveer voor de rustpositie. Die wordt meestal bepaald door de rubber balg.
In werking wordt het einde van de trekslag bepaald door het anker, dat tegen de spoelkern wordt getrokken.
De kracht die de magneet moet overwinnen is in ieder geval die van de eigen veer, en daarbij de kracht die nodig is voor het uitvoeren van de opdracht; Bij een stopzetter is dat ook vaak een veer, die in de pomp de stop-lever in de RUN-positie houdt.
Elektrotechnisch gezien is een trekmagneet een onding: Het anker moet vanaf een relatief grote afstand worden aangetrokken, voordat de luchtspleet tussen anker en veld nul is geworden.
De strekte van de magneet hangt zeer sterk af van de grootte van de luchtspleet: Op z,n aller sterkst bij nul; ijzer op ijzer, en helaas een flinke afname bij het groter worden van de luchtspleet
Dus aan het begin van de trekbeweging (grote luchtspleet) zou er slechts een minimale (onbruikbare) kracht zijn!
De sterkte van een magneetspoel hangt ook af van de stroom (amperes) die door de poel loopt; Hoe meer, hoe sterker. maarr, helaas ook hoe meer warmte ontwikkeling in de spoel!
De oplossing is: Twee spoelen.. De zg Hoofd- of Trekspoel; een flinke spoel met weinig windingen van dik koperdraad, en een tweede, de zg Houd-spoel; een bescheiden spoel met veel windingen van dun draad.
In de kop van de trekmagneet zit een schakelaar. Deze kan de zware Trekspoel uitschakelen. Dat doet het anker zelf, als hij vrijwel aan het einde van zijn trekslag is gekomen. De luchtspleet is dan minimaal geworden, waardoor de Houdspoel het alleen af kan, en aldus het warm worden wordt voorkomen.
De Houdspoel heeft 100% inschakelduur, maar de Trekspoel beslist niet; die zou verbranden bij te lang (= kort!) ingeschakelt blijven. Maar gelukkig duurt een aantrekkingsbeweging zeer kort..
Dat afschakelen gebeurt dus alleen als de magneet zijn hele slag kan afmaken! Daarom moet de eindstand ook altijd gehaald kunnen worden, ofwel: De stoplever aan de pomp mag net niet aan zijn eindstop kunnen komen. Om dezelfde reden wordt er ook wel een trekveer opgenomen in het verbindingsstangetje.
Gr, Eagle