Die afwijking is inmiddels uit de wereld, de vertegenwoordiger van N. heeft me dat ooit uitgelegd waar het probleem in zat en als voormalig cartografisch tekenaar kon ik dat volledig plaatsen.
Ik gebruik de C80 uitsluitend om te varen/navigeren en de stuurautomaat aan te sturen, voor tijden heb ik inderdaad nog gewoon de Almanak op de stuurstand staan, met post-it blaadjes op de blz met de veel gebruikte wateren.
En ik denk dat ik daarmee sneller zaken opzoek cq terug vind dan met welk digitaal apparaat dan ook.
Tijden zitten niet in de N. kaarten, Hoogtes(bruggen) en VHF kanalen wel, maar die staan iha duidelijk op de borden langs de kant, daar heb ik geen andere bron voor nodig.
Daarbij zit ik vooral op de grotere rivieren en dan heb ik niet zoveel met bruggen te maken.
En inderdaad, ik zit met een 'modern' (want al 10jaar oud) beeldscherm met daarnaast de goede oude Almanak.
Het feit dat iets digitaal
kan, houdt voor mij niet in dat het ook digitaal
moet.
Heeft niets met 'afzetten' of dat ik er niet mee om kan/wil te maken, digitale toepassingen zijn m'n dagelijkse werk (en dan de hele keten, van de brondata tot aan het voeden van een app), maar soms vind ik een boek gewoon prettiger en handiger. Ik lees op niet van een e-boek ..... en heb nog steeds een doos vol met papieren water- resp. wegenkaarten.
Het overzicht wat een halve m2 papier geeft, daar kan geen electronisch beeldscherm tegenop (de touch-screens van 100x150 bij ons in de vergaderzaal daargelaten)
Als je wilt weten wat de N. kaarten tonen, kijk dan op
http://www.navionics.com, daar heb je een on-line chart viewer en kun je ook zien wat voor jou de beste kaartuitsnede is.