Welke Omvormer voor 220v koelkast

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Fabian » 30 Aug 2017, 18:58

klopt helemaal het gaat op en neer, en door te vragen probeer ik me al een beetje te behoeden voor verkeerde aankopen, maar ook wil ik niet helemaal los gaan in de installatie.
We hebben jaren een sta caravan gehad waar we max 700w op 220v konden gebruiken, dus daar moest je ook creatief zijn met groot verbruikers daarnaast gas in flessen voor koken en warmwater en een Zibro kachel om het aluminium hok op te warmen als het nodig was.
Het is onze bedoeling om wat meer buiten te leven op de boot ipv in de boot, anders blijf ik wel thuis waar ik echt alles heb om om de bank te hangen :oops:
tot nu toe bedankt voor het advies van de gene die de moeite hebben genomen om te reageren.. en zoals gezegt ik sta aan het begin dus moet nog een hoop uitvinden maar we komen er wel :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Fabian
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 26 Jul 2017, 20:00
Woonplaats: Rijswijk
ligplaats: Jachthaven Rotterdam
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Roelof » 30 Aug 2017, 20:40

Fabian schreef:
../.. daarnaast gas in flessen voor koken en warm water ../..


Mbt warm water kun je overwegen om een boiler met verwarming dmv koelwater van de motor te nemen. Het warme koelwater gaat eerst door de boiler en daarna door de koeler.
De boiler in onze boot wordt verwarmd dmv koelwater van de motor en / of elektrisch.
Als je een beetje verstandig met warm water omgaat scheelt het aanzienlijk in het stroomverbruik. In de korte periode dat wij dit (voor-)jaar gevaren hebben met onze boot hebben we de E-verwarming niet nodig gehad, wel altijd warm water.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Aug 2017, 21:11

Roelof schreef:De boiler in onze boot wordt verwarmd dmv koelwater van de motor en / of elektrisch.
Als je een beetje verstandig met warm water omgaat scheelt het aanzienlijk in het stroomverbruik. In de korte periode dat wij dit (voor-)jaar gevaren hebben met onze boot hebben we de E-verwarming niet nodig gehad, wel altijd warm water.

Ik kan dit alleen maar onderschrijven.
Wij hebben ook zo'n "hybride" boiler (45L) en als die motor eenmaal loopt, heb je in no-time een aanzienlijke hoeveelheid heet water.
In de overnachtingshavens liggen we dan ook regelmatig niet aan de walstroom, zeker niet als we op voorhand weten maar één nacht te blijven.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Roelof » 30 Aug 2017, 22:26

Hierbij een fototje.
Afbeelding
Merk: Allpa - Nijmegen
cap: 60 ltr
druk: 4 bar
Verwarming: Warmte wisslaar (verwarming dmv koelwater)
Elektrisch 220 - 240 V / 50 Hz / 500 W

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Aug 2017, 22:37

Zoiets dus; alleen is de onze 45L, maar met een 750W element.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Yep » 31 Aug 2017, 10:51

Ik heb er ook een, de 75 liter versie met 750W element.

1. Bij varen: Op motorkoelvloeistof.
2. Aan de walstroom indien inbegrepen in het havengeld: Op elektrisch.
3. Bij betaalde walstroom: Op de CV.
4. Stilliggend In the middle of nowhere: Op CV.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor quichot » 31 Aug 2017, 12:26

Het grote voordeel van een goed aangelegde gasinstallatie is dat je juist de megaverbruikers van stroom -alle toestellen die iets verhitten- buiten je E-installatie houdt. Die kan daardoor simpeler, lichter, overzichtelijker en vooral stukken goedkoper blijven. Niet gering bijkomend voordeel van een gasinstallatie is de totale onafhankelijkheid van iedere stroom- of walvoorziening. Het enige wat je voor die onafhankelijkheid nodig hebt is een bun waarin ook plaats is voor een reservefles. Ook wed je met je voorzieningen niet op één paard.
Te makkelijk wordt gas op fora afgedaan als onveilig. Niets is minder waar. Als je het aanlegt met inachtneming van de voorschriften, is het volkomen veilig.
Ik heb de laatste jaren veel veranderd en verbeterd aan mijn E-installatie, maar ik houd absoluut vast aan gas als tweede energiebron voor koken en geiser. Ik zeg niet dat dit persé ook de technisch beste oplossing is, maar het is wel een heel praktische oplossing. Ik zou het zeker niet direct terzijde schuiven.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor R.C.Grootveld » 31 Aug 2017, 13:01

Sluit me volledig bij Quichot aan: Een goede gas installatie levert geen extra gevaar op.

Gas wordt te snel en te vaak als 'onveilig' afgedaan, maar ondertussen slepen we wel een voorraad benzine mee voor de bbm, varen met een benzine motor en tanken met jerrycans.
Daarbij lees en zie ik veel 'gepruts' met E-installaties en lees soms dingen, waarbij ik denk: Daar hoop ik nooit naast te liggen

Als ik moest kiezen tussen een schip met een dieselmotor en een gas kooktoestel of een schip met een benzinemotor en een elektrisch, zoe ik zonder aarzelen voor het eerste kiezen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor kajoe » 31 Aug 2017, 15:19

ik ook maar is .
wij hebben in het verleden altijd met propaan gas gewerkt anders was niet altijd voor handen ,maar vroeger werd er nog al wat gepruts ook op de binnenvaart ,en was er ook erg veel butaangas in omloop wat gevaarlijker is dan propaan toen was de scheepvaart inspectie nog niet zo aan de orde ,
de rijkere schippers gingen al vlot over op 24 volt koelkasten de gas werkten ook prima (sibir )was het meest gangbare merk .gas 12 en 24 volt en ook had je ze die ook nog op petroleum konden maar bij laden en lossen en wat te veel slagzij vielen ze uit en moest je ze eerst een poosje op de kop zetten ,dan weer terug en een stief uurtje wachten voor het aan steken .
de 24 en 12 volts koelkasten van sibir kon je later haast op de kop zetten voor ze er mee ophielden dus een verbetering op de vaart .
220 kwam pas in de running toen schepen eigenlijk 24 uur per dag een aggregaat lieten lopen ,maar tja viel hij in de nacht stil had je opgewarmde dingen in je kast (vroeger zette men de aggregaat meestal in het midden herft of voorop en je sliep achterop.
gelukkig is alles betrouwbaarder geworden even zo de omvormers die waren voorheen haast niet te betalen ,victron 500 w in die tijd een dikke 1200 gulden en geen eens sinus .
zelf heb ik de koelkast nu op 12 volt (compressor) en voor nood een 12 volt camping kistje ,maar toevalliger wijs stonden toen ik de boot kocht er 4 keer 225 AMP accu's in voor de huishoud waarop ook nog eens 3 zonnepanelen staan van 60 wp
en daarbij ook nog aparte start accu .
dus eigen lijk tot nu toe totaal geen tekort aan vonkjes ,mede omdat er ook nog geladen word met de dynamo.
voor mi zou het niets zijn om een koelkast op 220 via de omvormer ,veel teveel toevalligheden wat stuk kan en alles moet uiteindelijk uit die vonken kistjes komen .
enne benzine kopt bij mij niet aan boord!!
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Roelof » 31 Aug 2017, 16:22

kajoe schreef:
voor mij zou het niets zijn om een koelkast op 220 via de omvormer ,veel teveel toevalligheden wat stuk kan en alles moet uiteindelijk uit die vonken kistjes komen .
enne benzine kopt bij mij niet aan boord!!
groet wout.


't Ja, zo denk ik er ook over.
Met de re-fit van onze boot ga ik ervan uit dat we op 12 Volt zonder omvormer lang onafhankelijk moeten kunnen zijn.
Een secundair systeem met 220 V via omvormer komt er wel bij voor eventueel een laptop, TV en als het moet de boiler maar ik wil er niet van afhankelijk zijn (Op onze vorige boot hadden we warm water dmv een pannetje op het gas, dat systeem zou nu ook nog kunnen werken :lol: )

Omdat ik weinig van elektra begrijp (het was m'n slechtste examen vak op de zeevaartschool) wil ik deze systemen zo simpel mogelijk en recht toe, recht aan houden.
Dan kan ik zelf begrijpen als er onverhoopt een storing zou komen.
In deze geldt voor mij: onbekend maakt onbemind .... :?

Zonnepanelen en 12 Volt is voor mij het uitgangspunt.
Vanzelfsprekend houdt ik ieder topic mbt E-installatie aandachtig bij, er valt veel van op te steken en alle voors en tegens te horen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten