Aansluiten omvormer

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Aansluiten omvormer

Berichtdoor Frank » 24 Aug 2017, 20:35

Ik ga een omvormer inbouwen aan boord. Omvormer is 2000W continue 4000W piek (zuivere sinus).

Het aansluiten is natuurlijk niet zo'n probleem en accuvermogen e.d. is mij wel bekend.
Het enige waar ik niet helemaal uitkom is de lengte van de kabels tussen accu en omvormer.
Ik weet dat die zo kort mogelijk moeten zijn, maar dat is een nogal rekbaar begrip. Wat is kort en wat is (te) lang?

Als ik tot 1 meter lengte kabel blijf, komt de omvormer in het motorruim, maar dat lijkt me niet goed i.v.m. de warmte.
Vooral omdat hij de omvormer ook wel gebruikt wordt tijdens het varen. Volgens mij wordt het dan een veel te warme omgeving voor de omvormer.
Dus liever de omvormer buiten het motorruim, maar dan worden de kabels tussen de 2 en 2 1/2 meter.
Ergens heb ik ooit gelezen dat de berekening van weerstand e.d. tot 3 meter nagenoeg gelijk blijft, maar ik dat ook echt zo?

Tevens lees ik dat er veel op websites staat dat bij 35mm2 kabel een omvormer tot 2000 of zelfs 2500 Watt continue kunt aansluiten, maar volgens mij moet je dan wel 50 mm2 gebruiken, wat ik dan ook van plan ben.

Dus weet iemand hoelang de kabels kunnen zijn tussen omvormer en accu zonder problemen te krijgen, of is montage in het motorruim geen probleem?
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Aansluiten omvormer

Berichtdoor Marie Christina » 24 Aug 2017, 20:58

Van al die mm2-een en meters lengte heeft een ander meer verstand.
Ik kan je wel zeggen dat mijn omvormer ook in de motorruimte hangt, met kabellengte van 1 meter.
Het werkt allemaal gewoon naar behoren.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Aansluiten omvormer

Berichtdoor Frank » 25 Aug 2017, 20:10

Bedankt voor je reactie. Dus warmte zal geen probleem geven ?

Verder weinig mensen die ervaring met omvormers hebben, gezien de overweldigende reacties :lol:
Morgen maar wat kabels en persogen halen, voorlopig maar proberen in het motorruim.
Als het niet goed werkt, kan ik hem altijd verplaatsen.
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Aansluiten omvormer

Berichtdoor Marie Christina » 25 Aug 2017, 20:18

Ik heb er nooit problemen mee ondervonden in elk geval.
En ik heb ook een omvormer van 2000W.
Die, zeker als ik net ga varen, flink wat te verstouwen krijgt: koelkaste koelen en boiler opwarmen alsmede nog wat extra wattjes omdat de radio aan staat.
Na een eindje varen hoorde ik dan wel de fannetjes van de omvormer flink tekeer gaan, maar daar zijn ze voor, hè?
De temperatuur van de omgeving waar hij hangt wordt zo'n 40 - 50 graden, schat ik.

En de dikte van de kabels is hetzelfde als die van de accu's naar de zekeringkast gaan.
Dat helpt je nog niet zo veel, maar zeg maar de dikte van een (mannen)pink.

(Sorry, klinkt allemaal niet wetenschappelijk onderbouwd, maar wel proefondervindelijk zeg maar.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Aansluiten omvormer

Berichtdoor Frank » 25 Aug 2017, 22:20

Haha...soms is de ervaring belangrijker dan alle soorten van wetenschappelijke onderbouwingen.
Temperatuur zal bij mij ook ongeveer hetzelfde zijn. Zal ook een koelbox onderweg bij moeten kunnen houden.
En soms even de inductieplaat aan om wat op te warmen. Tja, belangrijk gebeuren hoor...catering tijdens het varen :lol: :lol:

Maar voor mij wel duidelijk, ik kan hem binnen een meter van de accu plaatsen, wat dan wel de voorkeur heeft.
Vanaf die plaats is het ook makkelijk om met 220 volt kabel door te gaan, zowel naar voor als naar achter op de boot.

Er is zelfs een mogelijkheid om extra buitenlucht bij de omvormer te krijgen, maar dan moet ik wel een blower plaatsen.
Nou, dat kan altijd nog !

Thanks voor je input :D
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Aansluiten omvormer

Berichtdoor varg » 25 Aug 2017, 23:09

Een goede motorruimte wordt door de aanzuiglucht van de motor flink geventileerd. De warme motor kan wel flink wat warmte afstralen, maar daar kan je de omvormer tegen beschermen met een goed geplaatste afscherming. Plak eens een voelertje van een digi-thermometer in de buurt dan weet je meer. Overigens ook handig om te zien hoe koud het geweest is in de winter...er zit een min/max functie op. Afbeeldinghttps://link.marktplaats.nl/a1004520541
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Aansluiten omvormer

Berichtdoor Frank » 26 Aug 2017, 10:56

Als het goed is, is er inderdaad ventilatie genoeg, maar het blijft toch ook pittig warm in het motorruim.
Ik heb een paar thermometers die een beetje op die er op lijken, dus ook met een afstandsvoeler.
Was al van plan om die eens in het motorruim te hangen. Zal mij benieuwen hoe warm het wordt.
Bij een bepaalde omgevingstemperatuur zal namelijk de omvormer afslaan, weet even niet uit mijn hoofd bij welke temperatuur dat is, even in het boekje kijken.
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Aansluiten omvormer

Berichtdoor aquanaut » 28 Aug 2017, 19:02

Hoe korter hoe beter, probeer met de kabellengte onder 10 meter te blijven.
Dus maximaal 5 meter afstand tussen accu en omvormer.

Wat is de accuspanning?
Wat is de accucapaciteit?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Aansluiten omvormer

Berichtdoor Frank » 29 Aug 2017, 00:24

De omvormer staat nu in het motorruim met een kabellengte van nog geen meter. Op de plus overigens een zekeringautomaat 250A geplaatst.
De 220 volt kant heeft twee uitgangen met allebei een kabellengte van ongeveer 2 1/2 meter.

De motor nog niet draaiende gehad, dus de temperatuur nog niet kunnen meten in het ruim. Opeens een kleine lekkage bij een koelwaterslang, dus die moet eerst even gerepareerd worden.
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Aansluiten omvormer

Berichtdoor aquanaut » 30 Aug 2017, 15:22

Een omvormer hoort niet direct thuis in een MK.
Warmte maar nog belangrijker dampen, zijn niet goed voor de omvormer.
Lengte van de 230V bekabeling kan uiteraard veel langer worden uitgevoerd als de DC bekabeling.

Voor een 2000W omvormer bij 12V en 1 meter bekabeling (1 meter + / 1 meter -) kom ik uit op 25mm²
Wordt het 2 meter dan ga je naar : 50 mm²
En nog een meter meer, 3 M wordt het : 90mm²
Uitgaande van een maximaal toelaatbaar verlies van 2% bij 170A DC stroom, door koperen geleider.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten